grafisk rot

glenster

grafisk rot

Inlägg av glenster »

Hej,

Jag hittade inget om denna grejen på svenska ubuntu så jag ställer frågan här.

Till att börja med så kan jag tala om att Kubuntu var det enda systemet som funkade rakt av (out of the box) på min bärbara (en Sony Vaio, som jag inte rekommenderar eftersom den inte kan boota från usb [bois vill inte])). Det inbyggda trådlösa funkade direkt.

Däremot så ogillar jag en del av Ubuntus filosofi: Att man inte får välja att vara grafisk root. Det tycker jag är extremt dumt elitistiskt översitteri.
Jag har hittat någon tråd på något annat forum om hur man blir grafisk root men det funkar inte.

Har någon kommit på hur man gör i Kubuntu 7.10? Alltså ett sätt som fungerar.

Personligen så vägrar jag använda ett system där jag inte kan vara grafisk rot. Jag har faktiskt använt Linux sen februari 1997. Att säga att man SKA göra ALLA administrativa sysslor i terminalen är medeltidsmässigt. 99 procent av det man gör som administrativa sysslor är ingen som helst fara om man gör det med grafiskt gränssnitt. Och det är ännu större risk att man gör något fel när man är i terminalen bara för att man råkar skriva fel. Alla jag känner, inklusive jag själv (över 30 daorer genom åren) som har haft systemproblem på grund av felaktiga instruktioner har haft det på grund av felskrivningar i teminalen. Då håller inte argumenten längre för säkerheten med terminalfönstret.

Om jag inte får veta hur man gör för att vara rot med grafiskt gränssnitt så avinstallerar jag Kubuntu (vill inte ha gnome). Jag sparar tid genom att installera debian eller slackware från scratch i annat fall.

Kan också tänka mig att ställa upp med webbutrymme om det finns Ubuntufolk som kan förstå att andra gärna vill anses som vuxna nog att besluta om sine egna system. Linuxvärldens översitteri är urtråkig. Knoppix var faktiskt det bästa när det gäller att anse andra som vuxna nog att besluta över sina system. Tyvärr så verkar det som om de har slutat göra versioner.

Slutligen, jag slipper gärna dumma motargument. Jag bestämmer hur mitt system ska vara. Om Ubuntufolket absolut inte vill det så är jag lessen, jag avinstallerar och kör Debian som vanligt.

/Glen
glenster

Re: grafisk rot

Inlägg av glenster »

Det jag hade hittat var

sudo kwrite /etc/kde3/kdm/kdmrc
Locate "AllowRootLogin"
Replace "false" with "true"
Logout then log in as root.

Men det funkar inte. I alla fall inte rakt av och det är det jag söker. Gärna kortast möjliga instruktion. Det kan vara t.o.m. nyinstallation eftersom det är frågan om att det ska vara enkelt att bli grafiskt rot för alla som vill. Kanske vi kan starta en fork av Ubunt isf.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Kod: Markera allt

kdesu programnamn
glenster

Inlägg av glenster »

Jag kom på hur man gör. Men jag tyvcker fortfarande det är kass att det inte är lätt att hitta det på forumet. Det är inget snack, massor har hoppat av ubuntu för att det inte är förinstallerat som val i installationsprocessen. Alla sk gurus som tycker att man SKA göra allt från terminalen är lika förhatliga som Microsoft.

så här gör man:

Öppna terminalfönstret. Skriv eller kopiera in:

sudo kwrite /etc/kde3/kdm/kdmrc

Det kommer att bli ett par error-meddelanden men det är bara att skita i. Du får uåå kwrite med rätt inställningsfil och skrivrättigheter.

Let reda på "AllowRootLogin"

byt ut "false" mot "true"

Spara!

gör "sudo passwd root"

om du inte är rot längre, om du fortfarande är rot gör:

"passwd root"

skriv dit ditt nya lösenord (två gånger)

Starta om. Logga ut hjälpte i alla fall inte för mig, Det funkade först efter "reboot"

Helt klart är att detta är för vuxna personer som är på sin egen dator, givetvis. Är du på din pappas eller mammas dator så låt bli. Man måste ju vara kapabel att själv ta ansvar för det man gör. Och i förkommande fall bara ha sönder sina egna grejer, fastän risken är minimal.

Ha det bra!

/Glen
glenster

Inlägg av glenster »

Bara för nöjees skull!

Jag är helt förvånad att det var så svårt att hitta hur man gör. Det är helt självklart att de som inte vill göra sådant här lätt för alla medverkar till att Linux inte ännu är moget för att bli ett viktigare system för den stora allmänheten. De som vill begränsa dessa saker är helt enkelt reaktionära. I den meningen är de som bestämmer över Ubuntu reaktionära gamla linuxuvar, lika förhatliga som Microsoft. de som vill göra det enkelt för alla som själva gärna tar ansvaret även för sina egna misstag och är demokratiska med informationen är däremot progressiva.

Så kan ni som bestämmer här radera tråden om ni vill. Jag sätter ändå infrormationen på 4 språk. får den stå kvar på svenska så blir det 3 (=O).

Have a good time!

/Glen
Sid

Inlägg av Sid »

Varför så aggressiv?

I övrigt har Debian samma policy som Ubuntu när det gäller grafisk inloggning som root.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Bra att det löste sig för dig.

Dock verkar det som om du har missförstått en del av resonemangen bakom de default inställningar som finns i (k)ubutu och de flesta andra Linuxdistributioner. Det handlar inte om GUI vs. terminal utan att om att aktivt vara inloggad som root vs. att temporärt ge sig själv root-rättigheter när det behövs för att utföra en administrativ åtgärd.

Förövrigt så finns det en alternativ förklaring till att du att du inte hittat så många inlägg/texter om hur man löser det du efterfrågar. Nämligen att det helt enkelt är få personen som känt någon behov av att logga in gui-mässigt som root. Möjligtvis skulle det även kunna vara så att din lätt fientliga attityd gör folk mindre benägna att vilja hjälpa dig.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du kan ju köra alla program som root utan att starta X-sessionen som root. Det borde du veta eftersom sid skrev hur du gör...
Men för att göra din lilla guide komplett utan en windows reboot, jag gissar att du kommer därifrån och du verkar inte bry dig om säkerhet, så räcker det nog med att starta om kdm istället för en omstart.

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/kdm restart
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Varför vill du vara inloggad som root?

Edit: Flyttar tråden till dess rätta tavla.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag förstår ärligt talat inte varför du använder Ubuntu eller vad du gör i det här forumet?

Allt jag sett och läst från dig hittills har handlat om hur besviken du är på både distributionen, dess filosofi och oss - dess gemenskap.

Om du nu har så stor erfarenhet av GNU/Linux (jag har bara använt det sedan juni förra året) och trivs bättre med andra distributioner, varför envisas du med att använda Kubuntu om det nu brister på alla dessa punkter när du uppenbarligen har hittat bättre alternativ?

Ubuntu är inte anpassat för att vara så effektivt som möjligt, utan för att vara så enkelt som möjligt. Det är inte i första hand avsett att användas av administratörer utan för barn, sällanvändare och andra utan tekniskt intresse eller liknande förkunskaper.

Tycker du att Ubuntu borde anpassas mer för dina behov utan att du själv ska behöva delta i programmeringen kan jag rekommendera ett besök här: brainstorm.ubuntu.com

Slutligen:
Jag bestämmer hur mitt system ska vara. Om Ubuntufolket absolut inte vill det så är jag lessen, jag avinstallerar och kör Debian som vanligt.
Men var så god, visst är det tur att man får välja själv när man använder GNU/Linux! ::)
Användarvisningsbild
Suave
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Suave »

Jag håller dock med glenster om att det är riktigt dåligt att man inte kan logga in grafiskt väg som root.
Sid

Inlägg av Sid »

Suave skrev:Jag håller dock med glenster om att det är riktigt dåligt att man inte kan logga in grafiskt väg som root.
Jag har inte upplevt några problem med det. Du får gärna förklara varför du tycker det är så dåligt.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Sid skrev:
Suave skrev:Jag håller dock med glenster om att det är riktigt dåligt att man inte kan logga in grafiskt väg som root.
Jag har inte upplevt några problem med det. Du får gärna förklara varför du tycker det är så dåligt.

Det finns flera saker som är dåligt med att inte kunna logga in som root. För det första så kan du inte särskilja mellan de fönster som har rooträttigheter och inte om du startar samma program med olika rättigheter. Du kan inte köra windows-style och alltid vara inloggad som administratör och se till att malware sätter riktig fart på linuxbaserade os. Att alla linuxdatorer alltid har en "super"-användare som heter samma sak är oxå ohejdat populärt!

Äsch, varför kan du inte logga in på grafisk väg i ubuntu? Eller är det att det inte är aktiverat som default som är irriterande?

System > Administration > Inloggningsfönster tryck på säkerhetstabben och kryssa i "tillåt inloggning av den lokala systemadministratören", eller var det något mer jag inte minns nu? För lägga till lösen till root har ni väl redan gjort?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"