iPod

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
moses

iPod

Inlägg av moses »

Hej
Min son har köpt en iPod Nano 8Gb Third generation. Mitt problem är att i Amarok kan jag se de filer som finns. Jag kan föra över filer. Problemet är att när jag monterar av iPoden så kan jag inte se musiken på den. När jag monterar den på min dator som kör hardy händer inte detta. Då blir musiken synlig. Har ej gjort något speciellt på den för att kunna det. På hans dator kör han en helt nyinstallerad Kubunt Gutsy med alla codec installerade. Vore tacksam för svar.
moses

Re: iPod

Inlägg av moses »

Har löst problemet Genom att installera Hardy Heron. Då funkar det.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Behövde ni cracka eran iPod innan den kunde användas med något annat program än iTunes? Vore ju faktiskt rätt trevligt om man slipper dettta med alla nya iPods.
oom
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av oom »

Jag har exakt samma problem på min IPod Classic 80gb. Har fram tills för bara några dagar sen skött det med Itunes via min windowsdator, men blev så otroligt less på hur dålig Itunes är. Så jag försökte med Amarok, gick jättebra att föra över, mounta allt som kan tänkas, tills jag satte mig på bussen och ingenting fanns på den, även fast den rapporterar att uttryme är upptaget. Jag har installerat Amarok via apt-get (Ubuntu 7.10), kan det vara en lite äldre build som inte har support för Apples senaste checksums?
moses

Inlägg av moses »

Hej igen
Gav upp med sonens iPod och nu har han åkt hem till Frankrike igen så jag kan inte fortsätta att försöka men jag hittade en artikel i FullCircle magazine som verkade vara enkel att följa. Här kommer länken http://fullcirclemagazine.org/issue-11 . Återkommer om sonen lyckas.
Hälsningar Moses
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Jag hade liknande problem med min telefon/musikspelare. Den monterades, jag kunde kopiera dit filer, men sedan var de inte där.
Efter att ha kört

Kod: Markera allt

dmesg
såg jag att det var lite problem.
Då jag körde

Kod: Markera allt

sudo sync
med telefonen monterad så blev allt bra.

Med 7.10 löste sig detta automatiskt.
oom

Inlägg av oom »

Försökte köra guiden som moses hänvisade till där.. Ett problem bara. Vafan är dependencien "ligaguitils1-dev"? Hittar inget då jag googlar och inget via apt-get.

EDIT: Det skulle vara "libgutils1-dev".

EDIT2: Funkade inte riktigt enligt den där guiden. Körde en vanlig "sudo make install" istället för "sudo checkinstall" och sen var saken biff :) Funkar utmärkt. En bättre guide finns här:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=619615
GurraG76

Inlägg av GurraG76 »

Jag hittade följande lösning http://lilserenity.wordpress.com/2007/1 ... d-nano-3g/, det funkade för mig jag kör Gutsy Gibbon 7.10 och Amarok, det ska funka även för rythmbox, lite strul med omslagsbilder annars inga problems.
lobbeTobbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av lobbeTobbe »

hade Samma problem ed min ipod shuffel men löste det igenom att installera paketer GTipod ellerom det var GTpod men efter det så funkade det fin fint att föra övermusiken dock igenmon rythmbox men men
tweeek

Inlägg av tweeek »

lobbeTobbe skrev:hade Samma problem ed min ipod shuffel men löste det igenom att installera paketer GTipod ellerom det var GTpod men efter det så funkade det fin fint att föra övermusiken dock igenmon rythmbox men men
Tror att du menar gtkpod :]
lobbeTobbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av lobbeTobbe »

aa just det det var så det hette :P :P ;D
oom

Inlägg av oom »

Kan bekräfta att Hardy löser detta problemet då rätt bibliotek redan finns ;D
Gorgo
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Gorgo »

angående ipod och ipod touch, måste man cracka "jailbranda" om ipoden, för att få den att funka med amarok och ubuntu? skulle vara bra om man slapp det, vet att det är någon annan här som frågat samma i tidigare, men ställer frågan igen, då han inte fick svar
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"