Installation av Hardy Heron (Grub) = Trubbel

Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Installation av Hardy Heron (Grub) = Trubbel

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har en IBM Hitachi-disk på 80 GB där Windows+Ubuntu+Swap. När jag kolla i bios så ligger denna på Primary Master.
Sen har jag en 120 GB Seagate, en 80 GB Maxtor och en 300 GB Samsung. Alltså olika märken på samtliga diskar.
När jag installerar Gutsy Gibbon så fungerar det prefekt. Min IBM-disk blir sda och allt rullar på. När jag däremot försöker installera Hardy Heron så ser det inte ut så utan IBM-disken hamnar på sdb och då fungerar det inte.
Om jag uppgraderar från Gutsy Gibbon så fungerar Hardy Heron utmärkt.
Vad kan jag göra åt detta? Är det någon annan som har problem med detta?

(det är förresten min 120 GB Seagate som blir sda och den ligger på Primary Slave i bios)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installation av Hardy Heron (Grub) = Trubbel

Inlägg av vulfgar »

Jag har för mej att dina hårddiskar varit uppe tidigare, så jag kan ju ha missat någon info om vad du redan gjort. ::) Är IBM-disken och Seagaten byglade som cable select eller som master och slave? Om dom är byglade som cs så kan du ju testa att bygla om dom och se om det blir bättre.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jo, ämnet har varit uppe förut. Ville bara göra problemet lite mer offentligt än innan. ;)
Jag har dom byglade som master och slave. De två övriga diskarna sitter på ett promisekort.

Testade att installera Ubuntu på min brors dator idag och han hade två sata-diskar, en 500 GB och en 400 GB där Windows och Ubuntu delar på 500 GB-disken.
Dessutom hade han en 160 GB ide-disk som satt på ett promisekort.
Kruxet var att när vi startade Ubuntu 7.10 live-cd så ville 160 GB-disken vara sda så det gick inte alls. Slutade med att vi fick rycka ut kabeln till den och då fungerade installationen smärtfritt.
Verkar knepigt med diskar. Gäller antagligen att ha lite flyt. ???
Är det så att ide prioriteras före sata?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:Är det så att ide prioriteras före sata?
Jo, så verkar det vara.
IDE1, IDE2, ..., SATA1, SATA2, ...
Per IDEx så gäller ordningen MASTER, SLAVE.
SATAx är alltid MASTER, finns ju bara en disk per sata-port.

I något fall har jag sett att sdb saknats och de två diskarna då hetat sda och sdc, precis som att den reserverade sdb för en slave som saknade på en IDE1.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Bowmore skrev:
ZX Spectrum skrev:Är det så att ide prioriteras före sata?
Jo, så verkar det vara.
IDE1, IDE2, ..., SATA1, SATA2, ...
Per IDEx så gäller ordningen MASTER, SLAVE.
SATAx är alltid MASTER, finns ju bara en disk per sata-port.

I något fall har jag sett att sdb saknats och de två diskarna då hetat sda och sdc, precis som att den reserverade sdb för en slave som saknade på en IDE1.
På min brors dator var Windows/Ubuntu-disken tvungen att ligga på sata1 för att det skulle fungera. Förstår bara inte varför en disk som sitter på ett promisekort går före sata-diskarna?
När jag ska installera Hardy Heron här hemma nästa gång så ska jag testa att dra ut sladden till min 120 GB disk och se om Windows/Ubuntu-disken blir sda.
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:På min brors dator var Windows/Ubuntu-disken tvungen att ligga på sata1 för att det skulle fungera. Förstår bara inte varför en disk som sitter på ett promisekort går före sata-diskarna?
Svar: IDE

Hans SATA1-2 borde blivit sdb-sdc (med reservation för sdc-sdd) och det är ju i sig inget problem. Problemet verkar vara att Bios ser till bootdiskordningen medan OS ser till IDE & SATA diskordningen. Är de två lika så borde det dock inte vara nåt problem.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Bowmore skrev:
ZX Spectrum skrev:På min brors dator var Windows/Ubuntu-disken tvungen att ligga på sata1 för att det skulle fungera. Förstår bara inte varför en disk som sitter på ett promisekort går före sata-diskarna?
Svar: IDE

Hans SATA1-2 borde blivit sdb-sdc (med reservation för sdc-sdd) och det är ju i sig inget problem. Problemet verkar vara att Bios ser till bootdiskordningen medan OS ser till IDE & SATA diskordningen. Är de två lika så borde det dock inte vara nåt problem.
När vi kollade sata-diskarna så gick vi inte in i bios i förstahand utan kollade vad det stod på moderkortet. När vi hade satt kabeln på sata1 på moderkortet så stämde det med bios också i detta fallet. När vi satte disken på sata2 så blev den disken sdb.
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ZX Spectrum skrev:När vi kollade sata-diskarna så gick vi inte in i bios i förstahand utan kollade vad det stod på moderkortet. När vi hade satt kabeln på sata1 på moderkortet så stämde det med bios också i detta fallet. När vi satte disken på sata2 så blev den disken sdb.
Pratar vi här om att det bara var en disk inkopplad, dvs SATA-systemdisken?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Är två sata-diskar. Windows/Ubuntu-disken satt på sata2 och den andra på sata1 och då fungerade det inte så bra.
Jag är inte så hemma på sata-diskar eftersom jag har en 6 år gammal dator, men jag har uppfattat det som att förstadisken där operativsystemen ligger ska vara på sata1?
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Problemet är att Bios ser den disk som bootas (först i bootkedjan) som hd0 men att Ubuntu OS inte gör det. Därför misslyckas bootningen ofta med Error 15 err 22.

Man har försökt att hitta olika lösningar för att rätta till det med misslyckats pga att Grub måste gissa sig till hur det är, då Bios inte talar om det. Vad Grub gissat sig till finns i /boot/grub/device.map. Det ska gå att fixa till det genom att ändra i device-map och köra grub-install men har själv inte provat det. Bootordningen på diskarna verkar vara nyckeln till att lösa problemet. I ditt fall tror jag det skulle fungera med SATA2-disken som systemdisk genom att ha bootordningen SATA1, SATA2 i Bios, men då får givetvis inte SATA1-disken vara bootbar.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu har jag gett mig på att installera en ren installation av Hardy Heron. Får hoppas att det går bra.
Ryckte ut sladden till min 120 GB Seagate-disk och då hamnade min 80 IBM-disk som sda. Borde fungera nu tycker man.
Igår uppgraderade jag från Gutsy Gibbon och det blev inte så lyckat. Blev knas på det mesta och när skrivbordet kom fram så låste sig datorn.

Jaha, det skulle jag inte ha sagt. :'(
Installationen hann med 5% och sen kom detta meddelande upp:

"Misslyckades med att skapa ett ext3-filsystem på partition nr. 3 på SCSI3 (0,0,0) (sda)."

Notera att jag har ide-diskar och att Gutsy Gibbon fungerar hur bra som helst att installera. Kan det vara så att min dator inte klarar av Hardy Heron?
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu lyckades jag äntligen installera Hardy Heron. Fick möblera om bland diskarna i datorn. Bl.a. satte jag dvd-brännaren på promisekortet istället för på moderkortet.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Ordningen på diskarna beror på i vilken ordning drivrutinerna läses in.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Daniel Nylander skrev:Ordningen på diskarna beror på i vilken ordning drivrutinerna läses in.
Aha, bra att veta. Nu verkar allt fungera och jag kan haka på den "moderna" trenden genom att ha Hardy Heron på datorn. ;D
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Daniel Nylander skrev:Ordningen på diskarna beror på i vilken ordning drivrutinerna läses in.
Det förstår jag inte, utveckla.
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Det finns drivrutiner för exempelvis IDE, SCSI, USB, Firewire.. de läses in i en viss ordning.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jo, så långt är jag med, men inte vad det har med diskordningen att göra.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"