ett tips för er som är sugna på att testa nått nytt...

Fritt fram?Klurig skrev:Men som det ser ut nu verkar det till att vara fritt fram.
Vad jag menar är att jag personligen inte tycker att det är fritt fram. Jag är motståndare till alla former av remastrande av Linux distributioner. Men jag vet att en kollega till mig har ägnat nästan en hel natt åt att studera detta. Ett mycket känt namn här på Ubuntu Sverige också Little John.Han kunde hitta någon laglig rätt att hindra tweakade distar. Både du jag har samma syn på saken och vi har flera med oss. Jag personligen kan inte hindra att extons gör reklam på vårt forum Pardus Sverige. Du bör också vet att jag försökt i rätta bemärkelsen. Men tvingats att backa. Men vad jag nu försöker är att få med övriga Administratör på att ingen reklam får finnas på Pardus Portal. Men svar jag har fått är att men titta på Ubuntu de har tweakade distar på sin portal. ( Nordisk Ubuntu remix ) Problemet är att om man skall komma åt detta måste man stoppa alla. Juridisk kommer du knippa om du ger någon tillåtelse. Vem skall du tillåta? Vem skall du stoppa? Detta blir en mycket knäppig fråga att lösa. Därför är ett ensidigt förbud som är den enklaste lösningen.xoob skrev:Fritt fram?Klurig skrev:Men som det ser ut nu verkar det till att vara fritt fram.
Receptet för att tjäna snabba pengar på den växande linuxmarknaden idag...
Slafsa ihop en massa söndertweakade distar och förespråka att köra dessa som root.. använda original-distributionernas namn och logotyper samt toppa det hela med lite marknadsföring på nätet.
Lämpliga åtgärder kommer förhoppningsvis att vidtas så länge distributionernas egna intressen tillgodoses.
Men med tanke på skadan de här pajasarna kan ställa till med kanske det är läge att attackera problemet på flera plan?
Lyckligtvis så håller inte ubuntu (/canonical) med dig. Men att släppa skadlig kod (medvetet) och bryta mot gpl borde motverkas och tas avstånd från.Klurig skrev:Jag är motståndare till alla former av remastrande av Linux distributioner.
Mitt inlägg var aldrig menat som kritik på ditt inlägg. Jag lyser visserligen med avsaknad av juridisk kompetens men reagerade på formuleringen fritt fram när det gäller att använda sig av distributionernas namn och logotyper. Jag ser inget problem med tweakade distar i sig om det finns en brinnande eldsjäl bakom som gör en seriös ansträngning och inte är ute efter att tjäna snabba pengar. Självklart borde man inte kunna spamma forum med saker som är rent skadliga för distributionen och i förlängningen hela linux-communityt.Klurig skrev:Vad jag menar är att jag personligen inte tycker att det är fritt fram. Jag är motståndare till alla former av remastrande av Linux distributioner. Men jag vet att en kollega till mig har ägnat nästan en hel natt åt att studera detta. Ett mycket känt namn här på Ubuntu Sverige också Little John.Han kunde hitta någon laglig rätt att hindra tweakade distar. Både du jag har samma syn på saken och vi har flera med oss. Jag personligen kan inte hindra att extons gör reklam på vårt forum Pardus Sverige. Du bör också vet att jag försökt i rätta bemärkelsen. Men tvingats att backa. Men vad jag nu försöker är att få med övriga Administratör på att ingen reklam får finnas på Pardus Portal. Men svar jag har fått är att men titta på Ubuntu de har tweakade distar på sin portal. ( Nordisk Ubuntu remix ) Problemet är att om man skall komma åt detta måste man stoppa alla. Juridisk kommer du knippa om du ger någon tillåtelse. Vem skall du tillåta? Vem skall du stoppa? Detta blir en mycket knäppig fråga att lösa. Därför är ett ensidigt förbud som är den enklaste lösningen.xoob skrev:Fritt fram?Klurig skrev:Men som det ser ut nu verkar det till att vara fritt fram.
Receptet för att tjäna snabba pengar på den växande linuxmarknaden idag...
Slafsa ihop en massa söndertweakade distar och förespråka att köra dessa som root.. använda original-distributionernas namn och logotyper samt toppa det hela med lite marknadsföring på nätet.
Lämpliga åtgärder kommer förhoppningsvis att vidtas så länge distributionernas egna intressen tillgodoses.
Men med tanke på skadan de här pajasarna kan ställa till med kanske det är läge att attackera problemet på flera plan?
M.v.h
klurig
Administratör Pardus
PiSi
Jag håller med MA här, det var ett väldigt märkligt uttalande, hehe... Är inte just faktum att det finns "distributioner" just p.g.a. typ "remasterande"?Klurig skrev:Jag är motståndare till alla former av remastrande av Linux distributioner.
Att misstolka verkar till vara vanligt här. Men tänker man ett steg längre så förstår man vad jag menar. Linux har alltid byggt på att man får förändra och förbättra Linux. Den här tråden började med en farlig omgjord/förändrad distribution. Men som det ser ut i dag kan du skriva, skrika och vara förbannad men det hjälper inte ett dugg. Du har ingen laglig rätt eller kommer åt de som gör en dåliga remaster. De kan bara fortsätta utan ta någon notis om dina åsikter.farmfield skrev:Jag håller med MA här, det var ett väldigt märkligt uttalande, hehe... Är inte just faktum att det finns "distributioner" just p.g.a. typ "remasterande"?Klurig skrev:Jag är motståndare till alla former av remastrande av Linux distributioner.
Sedan, om man remastrar "fel" och gör en dist osäkrare är det naturligtvis helfel, men remastrande är helrätt - tycker jag!![]()
*jobbigt ord att böja, "remaster" alltså...
Edit: Missade ditt sista inlägg Xoob, sorry...
Nja, exton försökte ett tag att göra reklam både på ubuntulinux.se och ubuntu-se.org, men varenda gång han sa något om sin "skratchade" ubuntu-version så bemöttes hans påstående med vad han hade haft sönder, han tröttnade. När någon kommer hit med problem med ubuntu-exton-remix så uppmärksammas den användaren med att han blivit lurad. Som "utomstående" (som vi faktiskt är) så kan vi bara informera canonical (som äger varumärket "ubuntu") om sakernas tillstånd, och det är upp till canonical att bestämma vad de vill göra.Klurig skrev:Att misstolka verkar till vara vanligt här. Men tänker man ett steg längre så förstår man vad jag menar. Linux har alltid byggt på att man får förändra och förbättra Linux. Den här tråden började med en farlig omgjord/förändrad distribution. Men som det ser ut i dag kan du skriva, skrika och vara förbannad men det hjälper inte ett dugg.
Så länge de klargör att det är en remix, vad är det stora problemet? Ni har ju möjlighet att varna användare på ert forum för de övertramp som exton gör (jag vet inte han kanske har övergett den taktiken och gör skitbra remixer nuförtiden?)Klurig skrev: Detta sätter säkerhets tänkande ur spel. Hittar vi inte någon form att kontrollera eller hindra en dåliga remaster kommer detta till att leda till problem för alla Linux distributioner med säkerheten. I de flesta fall använder den som gör en remaster av en linux distribution. Distributionens namn eller goda rykte.
Hej på dig själv!exton skrev:Hej alla seriösa linuxanvändare/förståsigpåare!
Du kan vara helt säker på att det inte är att det är långa/stora/många textmassor som är det som sänker trovärdighetsnivån på din hemsida. Du vet själv att det inte är det som folk tidigare i vänliga ordalag försökt uppmärksamma dig på, utan snarare det att din hemsida ser ut som om den är gjord av någon som hittat märkt att man kan ha animerade gifar från 90-talet. För att använda ditt språkbruk: Den ser ut att vara skapad av någon som aldrig kommit längre än bilderböcker.exton skrev:Utformningen av LINUX.EXTON.NET: Jag förstår att vissa tycker det blir jobbigt med så pass långa/stora/många textmassor. Särskilt de som är vana vid serietidningar/bilderböcker. Sajten riktar sig dock inte till dagisbarn eller latoxar.
Hej exton!exton skrev:Hej alla seriösa linuxanvändare/förståsigpåare!
Notera att den här tråden började med att någon gjorde reklam för din remaster av PCLinuxOS!exton skrev:Ang. "rootkörning": Så här skriver jag på innehållsidan om DebEX-Kubuntu:
"Ändring av roots lösenord
Du som installerar DebEX-Kubuntu till hårddisk bör genast (av säkerhetsskäl) själv ändra roots lösenord. Detta, eftersom du under installationen inte blir tillfrågad om något rootlösenord. (Kubuntu-original använder inget sådant). Rootlösenordet ändras genom att du kör kommandot passwd root. Du som är riktigt försiktig av dig kan ändra rootlösenordet även under körning från skiva."
Jag tror knappast man behöver vara tydligare än så. (F ö: "Standardanvändare" är inte root utan den vanlige användaren ubuntu, liksom i originalet).
Utformningen av en webbplats kan ibland ge indikationer på seriositetsnivån.exton skrev:Utformningen av LINUX.EXTON.NET: Jag förstår att vissa tycker det blir jobbigt med så pass långa/stora/många textmassor. Särskilt de som är vana vid serietidningar/bilderböcker. Sajten riktar sig dock inte till dagisbarn eller latoxar.