Bra val, tightvnc funkar skitbra tycker jag. Jag startar en vncserver åt min användare vid boot genom ett entry i /etc/rc.local
Kod: Markera allt
su - lasse -c "tightvncserver :1 -geometry 1230x920 -depth 24"
Då kommer det alltid att starta en vncserver åt mig på desktop nummer 1. geometrin passar mig, men det där kan du testa dig fram till. Om du vill testa olika parametrar så kan du enkelt stoppa och starta din vncserver via ett terminalfönster.
$ tightvncserver -kill :1 (dödar vncserver som kör desktop nummer 1)
$ tightvncserver :1 -geometry 1024x768 -depth 24 (startar en ny på desktop nummer 1 med annan upplösning)
Första gången du startar tightvncservern kommer du att promptas om ett passord så kör tightvncserver manuellt 1 gång först innan du permanentar den i /etc/rc.local eller hur du nu väljer att starta den.
$ tightvncserver :1
passord blabla
$ tightvncserver -kill :1
$ tightvncserver :1 -geometry 1230x920 -depth 24
Klart!
Sen beror det på vilken förnserhanterare du vill att din vncserver ska köra. Om du inte gör något alls kommer du få default vilket jag tror är twm (urk) alltså, det måste vi fixa!
I din hemmakatalog kommer du att få en katalog som heter .vnc. I den finns en fil som heter xstartup. Här kan du bestämma vilken fönsterhanterare du vill ha. MIn ser ut så här :
#!/bin/sh
# Uncomment the following two lines for normal desktop:
unset SESSION_MANAGER
exec /etc/X11/xinit/xinitrc
#[ -x /etc/vnc/xstartup ] && exec /etc/vnc/xstartup
#[ -r $HOME/.Xresources ] && xrdb $HOME/.Xresources
#xsetroot -solid grey
#vncconfig -iconic &
#xterm -geometry 80x24+10+10 -ls -title "$VNCDESKTOP Desktop" &
#twm &
Då kommer systemets default hanterare att starta, precis som när du loggar in på maskinen normalt.
Vill du ha en annan fönsterhanterare är det enkelt fixat. Jag kör xfce i min vnc session genom att fixa en fil som heter .Xclients i min hemmakatalog. Den ser ut så här:
#!/bin/bash
xhost +
eval `/usr/bin/ssh-agent`
/usr/bin/ssh-add /home/lasse/.ssh/id_rsa < /dev/null
#startx
/usr/bin/xfdesktop
Den gör även lite annat, men vill du bara dra igång en annan desktop så är det sista raden som gäller. Hoppas detta hjälpte dig lite iallafall.