partitionering.. hjälp!!

adh2

partitionering.. hjälp!!

Inlägg av adh2 »

Hej!
Efter att länge tänkt testa Linux har jag nu laddat ner Ubuntu liveCD:n, men har problem med installationen.
Jag har en Dell inspiron 6400, med 120gb hd, och vill ha en dualboot med mitt XP, tills jag lärt mig Ubuntu. Men disken är redan partitionerad i olika delar, så här ser det ut:
/dev/sda1 fat16 /media/sda1 90MB 33MB
/dev/sda2 ntfs /media/sda2 114596MB 90000MB
/dev/sda5 fat32 /media/sda5 2146MB 1800MB
/dev/sda4 fat32 /media/sda4 3234MB 2200 MB

På det officiella forumet har jag fått en del hjälp, men verkar som att den stora omsättningen på trådar gör att jag inte kan få all hjälp jag behöver. + Att det bli extra klurigt med engelskan... engelska är jag väl hyfsad på, men datorengelska där går det snett! :D
Iaf, så har jag fått veta att FAT-partitionerna lär innehålla systemåterställningen för windows. Har fått lite olika ideer, som jag inte begripigt helt. Antingen ska dom tas bort, eller merge:as.
Sen behöver jag alltså en roots, den tänker jag mig att jag kan skapa om jag krymper ntfs partitionen? Har dryga 20 gig ledigt i windows, tänker mig att det ska räcka till ubuntu. Så behöver jag en SWAP också, den tänker jag också ta från ntfs. Några tankar eller åsikter?
Jag är verkligen inte så insatt i det här, så är i desperat behov av hjälp!
Har dock förstått att det finns en gräns för hur många primary partitioner man kan ha. Är alla mina partitioner sådana? Kan jag skapa en root och en swap som inte är primary?
Hoppas jag förklarat mig tillräckligt väl, är det något jag ska förtydliga så säg till så ska jag göra mitt bästa... :)
Har laddat ner GParted CDn, ska jag använda den till att ändra paritionschemat, eller funkar det med LiveCDn?

Tror det var allt..
Tack på förhand!!
Alfred
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: partitionering.. hjälp!! (LÖST)

Inlägg av zenbios »

Hej och välkommen till ubuntu-se

Det räcker att boota upp med skivan, när du väl kommer till installationen där du väljer vilken du vill installera på.
välj där manuell längst ner, tycker själv det är lättast.
markera då din disk som du vill krympa, sen edit under. så krymp den först, sen markerar du utrymmet du fick precis
och väljer att göra en ny partion, den ska vara lite beroende på din minnes mängd (men säg runt 1-1,5G)
den ska då som sagt bara SWAP. sen markerar du resterade utrymme du har kvar av den du precis fick när du krympte
och den gör du till ext3 eller reiserfs, sen markerar du den partionen igen och väljer monterings punk, där väljer du den som /
se till så sistnämde är i kryssad för formatering bara. kommer du inte ihåg detta så kan du bara surfa hit medans du startat live cd:n o kolla.
skulle något vara fel med storlek på disk, så ändras dem inte innan du klickar dig vidare. så det är bara att backa och göra om det annars.
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 21 gånger.
Bild
adh2

Re: partitionering.. hjälp!!

Inlägg av adh2 »

TACK!!!!

Jag kunde inte krympa partionen med liveCDn, men på nåt vis som jag ärligt talat inte kan säga hur, så hade jag tagot 13 gig med GParted från den största partionen, och nu skriver jag det här från UBUNTU!!!! Vilket känns grymt J**** skönt! :D
Hade inte funkat utan dina exakta anvisningar dock, så igen, tack så jättemycket!
Nu ska jag bara lära mig det här, och se om windows fortfarande funkar.. hehe
Lär ju komma tillbaka o fråga frågor ganska många gånger till iaf :)
You made my day.. cheers!
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: partitionering.. hjälp!! (LÖST)

Inlägg av zenbios »

så länge du inte har mer än 4 partioner eller varit inne på disken så den var mountad så vore det konstigt
om du inte fick partionera om den. men huvudsaken att det fungerar nu för dig.
hoppas du kommer trivas med ubuntu i framtiden med.
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"