Kontraproduktivt?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Harlekin33

Kontraproduktivt?

Inlägg av Harlekin33 »

Det som Stallman sa att man skulle sprida GNU/LINUX på andra forum börjar jag ställa mig frågande till!

Just på grund av att en del kanske kan bli hjärntvättade eller övertalade till att Windows och programmen runt windows är bäst!?

Jag börjar bara undra lite om han har rätt i det om att man ska sprida Ubuntuordet på andra forum?

???
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kontraproduktivt?

Inlägg av Sid »

Det beror väl på vilka forum man gör det på och hur man gör det. På ett forum där människor aktivt har valt att använda Windows kan dom nog tycka att det är jobbigt med någon som missionerar GNU/Linux.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Man behöver inte försöka övertala människor på ett Windowsforum att GNU/Linux är det bästa, men man kan tala om att man själv använder det.
Sen är det upp till dem som känner sig intresserade att testa.
Jag gör lite reklam för Ubuntu på diverse forum såsom släktforskningsforum.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Tror inte på att hamra in GNU/Linux i folk och fä, och jag håller mig långt borta från allt vad datorkrig heter (oftast... >:D ).
Tycker att det räcker om jag "bara" ibland, vid passande tillfällen, påpekar att jag inte använder Windows/MacOS utan att lägga några värderingar i det.

Stallman är lite extrem, eller rättare, han framstår som lite extrem, eftersom han oftast bara syns när han gör sina uppträdanden, inte när han sitter i sina kinatillverkade filttofflor och sin kommersiellt slitna morgonrock, väntandes på sin, via telefon, beställda pizza, etc.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Säger jag att jag inte kör Windows så säger folk i allmänhet "Har du ingen dator".
Så kan man också tolka det. :P
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ähh,,nu har jag försökt på http://www.internetstart.se och kanske lyckats/misslyckats!

Men jag blev insläppt där igen i alla fall på grund av att folk hade problem med FF!

Så jag hade turen på min sida denna gången!

Vi får se hur det blir på FB=flashback!!

HEHE!!!

Dags att dra vidare till nästa forum och propagera lite!!!

;D ;D ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ska man försöka sig på den taktiken måste man vara väldigt ubuntu.
Ta det väldigt lugnt och ödmjukt även om man blir påhoppad. Berätta
stillsamt om vad som är bra med Ubuntu. Aldrig sprida skit om Windows
eller vad det nu är folk kör på det stället.

Tänk själv om folk kom hit och sa att Windows är det enda sanna, att
Ubuntu bara är skit som lurade idioter kör. Vi skulle inte bli glada och inte
skulle vi köra mer Windows för det.

Försök hålla dig till fakta som du har belägg för och där du kan referera
till en källa. Känslor och åsikter är skitsvårt att förmedla. Oftast blir det
bara fel.

Kanske är det bättre att propagera för Firefox, OpenOffice.org, GIMP och VLC
i första vändan. Många tycker att det är ett stort steg att ens prova ett annat
OS.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev: Kanske är det bättre att propagera för Firefox, OpenOffice.org, GIMP och VLC
i första vändan. Många tycker att det är ett stort steg att ens prova ett annat
OS.
Det tror jag är en väldigt bra väg att gå. Det finns många fina open source-program även till windows och har man väl fått en del att börja använda sådana och att förstå tanken bakom, så tror jag att nyfikenheten på ett nytt OS så småningom gör resten.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Tycker det framgått en hel del bra saker i tråden. (Blev lite besviken på att den understrukna texten inte länkade någonstans dock ; )

1. Kanske kan nämnas att användningen av Ubuntu är ett ställningstagande och därmed har det funnits en värderande process bakom, förutsatt att användaren gjort ett val att ha Ubuntu. Det kanske kan framhållas oftare i diskussioner om systemen att Windowsanvändare många gånger, men inte alltid, blev Windowsanvändare just för de aldrig gjorde ett val: Windows var helt enkelt det system de lärde sig först och som de håller sig till för att de kan det. Det är alltså inte alltid en fråga om aktivt val, vilket i så fall gör en linuxdiskussion mer intressant.

2. Om man sedan träffar på rabiata geeks ;) som ska "systemkriga" så är det klart det kan vara kontraproduktivt beroende på hur man gör det. Det är 14:isar som beter sig som sådana :P (no offence mot dem som råkar vara det här inne) - de flesta tänkande människor förstår väl att man måste ha lite taktkänsla, som andra redan varit inne på i tråden. Sist men inte minst finns det gott om forskning att folk i princip aldrig ändrar en åsikt efter en debatt där de tvingas försvara sig o.s.v. Arbeta med dem, inte mot dem, så kommer det gå bättre. Dessutom är det bara en fråga om tid innan MS släpper vissa versioner av Windows fritt i vilket fall som...
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"