Installation av Ubuntu Skrivbordsmiljö.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Tengel

Inlägg av Tengel »

Är n00b nr 1 på linux. Och har börjat få fel insikter om att linux ska vara bra.. Varför undrar många säkert.

Men när jag installerar Ubuntu Server funkar allt klockrent från Iso filen som man bränt.
men men
Vid ubuntu Skrivbordsmiljö iso filen så går det EJ att installera. Har provat installera olika iso som hämtats på olika sider.
Samma fel meddelande kommer fram:
" ERROR Cant read BOOT "
Någon som känner till detta fenomen ??
Tack på förhand av en total Linux N00B
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Installera server installationen och logga in i den icke grafiska miljön. Där skriver du sudo apt-get install ubuntu-desktop. Starta om datorn sen så kommer du ha vanliga Ubuntu.
Tengel

Inlägg av Tengel »

Hej!
Hur går man då till väga...
Om man installerar Ubuntu Server så har man bara commando raden ingen skrivbords miljö..
Så du menar att man får hela installationen på köpet efter åt,
från server till skrivbords miljö.
Låter konstigt Ubuntu server är ju typ 125 mb stor Ubuntu skrivbordsmiljö är typ 698 Mb stor.
Låter konstigt att man får det på köpet men men jag är en N00b på linux men vill gärna lära mig det..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Server installationen saknar alla Desktops program, t.ex. office.

Har du kontrollerat dessa CD med den inbyggda kontrollen "Kontrolera CD-n för felaktigheter" ? Om inte så gör det, är det fel så kan det vara bäst att ladda ned en .iso med någon torrent-program och bränna den på en ny CD.

Andra alternativet: server har du tydligen redan installerat, då i terminalen skriv

Kod: Markera allt

sudo aptitude update
sudo aptitude install ubuntu-desktop
och starta sedan om.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

för att förklara vad både petri0 och __filip_ säger, så är ubuntu-desktop ett meta-paket som inehåller allt som vanliga skrivbords-ubuntu ska ha. (det är m a o rätt så stort)
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Tengel

Inlägg av Tengel »

Hej igen!
Förstår inte men att alla .ISO filer man drar ner inte ska fungera tycker jag är konstigt. Däremot har Jag lyckats få in Debian i Datorn. Så det är inte felandes på min dator i allafall.
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Troligvis ska du ha denna, http://se.releases.ubuntu.com/edgy/ubun ... p-i386.iso men om du har en 64bits processor ska du ha denna http://se.releases.ubuntu.com/edgy/ubun ... -amd64.iso dem där är såkallade live-cd skivor där du får testa linux utan att röra din hårddisk. Om du senare vill installera Ubuntu så är det bara klicka på en ikon på skrivbordet och följa instruktionerna.
Tengel

Inlägg av Tengel »

Hej !
Tack till ni som tar er tid att svara nybörjare. Det uppskattas verkligen.
ja ja ska prova att uppdatera från ubuntu server till desktop o se va som händer annars får jag leta en fungerande boot bar .iso fil på nätet. För de jag har testat funkar inte inget fel på cd rom men felet sitter att det går inte boota från dem.
Går utmärkt installera Debian på datorn en celeron 2.0 ghertz / 512 ddr 333MhZ men är inte nöjd med debian...:P
Tengel

Inlägg av Tengel »

Hej!
Jo har fått igång installationen av server men har upptäckt att vid den engelska installationen kommer inte "ubuntu-desktop" fram i menyn aptitude även om man uppdaterar för att få uppdateringar till datorn. Detta gäller usa eller united kingdom som ställe. Bara vid den svenska installationen får jag ner "ubuntu desktop" konstigt har de olika distrubutioner av server cd. ??
men som gammal användare av windows så vet jag att man ska inte helst blanda olika språkval av installationer.
Engelskan är det ursprungliga språket vid programering så frågan är åsså hur "stabilt" blir linux när man använder sig av typ 2 språk i ett oprativsystem ??
Engelskan förstår jag det mesta av men att skriva hihi förlåt men då går jag bet ibland....
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"