Tab komplettering?
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Tab komplettering?
Möjligheten till tab komplettering efter sudo varkar ha försvunnit nu i hardy. Någon som vet hur man för tillbaka den? Det är extremt jobbigt att inte kunna använda terminalen som man ska kunna.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- Konservburk
- Smygis
Re: Tab komplettering?
Vad inni alla hveten kan ha fått dem att lägga något så vitalt i ett separat paket?
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- Konservburk
Det är ju egentligen bara folk som pillar mycket i terminalen som har något direkt behov av det. Om jag fick bestämma så skulle build-essential vara installerat från början, men det har ju inte heller alla behov av.
- Rasmus
Men är inte det lite skillnad? tab kompletteringen kan ju inte ta varken plats eller resurser. Eller?Konservburk skrev:Det är ju egentligen bara folk som pillar mycket i terminalen som har något direkt behov av det. Om jag fick bestämma så skulle build-essential vara installerat från början, men det har ju inte heller alla behov av.
Det ska gå att ställa in när den ska tillta komplettering eller inte, i gutsy kunde jag trycka tab för att få ut ett paket tex sudo apt-get install xmo + tab blev sudo apt-get install xmoto Men det funkar annars vid kommandon eller sökvägar.
- Konservburk
Likheten ligger i att de flesta varken behöver tab-komplettering eller möjligheten att kompilera egna program.Rasmus skrev:Men är inte det lite skillnad? tab kompletteringen kan ju inte ta varken plats eller resurser. Eller?
- Smygis
Tab kompletteringen skulle ta hela 120,9 kilobyte på skivan. build-essential & CO ligger på CD-skivan men installeras inte av installern.Rasmus skrev:Men är inte det lite skillnad? tab kompletteringen kan ju inte ta varken plats eller resurser. Eller?Konservburk skrev:Det är ju egentligen bara folk som pillar mycket i terminalen som har något direkt behov av det. Om jag fick bestämma så skulle build-essential vara installerat från början, men det har ju inte heller alla behov av.
Det ska gå att ställa in när den ska tillta komplettering eller inte, i gutsy kunde jag trycka tab för att få ut ett paket tex sudo apt-get install xmo + tab blev sudo apt-get install xmoto Men det funkar annars vid kommandon eller sökvägar.
- kejlsn
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Bra att du tog upp de där!
Jag undrade också vart den tog vägen. Jag är verkligen ingen jätteanvändare att terminalen, men det borde vara en självklarhet att tab-funktionen skall vara där.
Jag undrade också vart den tog vägen. Jag är verkligen ingen jätteanvändare att terminalen, men det borde vara en självklarhet att tab-funktionen skall vara där.