K3b "dödar" brännaren.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
K3b "dödar" brännaren.
Ibland efter att jag bränt skivor med K3b och programmet matat ut skivan så är brännaren helt död, lyser inte, går inte att mata in ut, verkar vara helt strömlös. måste starta om datorn för att den ska fungera igen...
Nånting är skumt, men vad?
Nånting är skumt, men vad?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: K3b "dödar" brännaren.
Denna tråden kommer jag att följa med intresse. Jag installerade Ubuntu åt min bror och dessutom k3b eftersom han vill ha verifiering på skivorna han bränner.
Saken är den att k3b låser skivan. Har själv varit med om detta, men efter en ominstallation av Ubuntu så fungerade k3b igen.
Vet inte själv vad det kan vara för fel?
Något som du kan testa är att ta bort mappen k3b som ligger i din hemmapp under .kde/share/apps och sen gå till Synaptic och ta bort k3b fullständigt. "Markera för total borttagning" heter det.
Efter detta är klart så testa att installera k3b igen och se om det fungerar bättre.
Saken är den att k3b låser skivan. Har själv varit med om detta, men efter en ominstallation av Ubuntu så fungerade k3b igen.
Vet inte själv vad det kan vara för fel?
Något som du kan testa är att ta bort mappen k3b som ligger i din hemmapp under .kde/share/apps och sen gå till Synaptic och ta bort k3b fullständigt. "Markera för total borttagning" heter det.
Efter detta är klart så testa att installera k3b igen och se om det fungerar bättre.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det går ju att låsa eject-knappen, det kanske är det som händer? Testa om kommandot eject fungerar.
-
Nope, den dör efter att K3b har spottat ut skivan, alltså släden har åkt ut. Så det finns ingen skiva att ejekta. Spelaren är helt död, det hjälper inte med en lätt puff på den heller. verkar helt strömlöst.Lars skrev:Det går ju att låsa eject-knappen, det kanske är det som händer? Testa om kommandot eject fungerar.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Testade du att bort k3b fullständigt från disken och sen installera programmet igen?
Kommer ihåg att man fick ett val första gången man installerade k3b, typ "spara senaste inställningar", "standard" och något mer.
Om man har fått bort k3b fullständigt så ska man få dessa valmöjligheter igen.
Kommer ihåg att man fick ett val första gången man installerade k3b, typ "spara senaste inställningar", "standard" och något mer.
Om man har fått bort k3b fullständigt så ska man få dessa valmöjligheter igen.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
Har installerat K3b och tagit bort settings. Återkommer när jag brännt några skivor, med eller utan fel.
-
Jag har fortfarande samma problem. Avistallerat K3B och tagit bort settings. Testat med Brasero men får samma problem där. Jag har t.om. uppgraderat systemet till Ubuntu Studio 8.04 64bitars från ubuntu 7.10 32bitars men felet hänger fortfarande med. Brännaren dör efter att brännarprogrammet spottat ut skivan (Ibland, inte alltid). Jätteskumt fel, har ingen aning om vad det kan bero på...
-
Vad har du för märke på cd/dvd brännaren?
Kanske bara vissa märken som det inte funkar som det ska på..?

Kanske bara vissa märken som det inte funkar som det ska på..?

-
Det är en Dell-burk, Precision 490. Märket på läsaren har jag ingen aning om. (Precision 490 verkar inte finnas kvar hos Dell så jag kan inte ge en länk).
Hej!
Kör du dual boot med windows? fungerar brännaren i windows?
Om du inte kör dual boot eller om brännaren inte fungerar i windows och om du har möjlighet, så prova att byt ut brännaren till en annan. Dom är inte så dyra i dagsläget ca 300:-
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&b ... zbo2=false
Mvh
Jörgen
Kör du dual boot med windows? fungerar brännaren i windows?
Om du inte kör dual boot eller om brännaren inte fungerar i windows och om du har möjlighet, så prova att byt ut brännaren till en annan. Dom är inte så dyra i dagsläget ca 300:-
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&b ... zbo2=false
Mvh
Jörgen
Istället för att byta brännare rekommenderar jag Nerolinux. Det funkar kanon. För mina ändamål testade jag de flesta brännarprogram i Ubuntu, men bara Nero höll måttet.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jag tänkte på det också, men han har redan provat två olika program med samma resultat, död brännare, jag tror att detta handlar om ett hårdvarufel.
Mvh
Jörgen
Mvh
Jörgen