Inloggningen funkar inte efter en eller två rebootar.
Inloggningen funkar inte efter en eller två rebootar.
När jag har installerat ubuntu funkar allt fint, men när jag har installerat uppdateringarna och lite annat och sen rebootat så funkar inte inloggingen längre. Det som händer är att den kommer upp, men direkt när den har kommit fram så laddas den igen, och så håller det på utan att man kan göra nåt vettigt öht. Vad ska jag göra för att fixa det eller vad ska jag göra om jag installerar om för att det inte ska hända igen?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Inloggningen funkar inte efter en eller två rebootar.
Hej
Det löser ju inte problemet i grunden, men man kan ju prova att ta bort inloggningsskärmen. Jag tror man väljer:
System > Administration,
sedan finns ett alternativ för inloggningsskärmen, man kan välja "automatisk inloggning"
Men det är klart, har systemet redan kommit in i den onda cirkeln så kommer man kanske inte åt menyn?
Kan man komma till en textinloggning genom att trycka ctr/alt/f1 när systemet bara upprepar inloggningsskärmen?
Man kan komma tillbaka till grafiken genom ctr/alt/f7

Det löser ju inte problemet i grunden, men man kan ju prova att ta bort inloggningsskärmen. Jag tror man väljer:
System > Administration,
sedan finns ett alternativ för inloggningsskärmen, man kan välja "automatisk inloggning"
Men det är klart, har systemet redan kommit in i den onda cirkeln så kommer man kanske inte åt menyn?
Kan man komma till en textinloggning genom att trycka ctr/alt/f1 när systemet bara upprepar inloggningsskärmen?
Man kan komma tillbaka till grafiken genom ctr/alt/f7
Jag testade nu och dett fungerar att logga in med text inloggningen, men försöker man få tillbaka grafiken så står det bara och tuggar på inloggningen igen.
-
- Kontakt:
Kan inte påstå att det är ett säkert kort, men jag tror man kan bli automatiskt inloggad om man editerar
/etc/X11/gdm/gdm.conf
I textläge editerar man t.ex. med nano:
sudo nano /etc/X11/gdm/gdm.conf
Efter att ha sparat kan man slå av systemet med
sudo shutdown -h now
Funkar det inte så fråga bara igen.
EDIT:
För att spara det man ändrat med nano gör man ctr/o, ctr/x
/etc/X11/gdm/gdm.conf
Kod: Markera allt
AutomaticLoginEnable=true
AutomaticLogin=ditt_användarnamn
sudo nano /etc/X11/gdm/gdm.conf
Efter att ha sparat kan man slå av systemet med
sudo shutdown -h now
Funkar det inte så fråga bara igen.
EDIT:
För att spara det man ändrat med nano gör man ctr/o, ctr/x
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 17 gånger.
-
- Kontakt:
jag medger att jag är ute och gissar lite här, men ett annat alternativ man också kunde prova vore:
1. ctr/alt/f1, textinloggning
2. sudo /etc/init.d/gdm stop
3. startx
De här förslagen antar alltså att det är något fel på den grafiska inloggningen. Funkar det inte så kanske man skall fundera på andra åtgärder, t.ex. att ominstallera grafiksystemet. Kanske också se om det går att ta reda på vilken av installationerna som gjorde att problemet uppstod. Bara att fråga igen i den här tråden
1. ctr/alt/f1, textinloggning
2. sudo /etc/init.d/gdm stop
3. startx
De här förslagen antar alltså att det är något fel på den grafiska inloggningen. Funkar det inte så kanske man skall fundera på andra åtgärder, t.ex. att ominstallera grafiksystemet. Kanske också se om det går att ta reda på vilken av installationerna som gjorde att problemet uppstod. Bara att fråga igen i den här tråden