Varför vi egentligen använder GNU/Linux

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Kerath

Varför vi egentligen använder GNU/Linux

Inlägg av Kerath »

http://blog.anamazingmind.com/2008/03/r ... linux.html . Det stämmer precis in på mig i alla fall. :D
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Varför vi egentligen använder GNU/Linux

Inlägg av upnorth »

Haha, stötte på det inlägget när jag surfade runt med StumbleUpon ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kul, och lite ligger det i det :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Vistt ligger det en hel del i detta. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

100% ;D
PF
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

100% här med.
Användarvisningsbild
Toobie

Inlägg av Toobie »

Ligger en hel del i det. Dock håller jag inte med om att jag använder Linux pga av att det inte är så många som använder det. Tvärtimot, jag vill att fler ska använda det. Men jag måste säga att det är rätt kul att bara ha en liten linux sekt på skolan och att inte alla förstår allt som har med linux att göra. Det är som bloggaren säger en del av charmen med operativet också.

Men fler användare har jag inget emot.
Boldly going nowhere
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Det var bra skrivet, men det är inte fullt så enkelt med livet och de olika människorna.

Det finns också sådana, som jag. Läste en halv hyllmeter om DOS och Basic. När
Linux kom till var det av ren nyfikenhet. Sedan var orsaken att jag tyckte det var
otäckt att kopiera/stjäla Windowsprogram.

Det finns också sådana, som använder Linux av misstag. De vet inte om något annat.

Snart har vi väl massor med fattiga, som fått möjlighet till dator tack vare
billig Linux-distro på en enkel maskin.

Vi har dataföretaget, som övergått helt till Red Hat.

Linux finns bland professorer, präster, profeter, barn, vuxna, stora, små, dumma, kloka,
tekniker, ingenjörer, hackare, knackare, programmakare, musiker, tecknare, surfare.
Listan blir lång, väldigt lång. Säger någon: "så är det", finns det alltid något missnöjt undantag.
mjaa

Inlägg av mjaa »

Håller med länken i fråga 100%

Men jag tycker också om att allting är så krångligt i linux. Windows kan jag, det är inga problem med nånting där. Linux får jag kämpa och googla för att få saker och ting att fungera, det gillar jag också av nån konstig anledning :P
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Jag har inte haft så kul med en dator sedan man laddade turbospel på C64:an alternativt körde scrambler på Vectrex med plastfilm på skärmen för att få färg. Windowstiden känns bara som jobb och inget kul alls...

Nä där har vi ytterligare en bra sak familjen Torvalds bidragit med.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Håller med om att Linux är krångligt.
Det som krånglar till det är DVD filmer, Mp3, WMF, midi och några andra filformat.

När man hållit på ett par år och skrivit upp varifrån man får libdvdcss, ubuntu-restricted-extras osv
har svårigheterna plötsligt tagit slut. Linuxvännerna har fortfarande svårigheter med öppet, fritt och slutet.
Öppen källkod är naturligtvis det rätta, men då annat ännu används borde det finnas ett uppdaterat paket för detta.

Nu efter det senaste året med Ubuntu har det blivit så att jag väljer Ubuntu hellre än ett gratis Windows.
Windows är krångligt, då ett billigt Office är bara en skol-version . Det skall köpas med jämna mellanrum.
Ritprogram, matematikprogram osv skall köpas. Antivirus måste till. Hårddisken slits då den går hela tiden.

Med Ubuntu behöver jag inga piratkopior.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag minns bara att windows krånglade för mig hela tiden, medan datorerna i skolan inte gjorde det, och de var någon typ av *nix, alltså måste en unixliknande system vara bättre, och släpptes inte en ny distro i vintras som hette något på afrikanska och dessutom baserades på debian?

Sedan har jag hållt mig kvar för att det var roliga att lösa folks problem på irc än att titta på tv när det var kallt ute, vilket ledde till att jag fast.

Jag tycker det mer spännande är att lillebrorsan testade ubuntu 5.* men inte fick skype att fungera med ljudet som han ville (alsa-oss eller liknande problem) la av och inte provade ubuntu förrän nu, tre år senare igen, och då plötsligt fastnade för terminalen.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Oj, det där stämde bra in! Att leka med olika inställningar är ju det man har linux till, speciellt med utseende-inställningar.

Anledningen till att man inte gör det i windows i samma grad är att det helt enkelt inte finns möjligheter att göra det, eftersom microsoft redan har ett färdigt paket program man "ska" använda. Det är först när jag skaffat linux som jag kommit på att det finns andra bra program till windows också, istället för msn och microsoft office t.ex.

Med linux blir man aldrig nöjd, eftersom man vet att det alltid kan bli bättre helt enkelt. :)
Willhelm
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Willhelm »

Detta stämmer mycket bra.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

2. Linux isn't widely used

This is a paradox. We often complain Linux isn't more widely used. But that's one of the reasons we use it. It gives us a feeling of being a special clique. Like we're better than "those ignorant masses".

If Linux becomes widely used, we'll probably switch to something else. Or at least develop an obscure distro that only we will use. Because, let's face it, we want to feel special.
OK, OK..jag erkänner. När tatueringar blev "The New Black" så tappade jag lusten, ens för att förbättra min lilla hemgjorda gaddning. När WoW blev poppis, fick man släpa mig till skärmen, det blev genom min dotter som jag fick smak för det.
Så är det ju, man vill inte inordna sig i massan, men man vill likförbannat att Ubuntu ska bli en folkrörelse, när det är en folkrörelse vad gör man då? Det dyker säkert upp en hel del väderkvarnar att slåss mot...
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Operativsystem skall bara finnas och fungera. Det behöver inte ens vara synligt.

Allt jobb vi gjort är bara att betrakta som födslovåndor av övergående art.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag använder linux för att jag är lat. Tycker inte om att installera om datorn jämt och ständigt som med Windows och när jag väl behöver detta så finns alla inställningar kvar. Inga antivirusprogram att tänka på som drar kraft. Så gott som alla program finns och ibland sparar jag tid med att använda linuxprogram istället för windowsprogram. Dessutom tycker jag om standardiserade operativsystem där jag själv kan välja vilken distribution jag vill köra utan att få extra arbete.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

christer skrev:Operativsystem skall bara finnas och fungera. Det behöver inte ens vara synligt.

Allt jobb vi gjort är bara att betrakta som födslovåndor av övergående art.
Christer!
Håller inte med dig. Om inte vi hade haft en landsman som haft en bestämd åsikt om fri mjukvara hade vi inte haft Linux. Det finns ytterligare en dimension, förvisso osynlig, men gnu/linux ska inte bara finnas och fungera, det finns en underliggande ideologi också.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Skrev kanske otydligt om allt jobb man haft med Ubuntu Linux.

Skulle hellre ha jobbat med olika andra program. Visst är Linux bra, men för många
skulle det gärna få vara en förseglad låda, som inte skall göra annat än fungera.

Som en motor i en bil för en helt motorointresserad.
Skriv svar

Återgå till "Surftips"