CD-ROM problem SR243T

eMund
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

CD-ROM problem SR243T

Inlägg av eMund »

Hej!

Har fått en gammal Fujitsu Siemens Senic XS 1171-c som jag ville installera xubuntu på. Upptäckte att jag inte kunde bota med 7.10. Det rör sig troligen om en ändring i kernellen så jag testade med en äldre skicka, 6.06 tror jag det var. Då funkar det. Nu hoppas jag bara på att jag ska kunna uppdatera från den versionen till dagens. Lite osäker på det men vi får se. Installerar just nu.

Vet någon vad som händer när jag uppdaterar via uppdateringsverktyget? Kan min CD-ROM sluta funka då? Datorn ska inte vara ansluten till nätet så det räcke med basfunktioner....

mvh/Tobias
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: CD-ROM problem SR243T

Inlägg av ajja »

För att uppgradera mellan versionerna måste du göra detta stegvis, dvs. 6.06 -> 6.10 -> 7.4 -> 7.10 -> osv.
Har iof hört ett rykte om att de arbetar på att försöka få till en direkt uppgradering mellan de olika LTS-versionerna (6.06 LTS -> 8.04 LTS) men om det blir så så kommer det enbart att fungera mellan just LTS inte de övriga versionerna.
Så du måste gå stegvis från ena till den andra och vidare till den tredje osv.

Har du möjlighet att testa med 7.04, för att slippa ett par steg och spara en massa tid?
eMund
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av eMund »

Jag skrev lite fel tidigare jag installerade 6.10. Så det blev två uppdateringar. Jag har bara 0,5mbs så det tog typ hela dagen igår :(. Men det var det värt. Nu är det uppdaterat och klart. Det mesta funkar som det ska men ju ska jag ju få in stöd för mp3 också. Skulle ta det via terminalen och upptäckte en bugg. När jag skulle starta terminalen blev jag utloggad?! Vad kan det bero på? Kör xubuntu som sakt... kan man installera en annan terminal?

/Tobias
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Om du trycker 'ALT+F2 och skriver in 'xterm så får du upp en annan terminal där du kan pröva att installera codecs.

Går det att använda GUI, ex. Synaptic, (enklare att bara söka efter gstreamer och installera det som hittas)?

win32codecs kan, om du vill, vara idé att även den installera.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"