Oppkopling til internett

knuten
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Oppkopling til internett

Inlägg av knuten »

Først: Takk for saklig tilbakemelding vedr. mitt problem med partisjonering. Gikk bra til slutt!
Nå er problemet å kople opp til internett. (Jeg antar at dette er et veldig vanlig nybegynnerproblem, så jeg skulle gjerne sett en lenke til eventuelt sted som går dette problemet mer grundig "etter i sømmene").
I mitt forrige data-liv, inntil for en en uke siden, under xp, fungerte maskinen glimrende tråløst med hjelp av Netgear 54mbps tråløs usb 2.0-adapter wg 111v3. Men denne fungerer vist bare under windows, eller hva?
Ved å bruke ubuntu-menyen: system-administrasjon-nettverk-nettverkverktøy, får jeg opp to nettwork settings/connections: Ethernet connection : The interface eth0 is active, (betyr dette noe)?, og Modem conenection: the interfase ppp0 is not configured ( som rimelig er da dette ikke er aktuelt).
Den læreboka jeg har fått fatt på sier at det skal være et tredje valg, om tråløs oppkobling, under denne menyen. Hvorfor kommer det i så fall ikke opp for meg?
Håper min hjelpeløshet skinner tydelig igjennom i dette innlegget, og ser frem til råd! knuten
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Oppkopling til internett

Inlägg av Lars »

Det verkar som att du inte har någon drivrutin installerad, nätverkskortet eth0 är ditt trådbundna nätverk.

Testa först att gå till "System/Administration/Hanterare av proprietära drivrutiner". Om ditt Netgear-kort finns med där så ska du kunna följa instruktionerna och installera drivrutinen den vägen. Det är det enklaste sättet, men det är inte säkert att det fungerar alla gånger.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Detta kanske hjälper något.
andra tråden här under, där är en som fick igång det fungerar bra så länge han/hon inte
krypterar bara. tänk oxå på att det finns säkert nyare drivar är vad som står där.

https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... tgearWG111

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=615471
Bild
knuten
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av knuten »

Til Lars: Mine menyer er en herlig blanding av engelsk og norsk. For første gang skulle jeg ønske at menyen i stedet var på svensk. (I skrivende stund slår det meg at det kan jeg jo gjøre! Det vil da i hvert fall være litt lettere å motta hjelp). Men saken er den at jeg ikke finner lenken til, eller noe som ligner "/hanterare av propritæra driverrutiner" på min meny. Jeg finner ingen liste av aktuelle drivere, og jeg har åpnet hvert eneste vindu/mappe under "System/administrasjon".
Til zenbios: Lenken til andre som har problemer med Netgear var interesant, men virkningen er jeg redd var motsatt hensikten. Jeg er fortsatt for "grønn" i Linux til at jeg ønsker å fosøke meg på aktiv problemløsing, og jeg ønsker heller ikke å ha et nettverkkort som kan gi problemer.

Den lave prisen for nettverkkort tatt i betraktning, ønsker jeg bare forslag til et tråløst nettverkkort som fungerer greit under Linux, og som jeg kan gå ut å kjøpe i morgen. Inntil jeg kommer på nettet på egen maskin er jeg redd min frustrasjon bare vil stige til svimlende høyder, uten at jeg har noen glede av mitt operativsystemskifte!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

På installations-CD:n finns det begränsat med utrymme så alla översättningar får inte plats, vi har samma problem i Sverige med en blandning av svenskt och engelskt. Men det är lätt att fixa, gå till System/Administration/Språkstöd och markera norska där, tryck sedan på verkställ så laddas resten av översättningarna ner från nätet.

Vi har en lista på trådlösa nätverkskort som fungerar, se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=184
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"