Hejsan !
Fungerar det att ha både filserver och ventrilo server på ubuntu ?
Och vilken filserver skall jag använda mig av tycker ni ?
/Jonas
Filserver och ventserver.
Re: Filserver och ventserver.
Rent generellt så ska det inte vara några problem att köra filserver och ventserver på samma Ubuntusystem.
(Med reservation för att de båda skulle generera såpass hög belastning att servern inte orkar med. Givet att du använder en hyfsat ny dator och att det är tjänster för privat bruk så tror jag dock inte att det är något du behöver oroa dig för.)
Vilken filserver du ska använda dig av beror helt på vad du vill uppnå? Varifrån ansluter anslutande datorer; det lokala nätverket och/eller Internet? Givet att det rör sig om datorer på det lokala nätverket; vilket operativsystem kör de?
(Med reservation för att de båda skulle generera såpass hög belastning att servern inte orkar med. Givet att du använder en hyfsat ny dator och att det är tjänster för privat bruk så tror jag dock inte att det är något du behöver oroa dig för.)
Vilken filserver du ska använda dig av beror helt på vad du vill uppnå? Varifrån ansluter anslutande datorer; det lokala nätverket och/eller Internet? Givet att det rör sig om datorer på det lokala nätverket; vilket operativsystem kör de?
Okej !
Jepp filservern skall användas inom ett lokalt nätverk där det finns två xp datorer och en vista dator. Tanken är att ha filservern då som en typ av backup så dom andra datorerna slipper ha massa filer på hårddiskarna.
Jepp filservern skall användas inom ett lokalt nätverk där det finns två xp datorer och en vista dator. Tanken är att ha filservern då som en typ av backup så dom andra datorerna slipper ha massa filer på hårddiskarna.
Om det är Windowsdatorer som ska prata med din Ubuntuserver så är det Samba du vill titta på.
(Samba fyller ungefär samma funktion som Windows utdelningar, typ.)
Har du ett grafiskt skrivbordssystem på din server eller styr du den via terminalen?
(Samba fyller ungefär samma funktion som Windows utdelningar, typ.)
Har du ett grafiskt skrivbordssystem på din server eller styr du den via terminalen?
Ja jo samba har jag haft innan !
Jag tänkte kanske man skulle använda sig av någon form av ftp men kanske smartare med samba ?
Kör ubuntu i desktop.
Jag tänkte kanske man skulle använda sig av någon form av ftp men kanske smartare med samba ?
Kör ubuntu i desktop.
Innebär det även att du då kommer ihåg hur du ska peta igång Samban? :-)Jonas skrev: Ja jo samba har jag haft innan !
Rent spontant så känns i alla fall Samba som det naturliga valet i sammanhanget. Fast allt handlar förstås om vad du vill uppnå. Är det någon speciell funktionalitet du är ute efter, som du inte tror att Samban fixar?Jonas skrev: Jag tänkte kanske man skulle använda sig av någon form av ftp men kanske smartare med samba ?
Tja, lättaste sättet att styra Samba därifrån torde varaJonas skrev: Kör ubuntu i desktop.
System --> Administration --> Delade mappar
(Åtminstone givet att du inte behöver något alltför kreativt.)