problem med installering av ubuntu på xp
problem med installering av ubuntu på xp
Jeg skal installere 6.05 for første gang etter anvisning av enutmerket bok jeg fant på biblioteket (praktisk Linux av Geir Maribu). Jeg har 2 hardisker på (master) 120 GB og 200 GB. Maskinen er nyinnkjøpt brukt, og var full av spill. Disk 2 er fremdeles full, men jeg tenkte¨å avinstallare disse siden. Disk 1 har brukt plass ca 30 GB. Det vil si at ca 90 GB var ledig. Da jeg ikke ønsker å beholde XP på maskinen (har ikke oppstartdisk) valgte jeg i går alternativet "slett hele hardisken". som partisjonsvalg. Maskinen gikk og gikk hele dagen og natten med. Da jeg trodde den var gått i lås valgte jeg å stoppe den etter 16 timer. Forsøkte så alternativ 3 "Rediger partisjonstabellen manuelt", men fikk til svar at jeg ikke kunne det da det ikke fantes en root-disk.J eg gikk derfor tilbake til 1.valg og valgte alternativet "Endre størrelse på partisjonen" Satte denne til 92%(100,8GB). Startet partisjoneringen klokken 09 i morges. Partisjoneringen har nå pågått i 12 timer og viser intet tegn på å ville bli ferdig med det første. Skal det være slik, eller kan jeg velge en annen fremgangsmåte?
Re: problem med installering av ubuntu på xp
Hej och Välkommen!
Nä, slik ska det inte vara.
Har jag förstått det hela rätt?
Du har 2 st hårddiskar och vill rensa, radera båda?
Du har 120gb på masterhårddisken och 200gb på slavehårddisken.
Du vill installera Ubuntu 6.06 LTS.
Öppna en terminal "program" -> "Tillbehör" -> "Terminal" och skriv i den och klistra in resultatet här så vi kan se.
Nä, slik ska det inte vara.
Har jag förstått det hela rätt?
Du har 2 st hårddiskar och vill rensa, radera båda?
Du har 120gb på masterhårddisken och 200gb på slavehårddisken.
Du vill installera Ubuntu 6.06 LTS.
Öppna en terminal "program" -> "Tillbehör" -> "Terminal" och skriv i den
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Takk for hurtigtil bakemelding. Du har forstått det hele korrekt, men mine opplysninger har vært mangelfulle.
Jeg skriver dette på en annen maskin som jeg låner i huset.
Problemmaskinen hadde XP prof installert ved kjøp. Begge hardiskene var fulle av spill, og etter at jeg hadde fjernet ca 90 GB fra master begynte maskinen å krasje gjenntatte ganger. Jeg besluttet da å innstallere XP på nytt med medfølgende cd-rom som viste seg å være en piratkopi. Valgte å innstallere oppå den gamle xp-en. Men maskinen ville ikke akseptere koden som fulgte cd-romen! Klage på kjøpet er uaktuelt, og jeg har ikke lyst å bruke penger på å kjøpe nytt da Jeg allerede hadde bestemt meg for å innstallere Linux, men ville i utgangspunktet ha begge systemer.
Men det gikk altså ikke. Nå later det til at disken er "kludret" til og ikke kan skrives på. Mine kunnskaper om indresektorisk dataopperasjoner er relativt begrenset, men jeg antar at såfremt at jeg får slettet/formatert masterdisk så vil problemet løse seg, og jeg kan gjennta formatering sekvensen med bedre resultat? Men mine antagels er spinkelt fundert. Har du noe annet forslag på grunnlag av ovenstående tilleggsinnformasjonen?
Jeg skriver dette på en annen maskin som jeg låner i huset.
Problemmaskinen hadde XP prof installert ved kjøp. Begge hardiskene var fulle av spill, og etter at jeg hadde fjernet ca 90 GB fra master begynte maskinen å krasje gjenntatte ganger. Jeg besluttet da å innstallere XP på nytt med medfølgende cd-rom som viste seg å være en piratkopi. Valgte å innstallere oppå den gamle xp-en. Men maskinen ville ikke akseptere koden som fulgte cd-romen! Klage på kjøpet er uaktuelt, og jeg har ikke lyst å bruke penger på å kjøpe nytt da Jeg allerede hadde bestemt meg for å innstallere Linux, men ville i utgangspunktet ha begge systemer.
Men det gikk altså ikke. Nå later det til at disken er "kludret" til og ikke kan skrives på. Mine kunnskaper om indresektorisk dataopperasjoner er relativt begrenset, men jeg antar at såfremt at jeg får slettet/formatert masterdisk så vil problemet løse seg, og jeg kan gjennta formatering sekvensen med bedre resultat? Men mine antagels er spinkelt fundert. Har du noe annet forslag på grunnlag av ovenstående tilleggsinnformasjonen?
Boota upp din Live CD och gör det därifrån.axel112 skrev: Öppna en terminal "program" -> "Tillbehör" -> "Terminal" och skriv i denoch klistra in resultatet här så vi kan se.Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Du kan också via din Live CD få en grafisk bild på hur dina hårddiskar ser ut just nu.
Öppna partitionsredigeraren GParted under System > Administration > GNOME Partition Editor
Här är en installationsvideo som kan vara värd att titta på, framför allt om du tänker installera manuellt
http://screencasts.ubuntu.com/MoS2007/0 ... ntu_Part_1
Håller med Bowmore. Du kan också fixa hårddiskarna där, dela upp dem i olika delar och förbereda dom så att säga.
Om det är 120 som är master, hade jag delat den i två delar, 1 för systemet "/" - 10gb och en för användarkataloger sk "/home" - 110gb. Sedan kan du använda den andra disken till lagring för musik, filmer, etc, kanske en och annan säkerhetsbackup också.
Om det är 120 som är master, hade jag delat den i två delar, 1 för systemet "/" - 10gb och en för användarkataloger sk "/home" - 110gb. Sedan kan du använda den andra disken till lagring för musik, filmer, etc, kanske en och annan säkerhetsbackup också.