Inget Ljud i Ubuntu 8.04 Alpha 6.

Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inget Ljud i Ubuntu 8.04 Alpha 6.

Inlägg av Klurig »

Det här var ta mig tusan ett stort framsteg att få i gång min nya dator med (Linux) ;) Ubuntu 8.04 Alpha 6. Jag får tacka för hjälpen http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 96&t=24997 Perfekt då kör vi Ubuntu på ny datorn och Pardus på den gamla. Allt funka trots att det är en beta efter installationen. Men när jag fick ner uppdateringar och startade om datorn var där plötsligt inget ljud. Mindre bra. Har någon en lösning?

Volymkontrollen hittade inga element och/eller enheter att kontrollera. Detta betyder antingen att du inte har rätt GStreamer-insticksmoduler installerade, eller att du inte har konfigurerat något ljudkort.

Du kan ta bort volymkontrollen från panelen genom att högerklicka på högtalarikonen på panelen och välja "Ta bort från panelen" från menyn.

____________________________________________________________________________________________________________

M.v.h

Klurig
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Inget Ljud i Ubuntu 8.04 Alpha 6.

Inlägg av prafjessor »

Jag och många med mig har samma problem: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=720043

Tydligen så är det uppdateringen av kernel som gör att det strular, så alternativet tills vidare verkar vara att boota in i en tidigare kernelversion.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Ja, vi är inte ensamma om problemet. Det räcker nog med "me too", temporära fixen är alltså att för tillfället välja den gamla kärnan i grub-bootmenyn.
Se buggrapporten:https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/200338
djoser

Inlägg av djoser »

Följde en guide i ovannämnda felrapport.

sudo cp /lib/modules/2.6.24-11-generic/kernel/sound/soundcore.ko /lib/modules/2.6.24-12-generic/kernel/sound/
sudo depmod -a
sudo modprobe snd-hda-intel (or whatever you need)

Ska fungera bra enligt de som testat. Vet dock inte vad jag ska skriva efter 'modprobe'. Det fungerade inte med 'snd-hda-intel' för mig. Vad kan jag se vad jag ska skriva? Är ganska akut att få ingång ljudet tyvärr.

Mvh djoser
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jobba inte för mycket med ljudet. Verkar som att det ska komma en fix redan inatt.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 6&start=40
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
djoser

Inlägg av djoser »

Jag har ingen aning om vad jag egentligen har gjort när jag gjorde som jag skrev ovan (copy+paste och kört som sudo - jättesmart!). Inte alls säkert att den eventuella fixen återställer vad jag har gjort, eller?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Fixen för ljudet finns att ladda ner nu ;)
djoser

Inlägg av djoser »

Bowmore skrev:Fixen för ljudet finns att ladda ner nu ;)
Och jag kan bekräfta att den fungerar! :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

eh, jag installerade Virtual Box OSE och vips så dök både nvidia och ljudet..
Med litet småleende på läpparna avinstallerade jag VBox och återinstallerade jag grafikdrivrutinen ( som blev ännu tajtare!) via nya EnvyNG men ack!
Ljudet är fortfarande försvunnet..
Vad göra, fixen för ljudet är ju redan implementerat så det kan ju ej vara felet?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"