Meta och AltGr samtidigt i emacs [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
seldrim
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Meta och AltGr samtidigt i emacs [LÖST]

Inlägg av seldrim »

Hejsan!

Jag har letat mig blodig efter en lösning på detta.

För att kunna använda C-M-\ för indent-region eller C-$ för ispell-word i emacs så vill jag trycka in både meta (som är mappad på alt) och AltGr för att få fram \ eller $, men det fungerar inte alls i emacs. Kombinationen Ctrl och AltGr fungerar utmärkt, men inte Alt för meta. Med hjälp av Esc så kan jag få ett meta som inte krockar med AltGr, men det känns inte tillfredsställande. Någon som har en lösning eller förslag?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 10 gånger.
Anledning: Markerade som löst
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Meta och AltGr samtidigt i emacs

Inlägg av Konservburk »

Det verkar funka med ctrl-alt-altgr-plus för indent-region.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Hej och välkommen till ubuntu-se!

Jag har ingen lösning på ditt problem, men jag tycker att alt för stora specialanpassningar av emacs ställer till problem. Eller rättare sagt man kan nästan aldrig sätta sig framför en annans emacs och skriva kod tack vare alla specialinställningar... men det gäller ju att vara effektiv själv. (så jag har också en hel del specalinställningar, trots min inställning till dem ;) )

Det jag är mest intresserad av är ifrån vilket program du kommer när du vill ha indentering med C-M-\? Är det inte det vanligt med C-c C-c för indentering i emacs, vilken ger betydligt färre tangenter inblandade?

När jag kodar använder jag uteslutande amerikanskt tangentbord för att slippa altgr, vilket i princip skulle lösa ditt problem ;)
seldrim

Inlägg av seldrim »

Konservburk skrev:Det verkar funka med ctrl-alt-altgr-plus för indent-region.
Ja ta mig tusan! Det fungerar ju till och med när jag ssh:ar in på maskinen som har detta problem. Jag får ta ett allvarligt snack med mitt tangentbord på jobbet, för det luktar här börjar lukta hårdvaruproblem.
mcNisse skrev:Det jag är mest intresserad av är ifrån vilket program du kommer när du vill ha indentering med C-M-\?
Jag rättar massa labbar och då är det inte ovanligt att få in kod vars indentering gör en mörkrädd, så då blir det att ta till Cx h följt av C-M-\.
mcNisse skrev:När jag kodar använder jag uteslutande amerikanskt tangentbord för att slippa altgr, vilket i princip skulle lösa ditt problem ;)
Har inte kommit för mig det, AltGr-kombinationerna sitter så djupt i ryggmärgen, men det kan ju vara något att fila på för framtiden.
seldrim

Inlägg av seldrim »

seldrim skrev:
Konservburk skrev:Det verkar funka med ctrl-alt-altgr-plus för indent-region.
Ja ta mig tusan! Det fungerar ju till och med när jag ssh:ar in på maskinen som har detta problem. Jag får ta ett allvarligt snack med mitt tangentbord på jobbet, för det luktar här börjar lukta hårdvaruproblem.
Nej, det verkar snarare som att jag har något problem med X här. Det är inget fel på tangentbordet. Allt fungerar som det ska i en virtuell terminal på den berörda maskinen. Någon som har några idéer om hur jag går vidare?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

seldrim skrev:Nej, det verkar snarare som att jag har något problem med X här. Det är inget fel på tangentbordet. Allt fungerar som det ska i en virtuell terminal på den berörda maskinen. Någon som har några idéer om hur jag går vidare?
Du kan prova att felsöka med programmet xev. Starta det i en terminal, flytta muspekaren till det lilla vita fönstret och börja trycka på olika tangenter.
seldrim

Inlägg av seldrim »

Konservburk skrev:Du kan prova att felsöka med programmet xev. Starta det i en terminal, flytta muspekaren till det lilla vita fönstret och börja trycka på olika tangenter.
Lysande! Här kunde jag se att jag fick ISO_Next_Group istället för det korrekta ISO_Level3_Shift. Med denna kunskap kunde jag spåra förövaren. Jag lade till en annan tangentsbordslayout för ett bra tag sedan, och då tyckte Ubuntu att jag skulle byta mellan layouter med Alt+AltGr. Jag tog kort därefter bort layouten, men Alt+AltGr-mappningen låg kvar och var inget jag märkte annat än i emacs.

Tack allihop för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"