Vad tror ni om den här datorn?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Vad tror ni om den här datorn?
Jag är funderar på att köpa en bärbar dator och har hittat en på zepto.se. Vad tror ni om den här datorn? Kommer Ubuntu fungera på den eller borde jag köpa någon annan?
Znote 3215W
1,86 GHz Intel® Celeron® M 540 533MHz 1MB
1024MB (1x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
80GB 5400rpm SATA Hårddisk
Inget trådlöst nätverk
Inget operativsystem
SAMSUNG COMBO (DVD/CD-RW)
Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE
15,4" WXGA 1280x800 - 3215W
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W
Intel® GMA X3100
http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=673
Znote 3215W
1,86 GHz Intel® Celeron® M 540 533MHz 1MB
1024MB (1x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
80GB 5400rpm SATA Hårddisk
Inget trådlöst nätverk
Inget operativsystem
SAMSUNG COMBO (DVD/CD-RW)
Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE
15,4" WXGA 1280x800 - 3215W
6 Cell Batteri till Znote 2x25W/3x15W
Intel® GMA X3100
http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=673
- Jannish
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Vad tror ni om den här datorn?
Zeptos datorer funkar vad jag hört mycket bra med Ubuntu.
Rent prestandamässigt räcker det, men tanke på att alla datortillverkare skeppar Vista till samma konfiguration och ibland sämre. Visserligen kan man undra hur dom tänker i dom fallen.
Billig och bra dator för pengarna skulle jag vilja säga.
Rent prestandamässigt räcker det, men tanke på att alla datortillverkare skeppar Vista till samma konfiguration och ibland sämre. Visserligen kan man undra hur dom tänker i dom fallen.
Billig och bra dator för pengarna skulle jag vilja säga.
Nybörjare -> Hårdvara som hårdvara
/Emil.s
/Emil.s
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Jannish
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jo, tyvärr är det väl så. Det går att lura dom som inte är insatta.
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Det ar tydligen i 7.10 problem med compiz fusion och videouppspelning. kortet ar svartlistat men ska vara fixat och funka perfa i 8.04. Ett bra val av dator IMO.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Lustigt att skriva att allt fungerar "out of the box" i en rad och sedan skriva att ljudkortet inte fungerar i nästa. Fast har jag förstått det rätt fungerar ljudkortet "out of the box" i 8.04 Hardy iaf - eller hur var det Bossieman?
Fats du skall såklart ha trådlöst nätverkskort, vansinnigt att köpa en bärbar utan det, om inte för andrahandsvärdets skull...
Fats du skall såklart ha trådlöst nätverkskort, vansinnigt att köpa en bärbar utan det, om inte för andrahandsvärdets skull...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag ska ha ett trådlöst nätverks kort (Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)). Missade det på förra inlägget. Man kan köpa till extra minne så man får 2048MB. Borde man köpa det? eller är det bort kastade pengar.
- farmfield
- Kontakt:
Beror på vad man gör. Vid normalanvändning kör man inte slut på 1Gb i första taget, men kör man ofta en massa grejer igång samtidigt, kör grejer i Wine eller i Java, kör en massa samtidiga torrents eller vill kunna virtualisera, då kan det vara värt att köpa till extra direkt... Det som är surt är att dom flesta laptops kommer med 2*SO-DIMM-moduler, alltså 1Gb består av två 512Mb SO-DIMM, 2Gb är två st. 1Gb-moduler o.s.v. så vill man uppgradera får man slänga ut dom som sitter i... Jag har väl ett tjugotal osäljbara 512Mb SO-DIMM liggandes p.g.a. det, hehe...ansv skrev:Jag ska ha ett trådlöst nätverks kort (Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)). Missade det på förra inlägget. Man kan köpa till extra minne så man får 2048MB. Borde man köpa det? eller är det bort kastade pengar.
- Bossieman
- Kontakt:
ansv skrev:Jag ska ha ett trådlöst nätverks kort (Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)). Missade det på förra inlägget. Man kan köpa till extra minne så man får 2048MB. Borde man köpa det? eller är det bort kastade pengar.
Ska du köra Ubuntu så är det inte ett bra val av trådlöst kort. Mycket bättre med Intelkortet.
- Bossieman
- Kontakt:
Japp, ljud, trådlöst (Intel), kortläsare o.s.v funkar out of the box i HH. i Gutsy måste man mixtra för att få igång ljudet.farmfield skrev:Lustigt att skriva att allt fungerar "out of the box" i en rad och sedan skriva att ljudkortet inte fungerar i nästa. Fast har jag förstått det rätt fungerar ljudkortet "out of the box" i 8.04 Hardy iaf - eller hur var det Bossieman?
- farmfield
- Kontakt:
Mmm, då vidhåller jag att det är dåligt att skriva att allt fungerar "out of the box" med Ubuntu, iaf i dagsläget... Annars lär dom vara bra, jag hade sålt dom om det inte varit så att vi företagare ger samma pris som privatpersonerna, fän, vi måste betala räkningarna också ju, hehe... Fast ur en ren privatpersonsynvinkel* är det bra att nån säljer utan mellanhänder, surt att betala för mellanhänderna samt OS man ändå inte vill ha...Bossieman skrev:Japp, ljud, trådlöst (Intel), kortläsare o.s.v funkar out of the box i HH. i Gutsy måste man mixtra för att få igång ljudet.
*som vanligt bra språkbruk här... xD
- Bossieman
- Kontakt:
farmfield skrev:Mmm, då vidhåller jag att det är dåligt att skriva att allt fungerar "out of the box" med Ubuntu, iaf i dagsläget... Annars lär dom vara bra, jag hade sålt dom om det inte varit så att vi företagare ger samma pris som privatpersonerna, fän, vi måste betala räkningarna också ju, hehe... Fast ur en ren privatpersonsynvinkel* är det bra att nån säljer utan mellanhänder, surt att betala för mellanhänderna samt OS man ändå inte vill ha...Bossieman skrev:Japp, ljud, trådlöst (Intel), kortläsare o.s.v funkar out of the box i HH. i Gutsy måste man mixtra för att få igång ljudet.
*som vanligt bra språkbruk här... xD
Vet faktiskt inte varför Zepto skrev detta men de skrev att ljudet behövde kompilleras för att funka.
- farmfield
- Kontakt:
Jaja, det är inte hela världen... Tycker Toshiba är värre som garanterar att deras interna Atheros nätverkskort fungerar med MadWifi vilket har visat sig helt felaktigt.Bossieman skrev:Vet faktiskt inte varför Zepto skrev detta men de skrev att ljudet behövde kompilleras för att funka.
Tack för tipset. Då köper jag intelkortet.Bossieman skrev:ansv skrev:Jag ska ha ett trådlöst nätverks kort (Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)). Missade det på förra inlägget. Man kan köpa till extra minne så man får 2048MB. Borde man köpa det? eller är det bort kastade pengar.
Ska du köra Ubuntu så är det inte ett bra val av trådlöst kort. Mycket bättre med Intelkortet.
Är lite sen på den här tråden, men vill bara inflika att jag köpte en acer aspire 4315 med inbyggt atheros nätverkskort.
Datorn kostade 3000 kr, frakt 200kr.
Inte celeron processor 530
/1.73 GHz, 533 Mhz FSB, 1mb l2 cashe)
14.1 WXGA acer crystalbrite LCD
64 mb Grafik Intel media accelerator.
512 mb DDR2 + ett extra 512mb
89 gb hårddisk (tyst ;-))
802.11 b/g Wlan
Mina kommentarer till den här är att Vista som var förinstallerat tog 800 mb av Ram minnet, vilket antagligen var anledningen till att de skickade med ett extra minne som jag själv fick montera. Lätt att montera för någon som vågar skruva av baksidan,, men varken mina föräldrar eller syskon hade vågat göra det.
Grafiken hyfsad, kollade på Dr Who i Hdtv igår, och Det gick nästan ....på 40 minuter dök fördröjning och blurrig bild upp 5 ggr och varade ca 2 sec.
Och då står det i bruksanvisningen att det inte går att titta på hdtv med medföljande grafikkort...
För att få det trådlösa att fungera var jag tvungen att fixa och trixa i 20 timmar...
Det går men är svårt, en bruksanvisning från atheros om hur man får det att funka hade varit önskvärt. Nycklarna är iallafall MadWiFi, ndiswrapper, och hostadp, vilka alla fins som paket i synaptik. Sen måste man avaktivera några propiatary drivrutiner, och jag laddade även hem en ny drivrutin från acers hemsida, lämpad för win xp. (jag vet dock inte om jag behöver den, är inte så haj på sånt än)
Hårddisken är (än så länge efter 2 veckor) underbart tyst. Har en ny Sata disk i min gamla dator som väsnas kollosalt i jämförelse...denna datorn skulle jag kunna sova med påslagen under huvudkudden...fast datorn skulle nog bli överhettad
)
Fläkten slår av och på på ett mycket bra sätt, den verkar vara perfekt inställd. Den har ett mjukt,behagligt ljud. Antagligen pga låg hastighet.
Ram minnet 1 gb fungerar utmärkt med ubuntu, jag kan köra fem olika program samtidigt(lätta program), och varje kommando tar mindre en en sekund att utföras. I Vista hänger sig dock datorn om man försöker köra Azureus och flera explorer fönster samtidigt...Jag tror att en anledning kan vara att det inte finns något ram minne över för grafikkortet.
Processorn..ja vad ska man säga...hade en gdget i vista som visade användningen av Ram, processor mm.
Enbart vista drog 4 % cpu, start av program hoppade upp till mellan 75-95 % (sällan 100%), två program samtidigt drog ca 35 %cpu och 95 % ramminne...)
I Ubuntu med transmisson, firefox och systemmonitor öppen pendlar cpu mellan 16 och 35 %, ram minnet ligger på 43 % (av 1002.1mb). Om jag öven öppnar musikspelaren amarok spelar musik och öppnar några dokument ligger CPU på mellan 25 ochh 45 %.
Tangentbordet tycker jag är lite jobbigt, men det kan bero på att jag inte är van vid laptop, jag råkar trycka ner musen så jag helt plötsligt börjar skriva någon annanstans i dokumentet.Dessutom trycker jag ner lite andra närliggande tangenter också, men det är nog en vanesak. Tangenterna är lätta och snabba, det räcker nästan man nuddar vid dem så registrerar de nertryck. musplattan är även för en ovan lätt och följsam.
Utseendet är lite plastigt och väldigt standard, menn vad annat kan man vänta sig för det priset..
Det är insidan som räknas!
Köpte den på e2save, och fick den 5 dagar efter beställning.
Datorn kostade 3000 kr, frakt 200kr.
Inte celeron processor 530
/1.73 GHz, 533 Mhz FSB, 1mb l2 cashe)
14.1 WXGA acer crystalbrite LCD
64 mb Grafik Intel media accelerator.
512 mb DDR2 + ett extra 512mb
89 gb hårddisk (tyst ;-))
802.11 b/g Wlan
Mina kommentarer till den här är att Vista som var förinstallerat tog 800 mb av Ram minnet, vilket antagligen var anledningen till att de skickade med ett extra minne som jag själv fick montera. Lätt att montera för någon som vågar skruva av baksidan,, men varken mina föräldrar eller syskon hade vågat göra det.
Grafiken hyfsad, kollade på Dr Who i Hdtv igår, och Det gick nästan ....på 40 minuter dök fördröjning och blurrig bild upp 5 ggr och varade ca 2 sec.
Och då står det i bruksanvisningen att det inte går att titta på hdtv med medföljande grafikkort...
För att få det trådlösa att fungera var jag tvungen att fixa och trixa i 20 timmar...
Det går men är svårt, en bruksanvisning från atheros om hur man får det att funka hade varit önskvärt. Nycklarna är iallafall MadWiFi, ndiswrapper, och hostadp, vilka alla fins som paket i synaptik. Sen måste man avaktivera några propiatary drivrutiner, och jag laddade även hem en ny drivrutin från acers hemsida, lämpad för win xp. (jag vet dock inte om jag behöver den, är inte så haj på sånt än)
Hårddisken är (än så länge efter 2 veckor) underbart tyst. Har en ny Sata disk i min gamla dator som väsnas kollosalt i jämförelse...denna datorn skulle jag kunna sova med påslagen under huvudkudden...fast datorn skulle nog bli överhettad

Fläkten slår av och på på ett mycket bra sätt, den verkar vara perfekt inställd. Den har ett mjukt,behagligt ljud. Antagligen pga låg hastighet.
Ram minnet 1 gb fungerar utmärkt med ubuntu, jag kan köra fem olika program samtidigt(lätta program), och varje kommando tar mindre en en sekund att utföras. I Vista hänger sig dock datorn om man försöker köra Azureus och flera explorer fönster samtidigt...Jag tror att en anledning kan vara att det inte finns något ram minne över för grafikkortet.
Processorn..ja vad ska man säga...hade en gdget i vista som visade användningen av Ram, processor mm.
Enbart vista drog 4 % cpu, start av program hoppade upp till mellan 75-95 % (sällan 100%), två program samtidigt drog ca 35 %cpu och 95 % ramminne...)
I Ubuntu med transmisson, firefox och systemmonitor öppen pendlar cpu mellan 16 och 35 %, ram minnet ligger på 43 % (av 1002.1mb). Om jag öven öppnar musikspelaren amarok spelar musik och öppnar några dokument ligger CPU på mellan 25 ochh 45 %.
Tangentbordet tycker jag är lite jobbigt, men det kan bero på att jag inte är van vid laptop, jag råkar trycka ner musen så jag helt plötsligt börjar skriva någon annanstans i dokumentet.Dessutom trycker jag ner lite andra närliggande tangenter också, men det är nog en vanesak. Tangenterna är lätta och snabba, det räcker nästan man nuddar vid dem så registrerar de nertryck. musplattan är även för en ovan lätt och följsam.
Utseendet är lite plastigt och väldigt standard, menn vad annat kan man vänta sig för det priset..
Det är insidan som räknas!
Köpte den på e2save, och fick den 5 dagar efter beställning.