Kompilerat C++ filen men sen då? [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
Vegangeek
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Kompilerat C++ filen men sen då? [LÖST]

Inlägg av Vegangeek »

Jag gjorde ett litet program i C++ inget märkvärdigt utan bara avskrivning av det vanliga startprogrammet, koden fick jag från blinkenlights, kompilerade den och fick en liten programfil. Nu när jag körde Windows kunde jag köra de små exe-filerna antingen i kommandotolken eller genom att klicka på dem. Men hur gör jag i Ubuntu? Jag måste ju kunna köra programmen på något sätt eftersom erfarenheten säger mig att bara för att koden gick att kompilera är det ju inte säkert att programmet gör det man hade tänkt sig för det. Jag vet inte ens var jag skall leta efter svar på detta :-[
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Kompilerat C++ filen men sen då?

Inlägg av Lars »

Antingen kan man dubbelklicka på den precis som i Windows, eller så kör man den från terminalen. Använd först cd för att gå till rätt katalog, kör sedan programmet med ./filnamn. Man måste alltid ange hela sökvägen till programmet (därav ./) om det inte ligger i /bin, /usr/bin o.s.v.
Vegangeek
Kontakt:

Inlägg av Vegangeek »

Lars skrev:Antingen kan man dubbelklicka på den precis som i Windows, eller så kör man den från terminalen. Använd först cd för att gå till rätt katalog, kör sedan programmet med ./filnamn. Man måste alltid ange hela sökvägen till programmet (därav ./) om det inte ligger i /bin, /usr/bin o.s.v.
Tack, jag inser att jag skulle varit tydligare i min post, jag dubbelklickar på den och inget händer fick inte igång den i terminalen i heller.
Larrxi
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Larrxi »

Vad händer när du kör ./filnamn? Klistra in här.
Vegangeek
Kontakt:

Inlägg av Vegangeek »

Larrxi skrev:Vad händer när du kör ./filnamn? Klistra in här.
Jag missade ./ jag har inte så stor vana av terminalen än. Tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"