Kompilerat C++ filen men sen då? [LÖST]
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Kompilerat C++ filen men sen då? [LÖST]
Jag gjorde ett litet program i C++ inget märkvärdigt utan bara avskrivning av det vanliga startprogrammet, koden fick jag från blinkenlights, kompilerade den och fick en liten programfil. Nu när jag körde Windows kunde jag köra de små exe-filerna antingen i kommandotolken eller genom att klicka på dem. Men hur gör jag i Ubuntu? Jag måste ju kunna köra programmen på något sätt eftersom erfarenheten säger mig att bara för att koden gick att kompilera är det ju inte säkert att programmet gör det man hade tänkt sig för det. Jag vet inte ens var jag skall leta efter svar på detta 

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Kompilerat C++ filen men sen då?
Antingen kan man dubbelklicka på den precis som i Windows, eller så kör man den från terminalen. Använd först cd för att gå till rätt katalog, kör sedan programmet med ./filnamn. Man måste alltid ange hela sökvägen till programmet (därav ./) om det inte ligger i /bin, /usr/bin o.s.v.
-
- Kontakt:
Tack, jag inser att jag skulle varit tydligare i min post, jag dubbelklickar på den och inget händer fick inte igång den i terminalen i heller.Lars skrev:Antingen kan man dubbelklicka på den precis som i Windows, eller så kör man den från terminalen. Använd först cd för att gå till rätt katalog, kör sedan programmet med ./filnamn. Man måste alltid ange hela sökvägen till programmet (därav ./) om det inte ligger i /bin, /usr/bin o.s.v.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Vad händer när du kör ./filnamn? Klistra in här.
-
- Kontakt:
Jag missade ./ jag har inte så stor vana av terminalen än. Tack för hjälpen!Larrxi skrev:Vad händer när du kör ./filnamn? Klistra in här.