Men ändå heter alla partitioner t.ex "500.1 GB Media". Enormt jobbigt att behöva chansa på vilken man tror är vilken. Fast när man är inne på en så visas korrekt sökväg i adressfältet; "/media/HDD1".

Vad kan vara fel?
Prövat det nu men ingen skillnad alls. Man ska väl inte behöva starta om Ubuntu för att se någon skillnad?Bowmore skrev:Vett och etikett kanske![]()
Sätt etiketter på ext2/3 volymerna istället med
sudo e2label /dev/sdxx "namnet på volymen"
Har aldrig köpt varianten att namnet på monteringspunkten också ska bli namnet på volymen. För hal-monterade volymer är det visserigen tvärtom, men ändå.
Och för oss stackare som kör JFS då? finns det nått bra kommando? Skulle även vilja döpa om min mobil/psp m.m finns det nått bra kommando för fat16/32?Bowmore skrev:Vett och etikett kanske![]()
Sätt etiketter på ext2/3 volymerna istället med
sudo e2label /dev/sdxx "namnet på volymen"
Har aldrig köpt varianten att namnet på monteringspunkten också ska bli namnet på volymen. För hal-monterade volymer är det visserigen tvärtom, men ändå.
För er stackare så finns kommandot jfs_tune för jfsRasmus skrev: Och för oss stackare som kör JFS då? finns det nått bra kommando? Skulle även vilja döpa om min mobil/psp m.m finns det nått bra kommando för fat16/32?
Det finns ju hardcore-varianten att använda dd, men då måste man veta vad man gör.Bowmore skrev:För fat16/32 vet jag bara hur man sätter labeln när man formaterar (mkdosfs) volymen, känner inte till nåt annat sätt i Linux.
VerkligenKonservburk skrev:Det finns ju hardcore-varianten att använda dd, men då måste man veta vad man gör.
Behövs ingen hexeditor... räcker bra med dd:Bowmore skrev:VerkligenKonservburk skrev:Det finns ju hardcore-varianten att använda dd, men då måste man veta vad man gör.![]()
Har du nån bra hexeditor på lut
Kod: Markera allt
echo 'Din Label' | dd bs=1 seek=43 cbs=11 conv=block,notrunc of=filsystemet