Hej!
Har problem med att lista i samba-shares. Alla filnamn som innehåller åäö åteges inte korrekt. Jag körde locale för att se vad mitt system har för språkinställning:
LANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY="en_US.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8"
LC_ALL=
Jag hade hoppats på att se sv_SE.UTF-8 istället. Hur ändrar man detta via konsolen?
(datorn är en server som delar ut en katalog i ett nätverk till windowsanvändare. Användarna sparar filer med åäö och det ser bra ut i windows men inte lokalt på själva servern. Detta gör att när jag loggar in remote och skall använda filerna så är filnamnen inte representerade korrekt).
Ändra LANG
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ändra LANG
Den här guiden verkar stämma.
http://blog.andrewbeacock.com/2007/01/h ... le-on.html
http://blog.andrewbeacock.com/2007/01/h ... le-on.html
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Att ändra från en_US.UTF-8 till sv_SE.UTF-8 kommer inte att göra någon skillnad, båda använder ju UTF-8 som teckentabell. Men problemet är inte att du kör UTF-8, problemet är att systemet inte känner till vad din fil-server använder för något. Jag tror att man kan ange det som ett argument till smbmount.
problemet är nog inte sambarelaterat, utan "lokalt"-relaterat. Login via putty ger felaktiga filnamn, via samba blir dom OK. Troligtvis gör samba någon konvertering till någon western-tabell eller liknande. Windows kör ju inte UTF8 (eller??)
Nej, någonstans på servern (framöver kallat datorn) måste det gå att ställa in så den visar åäö korrekt. Samba har ju sparat filerna iofs...är det så att samba spar ned filerna med iso western eller vad den heter? Således kanske jag inte skall köra UTF8 alls på servern?
Nej, någonstans på servern (framöver kallat datorn) måste det gå att ställa in så den visar åäö korrekt. Samba har ju sparat filerna iofs...är det så att samba spar ned filerna med iso western eller vad den heter? Således kanske jag inte skall köra UTF8 alls på servern?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Sådant här kan lätt bli lite förvirrande. PuTTY kan man ju också ställa in att använda olika teckentabeller, och dessutom kan det bero på inställningen när man sparade filen, och om filen sparades lokalt eller via samba... Det gäller att hålla tungan rätt i mun hela tiden 
På Ubuntu finns det två realistiska alternativ, antingen kör du UTF-8 eller så kör du ISO-Latin-1. Men Windows har aldrig haft stöd för ISO-Latin-1 vad jag vet, de kör/körde sitt hemmasnickrade cp1252 (som visserligen är snarlikt). Jag tror att senare versioner av Windows kör någon typ av Unicode. Så om du inte kör UTF-8 på Ubuntu så MÅSTE teckenkodningen översättas på något sätt. Och det är bara Samba som kan göra det.

På Ubuntu finns det två realistiska alternativ, antingen kör du UTF-8 eller så kör du ISO-Latin-1. Men Windows har aldrig haft stöd för ISO-Latin-1 vad jag vet, de kör/körde sitt hemmasnickrade cp1252 (som visserligen är snarlikt). Jag tror att senare versioner av Windows kör någon typ av Unicode. Så om du inte kör UTF-8 på Ubuntu så MÅSTE teckenkodningen översättas på något sätt. Och det är bara Samba som kan göra det.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
steqve; vad kör klienterna för något?
Kör de :
Vista eller XP?
Vad har de för lokala språkinställningar? (svenska + svenskt tangentbor...)
Vilken Ubuntu version finns det på Samba servern? etc.
Ju mer info desto lättare är det att hitta källan till felet...
Kör de :
Vista eller XP?
Vad har de för lokala språkinställningar? (svenska + svenskt tangentbor...)
Vilken Ubuntu version finns det på Samba servern? etc.
Ju mer info desto lättare är det att hitta källan till felet...