Angående distribution av skivor!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
25an

Inlägg av 25an »

Hej!
Jag läste precis dessa trådarna om distribution av skivor

http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2261
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2154

och jag tänkte bara höra vad det är som krävs för att göra det möjligt.
Jag antar att vi måste trycka upp skivomslag och skivor osv.
Jag jobbar lite då och då hos ett företag som är väldigt intresserad av linux och eftersom jag är en KUbuntu användare så marknads för jag Ubuntu som något dem ska titta på.
Det jag tänkte var att om jag kunnde få lite info om vad det hade krävts av dem att ha hand om distribution hade jag kanske kunnat öppna en dialog med dem om detta. Och det kanske finns fler personer som har kontakter hos något företag som kan göra det samma.

Hade det inte varit möjligt att man tar betalt så att de går jämnt ut.
Hade man inte kunnat dela upp distribution så flera företag (förutsatt att de finns ett intresse) har hand om distribution i sin region. Som tex en i Malmö, en i Stockholm osv.
Eller varför inte privatpersoner, om alla har en region som de sköter distribution i så kommer det inte krävas så mycket av den enskilde.
25an

Inlägg av 25an »

Jag kom på en sak hade man inte kunnat starta en prenumeration på Ubuntu skivor.
Alltså vi,jag,du ordnar så att man kan anmäla sig för att prenumererar på skivorna så betalar man en viss summa för detta sedan får man en skiva hemskickad när det kommer ut en ny version.
Bara en tanke:)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

[quote="25an"]Jag kom på en sak hade man inte kunnat starta en prenumeration på Ubuntu skivor.
Alltså vi,jag,du ordnar så att man kan anmäla sig för att prenumererar på skivorna så betalar man en viss summa för detta sedan får man en skiva hemskickad när det kommer ut en ny version.
Bara en tanke:)[/quote]
Inte så dum ide. :D
Men att alla enskilda ska hålla i distribution av skivor blir jobbigt, hur ska ubuntu sverige/engelska ubuntu kunna skicka ut skivor till alla? :/ :D

Edit lägger in smiley's så jag inte värkar så sur. :D
25an

Inlägg av 25an »

ja det är något som man borde ta och fundera över, men det var därför som jag skapade denna tråd.
Det finns idag brännar som även kan skappa tryck på skivor som man bränner och så mycket dyrare är dem inte. Sen så kanske Ubuntu Sverige kan få skivomslagen skickade till sig och de i sin tur skickar ut dem till distributörerna.

Men som sagt jag vill bara få lite råd och info om hur jag ska gör då jag tror att det kan finnas en möjlighet att få det här företaget att engagerar, men då hade det varit bra om jag hade lite tyngd i mina förslag.

En fråga är om man ska kontakta Canonical Ltd själv eller om det är bättre att gå via Ubuntu Sverige?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Kan man inte göra så att ubuntu se försöker få gratis skivomslag från shipit (som du sa)
och att dessa skickas ut 500 till användare i större städar (då blir användaren en man kan hämta fodral från) de mindre får kanske 100.
Sen bränner man skivor själv.
Din ide om prenumeration på skivor, skulle gå att fixa så att man besteller en prenumeration från ubuntu se användarena som anmält sig för det området en förfrågan om dem kan "ta" persionen som ville ha en prenumation.

Edit hoppas det inte vart för otydligt
25an

Inlägg av 25an »

Det hade kanske varit det smidigaste. En nackdel är då att prenumeranterna är beroende av personers intresse av att engaera sig. Hade man haft ett företag backom detta hade de kanske haft ett intresse av att hålla igång detta av andra orsaker bra som dåliga.
Vi vill ju få ut ubuntu till de som inte använder linux också, jag hade vellat se att man tillverkar skivorna i sverige och skickar ut dem till gamla som nya användare.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

att bränna hundra skivor själv som intresserad hobbyist låter inte som en hållbar idé (imnsho).
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
25an

Inlägg av 25an »

Jag hade betalt för en prenumeration om det finns andra som hade gjort det hade kanske ett företag kunnat ta sig an uppgiften? Som jag sagt innnan har jag tillfälle att öppna en dialog med ett företag. Men då är forfarande frågan om jag ska ta direkt kontakt med Canonical eller om man ska gå via Ubuntu sverige, finns det någon inom Ubuntu sverige som har kontakt med Canonical?
Okänd

Inlägg av Okänd »

25an: Jag har sett att det går att föreslå distributörer på ubuntu.com. Ã…terkom gärna om du inte hittar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"