Fjärradministration i ubuntu från windows
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Fjärradministration i ubuntu från windows
Hejsan!
Vill passa på att säga att jag är sprillans ny och min kunskap innom ämnet linux är minst sagt begränsad.
Nu till mitt problem.
Jag vill kunna ansluta till min ubuntu maskin över internet och få full åtkosmst till grafiskt gränssnitt, detta är ju givetvis möjligt frågan är bara hur?
Jag har installerat vnc4 samt vnc4server men detta verkar på något vis kräva att man fysiskt loggar in på datorn?
Jag vill att det vid varje omstart av maskinen skall startas upp någon programvara som tillåter mig att administrera grafiskt från någon helt annan plats. (Jag har följt dennan guide: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/VNC utan resultat).
Då problemet med självaste VNC verkar ha löst sig så fortsätter jag i skrivbords delen.
Länk här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 56#p189856
Tack på förhand!
Cristian
Vill passa på att säga att jag är sprillans ny och min kunskap innom ämnet linux är minst sagt begränsad.
Nu till mitt problem.
Jag vill kunna ansluta till min ubuntu maskin över internet och få full åtkosmst till grafiskt gränssnitt, detta är ju givetvis möjligt frågan är bara hur?
Jag har installerat vnc4 samt vnc4server men detta verkar på något vis kräva att man fysiskt loggar in på datorn?
Jag vill att det vid varje omstart av maskinen skall startas upp någon programvara som tillåter mig att administrera grafiskt från någon helt annan plats. (Jag har följt dennan guide: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/VNC utan resultat).
Då problemet med självaste VNC verkar ha löst sig så fortsätter jag i skrivbords delen.
Länk här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 56#p189856
Tack på förhand!
Cristian
Senast redigerad av 1 Cristian, redigerad totalt 6 gånger.
- Iceron
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Fjärradministration i ubuntu från windows
Du kör då alltså en server med x?
Fixa automatisk inloggning?
Fixa automatisk inloggning?
-
Fins det inga andra alternativ? är det inte en fråga om säkerhetsrisk att ha automatisk inloggning aktiverad? Datorn står så Äatt jag personligen inte har fysisk åtkomst hela tiden.
Fins det kanske andra vnc servrar än dom som följer med i ubuntus standard installation?
Cristian
Fins det kanske andra vnc servrar än dom som följer med i ubuntus standard installation?
Cristian
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hej Cristian,Cristian skrev:Jag har följt dennan guide: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/VNC utan resultat).
vad menar du med "utan resultat"? Det finns säkert flera här i forumet som kan hjälpa dig men vi behöver lite mer information för att kunna lösa problemet. T.ex. i vilket skede går det snett? Vad får du inte att fungera? Får du några felmeddelanden någonstans?
- Iceron
- Kontakt:
Lust att testa detta?
Jag tänkte att man kunde ta och lägga till en användare för vncservern, som sedan kör vnc automatiskt vid uppstart på ett annat skrivbord.
sedan öppnar du /etc/rc.local med en valfri texteditor, tex nano eller gedit, jag kör emacs i det här fallet:
Vad du gjorde nu var att lägga till en "autostart" utav vnc, kommandot "su vncserver -c "tightvncserver"" gör så att användaren vncserver kör tightvncserver, du bör nu kunna ansluta till din maskin, efter en omstart eller manuell uppstart av programmet 
Jag tänkte att man kunde ta och lägga till en användare för vncservern, som sedan kör vnc automatiskt vid uppstart på ett annat skrivbord.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install tightvncserver
sudo adduser vncserver
sudo emacs /etc/rc.local
#Och lägg till det här:
su vncserver -c "tightvncserver"

-
Vad jag menade här var att jag fysiskt behövde logga in på datorn för att kunna ansluta via VNC.Hej Cristian,
vad menar du med "utan resultat"? Det finns säkert flera här i forumet som kan hjälpa dig men vi behöver lite mer information för att kunna lösa problemet. T.ex. i vilket skede går det snett? Vad får du inte att fungera? Får du några felmeddelanden någonstans?
Jag skall försöka mig på Iceron´s förslag så fort jag kommer hem.
Tacksam för svaren.
- Iceron
- Kontakt:
Men testkör vncservern först, så att den inte vill sätta lösenord direkt vid uppstarten.
-
Framsteg, jag får nu ansluta och får en (förmodar jag korrekt anslutning) problemet är bara att allt jag ser är en terminal. Jag länkar till en bild här.

- Iceron
- Kontakt:
Hur ser din xstartup ut? Den ligger i ~/.vnc/xstartup .
Den säger åt vnc vad som ska startas upp i den xsessionen den kör.
Såhär ser min ut:
Den säger åt vnc vad som ska startas upp i den xsessionen den kör.
Såhär ser min ut:
#!/bin/sh
xrdb $HOME/.Xresources
xsetroot -solid grey
x-terminal-emulator -geometry 80x24+10+10 -ls -title "$VNCDESKTOP Desktop" &
x-window-manager &
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
testa att starta xclock!
xclock&
xclock&
- maths57
Vad den där guiden egentligen gör är att förklara hur man kan ta hjälp av andra när man får problem. Du måste alltså vara inloggad på datorn och du måste skicka ett meddelande till den som ska hjälpa dig. Vill du använda VNC på det sätt som du verkar tänka dig, då måste du installera och sätta upp den riktiga VNC-servern och få den att gå igång när datorn startar. Du ska då kunna logga in och få upp ett grafiskt gränssnitt direkt.
-
Hej igen!
Nu har jag iaf fått fram lite mer grafiskt utseende men det fattas en himlans massa.
Bifogar en ny bild.

Gällande xclock så startar en klocka mycketriktigt i fönstret. Se bild nedan.

Jag kan tillägga att jag har varit och lekt inne i pakethanteraren i X och tagit bort och lagt till en del paket.
Kan det vara så att jag tagit bort något viktigt paket som starar "skrivbordet" så att säga?
Tack på förhand!
Mycket tacksam för dom svar jag redan fått!
Nu har jag iaf fått fram lite mer grafiskt utseende men det fattas en himlans massa.
Bifogar en ny bild.

Gällande xclock så startar en klocka mycketriktigt i fönstret. Se bild nedan.

Jag kan tillägga att jag har varit och lekt inne i pakethanteraren i X och tagit bort och lagt till en del paket.
Kan det vara så att jag tagit bort något viktigt paket som starar "skrivbordet" så att säga?
Tack på förhand!
Mycket tacksam för dom svar jag redan fått!
- maths57
OK. Men kör du fortfarande med den version av VNC som kom med Ubuntu?