Vad vill du ha med i "Upptäck Ubuntu Linux 8.04"?
Vad vill du ha med i "Upptäck Ubuntu Linux 8.04"?
Föreningen har kontakt med författaren Tobias Hagberg då vi är återförsäljare.
Han är intresserad av synpunkter och tips till boken som ska behandla nästa version av Ubuntu, så passa på!
tobias (at) hagberg.com
Han är intresserad av synpunkter och tips till boken som ska behandla nästa version av Ubuntu, så passa på!
tobias (at) hagberg.com
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
SV: Vad vill du ha med i "Upptäck Ubuntu Linux 8.04"?
När kan den boken tänkas komma ut?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
April - maj tror jag har hört?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Överföring av ljud och video till mediaspelare, typ iPod
Synkronisering med mobiltelefoner
Desktop effects
Beskrivning av filsystemet i Ubuntu
Beskrivning av fördelen med ett separat /home
Skillnaderna och fördelarna med EXT3, ReiserFS m.m.
Konfigurera en FTP server
Propriärtär mukvara- Vad är det?
Problemlösning i Ubuntu
Synkronisering med mobiltelefoner
Desktop effects
Beskrivning av filsystemet i Ubuntu
Beskrivning av fördelen med ett separat /home
Skillnaderna och fördelarna med EXT3, ReiserFS m.m.
Konfigurera en FTP server
Propriärtär mukvara- Vad är det?
Problemlösning i Ubuntu
* Detta meddelande har granskats av FRA *
-
Hur man installerar windowsspel.
Skickade du din lista till honom också Bossieman?
Grunderna i hur brandväggen funkar och hur man ställer in den mha Firestarter
känn dig själv!
Kanske ett kapitel om Free Software Foundation samt GPL / BSD och andra mer eller mindre fria licenser och hur dessa gör GNU/Linux, *BSD och förlängningen Ubuntu så pass unikt som det är.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
- Bossieman
- Kontakt:
Japp.upnorth skrev: Skickade du din lista till honom också Bossieman?
Bra det Bossieman.
Ni får som sagt gärna själva skicka dessa synpunkter, adress finns i första inlägget
Jag skulle gärna sammanställa, men är utan e-post i några dagar.
Ni får som sagt gärna själva skicka dessa synpunkter, adress finns i första inlägget

Jag skulle gärna sammanställa, men är utan e-post i några dagar.
- felham
- Kontakt:
Re: Vad vill du ha med i
Skrev en liten recension av den här boken till bokrecension.se, så tänkte att jag kan dela med mig av mina tankar här med... Tar mest upp kritik, men konstruktiv kritik tycker jag man ska välkomna så... 

Som nybliven Linuxanvändare kände jag att man gott och väl kunde ge sig in på någon bok om det - även om mycket är enkelt att lära sig av att bara klicka och testa sig fram. En bra grej för mig var då att Tobias Hagberg släppte en ny version av sin Upptäck Ubuntu Linux, nu för versionen 8.04. Den förra fick jag för mig skulle vara out of date, men antagligen är det inte så mycket som förändrats. Och svenska böcker på området är det ju inte så gott om.
Boken är rätt så grundläggande och går igenom det som de flesta datoranvändare använder sina datorer till - surfa, lägga in bilder, lyssna på musik, använda ordbehandlare etc. Ska boken vara av nytta för en ren nybörjare så är ju detta en självklar del, men samtidigt så är det vissa bitar med som är så grundläggande att man väl lär sig sådant i mellanstadiet i dag? Hur man skapar nya dokument i Word eller Writer vet väl de flesta som någon gång använt en dator, och jag tycker att boken kunde riktats in mer på att övergå från Windows till Linux.
Fortfarande ses ju Linux som rätt nördigt, och ser man på vilka som kommer att gå över (eller testa) Linux, så lär det ju vara hyfsat erfarna dataanvändare - alltså inte några som har behov av att veta hur man lägger in en bild i ett ordbehandlingsprogram... Och trots att ha läst boken så är det många saker som fortfarande är frågetecken - speciellt sådana som man har haft hyfsad koll på om man använt Windows. T.ex. hur alla mapparna är organiserade i operativsystemet, hur man gör om program hängt sig (inte bara med hjälp av kommandorad) och sen har jag fått för mig att printscreen inte funkar på samma sätt heller. Och om man hittar recensioner och de mest populära Windows- och Macprogrammen på download.com - var hittar man dem då till Linux? Visst kanske det finns 28 000 program i "Lägg till program", men man vill ju gärna veta mer om dem, kunna se vilka som har störst spridning, fått bäst betyg etc.
Sen undrar man också om det verkligen är rätt program som är utvalda och presenterade. Mångas favorit vad gäller musik tycks ju vara Amarok t.ex. Och jag tycker också författaren borde skrivit mer om vad de olika distributionerna innebär. Kubuntu nämns enbart i någon mening, och eftersom KDE tycks vara föredraget av Linux grundare, så tycker jag man kunde nämnt det lite mer.
Boken kunde också behöva en ordentlig korrekturläsning. Rättstavningsprogram tar bort en del, men långt ifrån allt, vilket märks av här. Ungefär på varje sida så är det någon felskrivning i form av ett ord för mycket osv. Emellanåt skrivs det också inte bara språkligt fel, utan även innehållsmässigt, t.ex. ".pdf" när det ska vara ".doc" och vid ett tillfälle skriver författaren att man ska vara extra noggrann med att skriva in exakt som det står i boken - bara att i boken så har man i layoutningen inte märkt av att avstavningsfunktionen lagt till ett bindstreck. Minns inte exakt vilken sida det var, men för att jämföra med en hemsideadress, så är ju inte http://www.aftonbladet.se samma sak som http://www.afton-bladet.se.
Så lite ogenomarbetat får jag lov att säga att boken känns. Många av programmen som tas upp är ju bra att känna till, men de grundläggande funktioner som beskrivs, skulle man ofta lika gärna kunnat fatta sig till på egen hand. Vissa bitar av boken tar upp mer avancerade saker, och det blir lite som att boken blir en ytlig introduktion till detta. Intressanta bitar som hur man kopplar ihop datorn i nätverk etc tas bara upp snabbt, och utan att förklara viktiga bitar i händelseförloppet. Och sen kan den ju vara introduktion då för de som är helt dataovana. Det sägs ju att det ska släppas ultraportabla datorer med Ubuntu förinstallerat senare i år, och då kan ju boken hitta sin målgrupp.
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.