HUr ser jag vilken kerner version man har?

dragontrumpetare

HUr ser jag vilken kerner version man har?

Inlägg av dragontrumpetare »

Hur får man reda på vilken Kernel version man har? Har börjat upptäcka orsaken till vad som gör att hårddisken pajjas av Linux. Det är att linux inte väcker hårddisken, innan den börjar läsa informationen, utan linux försöker läsa information när hårddisken är i sleepmode. Western Digital och många andra märken går ju i sleep mode för att spara ström. XP, och Vista väcker ju dessa innan läsning. Linux har tyvärr en bugg i någon kernel, vad jag luskat ut. Skall kunna fixa med denna:  Linux kernel 2.6.24  Någon som vet hur man kan få tag på den?

Just det ja.... Skulle nog behöva en fadder. Känner att det är aningens svårt att fixa problemen för egen maskin. Och skulle det bo någon i typ motala/Linköping området, som kanske t o m skulle kunna komma hit och visa lite, skulle det vara ännu bättre.
:)
Senast redigerad av 1 dragontrumpetare, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: HUr ser jag vilken kerner version man har?

Inlägg av mcNisse »

uname -a

2.6.24 finns i hardy om vill alfa testa lite.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
dragontrumpetare

Ok, hardy, funkar den för PS3?  Går det att fixa den kernel till Gutsu?
dragontrumpetare

Hmm.... ok, har denna kernelversion: 2.6.22-14-cell Hur gör jag för att fixa den andra nämda versionen som då hantera USB diskar bättre?
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Spamma/bumpa/etc inte.

Antingen vet någon eller så vet ingen något.

http://cdimage.ubuntu.com/ports/daily/current/

googlade på
ubuntu hardy ps3 iso

Ja, den kerneln går att fixa till gutsy. Kompilera själv.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
dragontrumpetare

Re: HUr ser jag vilken kerner version man har?

Tja, spammar ju inte för då gör man flera och massor av trådar. Jag använder SAMMA tråd. Skillnad det. ;D

Men orsaken till varför jag frågar samma sak hela tiden är för att jag själv INTE kan kompilera. Jag är inte tillräckligt kunnig i linux. Jag har t ex inte ens fått varken Java eller flash att fungera tillfredställande. Jag vet alltså inte hur man t ex installera Tar. -filer. Har försökt flera gånger genom att följa alla HowTo i forum överallt, men inget funkar. Så hur i helskotta skall jag klara att kompilera in denna kernel i mitt Gutsy? Hade ju knappast frågat om jag vetat.

Edit: Ok, hittade en fil på kernel.org. Men jag fattar verkligen ingenting. Hur implementerar jag denna script ioperativet. Fankens, jag behöver verkligen hjälp, jag klarar inte detta själv.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"