Två olika grafikkort i samma burk?

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
Muthaias
Kontakt:

Två olika grafikkort i samma burk?

Inlägg av Muthaias »

Hej jag sitter med en sprillans ny dator och har som den klumpfot jag är skaffat mig ett ati-kort. Jag är en av de som inte riktigt ser Windows som ett bra alternativ att arbeta i.

Jag vill ju försöka lösa mitt problem utan att behöva dumpa det nya kortet men tänkte att man kanske kunde lösa det på något halvkul sätt :P

I vilket fall som helst. Detta halvkul sätt innebär ju då att jag skulle sätta två kort i burken, ett nvidia och ett ati (Detta för att jag gillar att spela men inte har lust att leta/köpa nytt dyrt gfx så tänkte skaffa ett i 300-400:- klassen). Sedan så kan man förhoppningsvis välja vilket kort brädan ska använda i bios.

Det jag undrar är om detta är möjligt, om det beror på moderbrädan och så vidare? Alla synpunkter uppskattas.

Tack för svar
Enkelt. Windows är inte ett alternativ.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Två olika grafikkort i samma burk?

Inlägg av ZX Spectrum »

Det borde gå bra. Har du platser för pci-express så blir det lättare och bättre.

Nackdelen är att du bara kan ha ett grafikkort kopplat till skärmen i sänder, vill du utnyttja det andra grafikkortet får du koppla om sladden.

Jag gör en reservation för irq-konflikter, vet inte om detta påverkas?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Muthaias
Kontakt:

Inlägg av Muthaias »

Jo kör ju pci-express, såklart :P

Vad är irq-konflikter?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Vet att man förut hade 8-10 irq-adresser till en dator förut(osäker på antalet), men att i ex. WinXP utökade man dessa på något sätt.
Den klassiska konflikten är den mellan ljudkort och nätverkskort. Ljudkortet kräver två irq-adresser och nätverkskortet en, gäller dock inte inbyggda på moderkortet. Hamnar dessa kort på samma irq-adress så kan den ena slås ut (inte gå sönder), men byter man plats på ex. nätverkskortet så kan det fungera igen.
Jag har själv varit med om att jag har fått flytta ljudkortet från en pci-plats i datorn till en annan eftersom det inte har fungerat på den ena.
Antagligen är detta gammal skåpmat nu, men det kanske är någon annan som vet bättre?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Muthaias
Kontakt:

Inlägg av Muthaias »

Ok tack för det.

Känner mig fortfarande lite osäker så jag skulle uppskatta om någon som känner sig lite säkrare kunde kommentera saken.

Tacksam för svar
Skriv svar

Återgå till "Bild"