Hej!
Har ett problem med att få igång min skrivare, en lexmark z600 (eg. dell 720). Hittade info på forumet om hur man skapar och installerar drivrutiner och detta gick bra, funkade förra gången jag gjorde det, då i 6.06. Nu kör jag 6.10 och de drivrutiner jag skapade installeras fint men drivern dyker inte upp i skrivar-inställningen i utskriftshanteraren då jag ska välja drivrutin för skrivaren. Skrivaren hittas men drivrutinen går inte att välja. Någon som vet vad som kan vara fel?
lexmark z600 setup
lexmark z600 setup
Jag beklagar men hinner inte med ett utförligt eller lättförståeligt svar.
Kan ditt system hitta skrivaren? är det parallellt eller usb?
Om USB, kontrollera om det är något problem med udev reglerna.
Eller sök ppd-filen för din skrivare den måste placeras sedan kring /usr/share/cups/model/.
Kan ditt system hitta skrivaren? är det parallellt eller usb?
Om USB, kontrollera om det är något problem med udev reglerna.
Eller sök ppd-filen för din skrivare den måste placeras sedan kring /usr/share/cups/model/.
/M
lexmark z600 setup
Hej!
Tack för ditt svar. Det är usb-anslutning, inga problem att hitta skrivaren: Om jag kör en lsusb så hittas den och den hittas också i skrivarinställningsmenyn > utskrift. ppd-filen ligger där den ska så jag vcet inte i ärlighetens namn varför det inte funkar. Men mitt problem är att drivrutinen inte finns med i listan då man ska välja drivrutin för en nytillagd skrivare. Går det att lägga till en skrivare och välja drivrutin på annat sätt en genom menyn >utskrift?
Tack för ditt svar. Det är usb-anslutning, inga problem att hitta skrivaren: Om jag kör en lsusb så hittas den och den hittas också i skrivarinställningsmenyn > utskrift. ppd-filen ligger där den ska så jag vcet inte i ärlighetens namn varför det inte funkar. Men mitt problem är att drivrutinen inte finns med i listan då man ska välja drivrutin för en nytillagd skrivare. Går det att lägga till en skrivare och välja drivrutin på annat sätt en genom menyn >utskrift?