kompozer
- joda
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
kompozer
jag håller på att hitta ersättare för det lilla som är kvar för att slippa windows helt och sitter nu och testar kompozer "igen"
en sak som jag inte fattar men som ni som använder kompozer kanske kan hjälpa mig med...
när jag lägger in flera bilder under varandra så blir det ingen mellanrum mellan dom... i kompozer så blir det mellanrum men inte när jag slänger upp det på hemsidan... bilderna sitter ihop trots att dom inte gör det i kompozer...
för att få mellanrummet så fick jag göra ett streck eller prick eller vad som helst och sen färga det i samma färg som bakgrunden så man inte ser det... men så ska det ju inte vara...
nån som vet varför det blir så ?
en sak som jag inte fattar men som ni som använder kompozer kanske kan hjälpa mig med...
när jag lägger in flera bilder under varandra så blir det ingen mellanrum mellan dom... i kompozer så blir det mellanrum men inte när jag slänger upp det på hemsidan... bilderna sitter ihop trots att dom inte gör det i kompozer...
för att få mellanrummet så fick jag göra ett streck eller prick eller vad som helst och sen färga det i samma färg som bakgrunden så man inte ser det... men så ska det ju inte vara...
nån som vet varför det blir så ?
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
SV: kompozer
Läggbilderna i en paragraf <P> och använd break <BR> för att få ett mellanrum i höjdled, för att få till ett mellanrum i sidled använd mellanslag
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Just det. Håller med. Det funkar för mig. Man måste helt enkelt gå in i html och göra det.ajja skrev: Läggbilderna i en paragraf <P> och använd break <BR> för att få ett mellanrum i höjdled, för att få till ett mellanrum i sidled använd mellanslag
LJ
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
en att tips är att hantera bilder, text och andra element i tabeller. fiffla med tabellegenskaper för att erhålla önskat avstånd
- joda
tackar... break funkade...
... och tack för tipset ulsak... ska testa det oxå lite senare...
... och tack för tipset ulsak... ska testa det oxå lite senare...
- joda
nån som är duktig på html som skulle kunna ställa upp och hjälpa mig med en liten sak privat... det är nått html knas som sagt och det är verkligen inte min avdelning... 

- joda
tackar... ska kika där...Stefan skrev: Själv kör jag bara CSS för att hantera mina objekt numer. Kanske är svårare dock, annars har du bra guider på nätet, en av dem är den: http://css.maxdesign.com.au/floatutorial/
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
vad är det du behöver hjälp med, joda? skicka ett PM om det är privat så hjälper jag dig.
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Lite tips för den som vill lära sig html:
Antasta din bibliotekarie med frågor om böcker och låna de som du tycker är värda att läsa igenom (försök att hitta någon som är skapligt ny utkommen).
Snatta kod (som en kleptoman) och titta på hur andra löst sådant som visning av bilder, bakrundsbilder och färger etc.
Använd anteckningar (Gedit eller annan enkel) och skriv åtminstone några förhand. Då fastnar kunskaperna bättre än om du använder ett program som "hjälper" dig med kodskrivningen (automatiskt genererad kod brukar iof fungera men är väldigt kladdig).
Antasta din bibliotekarie med frågor om böcker och låna de som du tycker är värda att läsa igenom (försök att hitta någon som är skapligt ny utkommen).
Snatta kod (som en kleptoman) och titta på hur andra löst sådant som visning av bilder, bakrundsbilder och färger etc.
Använd anteckningar (Gedit eller annan enkel) och skriv åtminstone några förhand. Då fastnar kunskaperna bättre än om du använder ett program som "hjälper" dig med kodskrivningen (automatiskt genererad kod brukar iof fungera men är väldigt kladdig).
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
oh yeah! det bästa och mest underskattade tipset. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet.
*går igång som Steve Ballmer* CSS! CSS! CSS! jättebehändigt när man vill peta i sin design...
oh yeah! det bästa och mest underskattade tipset. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet.
*går igång som Steve Ballmer* CSS! CSS! CSS! jättebehändigt när man vill peta i sin design...
- joda
tack för alla tipsen...
och jag ska börja lite sakta med säkert att läsa lite html för det känns som det kan vara bra att kunna efter ha byggt hemsida grafisk några år utan att bry mig ett dugg om html...
nu när jag bytte från frontpage till kompozer så blev jag tvungen att hitta lite saker som knasade till sig i just html'en så LITE har jag redan börjat tjuvkika på det men bara precis det jag behövde...
jag ska kolla era tips och råd här framöver för jag tror det kan vara bra att veta LITE vad man håller på med...
jag har fått ett erbjudande om hjälp här nu så det löser sig för stunden iaf...
för att återgå till själva ämnet "kompozer" så har jag märkt ibland att om det är en länk som jag vill byta färg på så totalvägrar den eller så gör den en helt annan färg och jag fattar inte vad den sysslar med...
t.ex så var det en länk som var grå, jag valde att byta den till blå men istället blev den gul... och den VÄGRAR att bli blå... jag har kollat under "page colors and background" och ställt in det som jag vill där men det blir ändå inte så... vad kan det bero på ?
och jag ska börja lite sakta med säkert att läsa lite html för det känns som det kan vara bra att kunna efter ha byggt hemsida grafisk några år utan att bry mig ett dugg om html...
nu när jag bytte från frontpage till kompozer så blev jag tvungen att hitta lite saker som knasade till sig i just html'en så LITE har jag redan börjat tjuvkika på det men bara precis det jag behövde...
jag ska kolla era tips och råd här framöver för jag tror det kan vara bra att veta LITE vad man håller på med...
jag har fått ett erbjudande om hjälp här nu så det löser sig för stunden iaf...
för att återgå till själva ämnet "kompozer" så har jag märkt ibland att om det är en länk som jag vill byta färg på så totalvägrar den eller så gör den en helt annan färg och jag fattar inte vad den sysslar med...
t.ex så var det en länk som var grå, jag valde att byta den till blå men istället blev den gul... och den VÄGRAR att bli blå... jag har kollat under "page colors and background" och ställt in det som jag vill där men det blir ändå inte så... vad kan det bero på ?
- joda
försökte att installera firebug nu men den funkade tyvärr inte med firefox 3 beta 3 ännu... så jag får avvakta lite...Stefan skrev: Och ja, jag glömde - ingen kan utveckla websidor utan att köra Firefox och firebug http://getfirebug.com/
Surfa till din sida slå F12 och labba med html & css tills den ser ut som du vill ha den, då först uppdaterar du dina filer. Fungerar bra om du vill följa kleptomanrådet också eftersom du kan se hur andra fått till sina fina effekter. Firebug är det första man installerar som webknackare![]()