Problem med att få ljud i Ubuntu

Användarvisningsbild
zeikfred

Problem med att få ljud i Ubuntu

Inlägg av zeikfred »

Tjenare! Är helt ny till Ubuntu och Linux överhuvudtaget men lyckades ändå installera det utan några problem och allt gick fint.

Började sedan ändra lite inställningar och ladda ner lite program (amsn, codecs, plugins etc). När jag då besökte några hemsidor (med Mozilla Firefox som browser givetvis) för att skaffa dessa program så upptäckte jag att flash inte var installerat. Jag tog ner det och allt verkade fungera normalt. Men jag upptäckte då att jag inte fick något ljud när jag skulle se på youtube-filmer. Jag läste igenom lite inlägg i det här forumet och fann lite alternativ men inget lyckades få igång ljudet. Uppgiven så skulle jag då sätta på lite musik i Xmms, men fann att ljudet inte fungerade. Det var först då jag insåg att det antagligen var något fel med ljudkortet och inte mozilla.  ::)

Jag fann att andra här på forumet också hade liknande problem, men de åtgärder som de utförde och som syntes fungera för dem fungerar dock inte för mig. Sitter fortfarande helt ljudlös. Lyckades dock ställa in att det integrerade ljudkortet i moderkortet spelade upp ljudet istället för mitt SB -kort. Dock så lät det förtäskigt. Dessutom la ljudet av helt efter nästa start av datorn. Sitter nu helt ljudlös. :'(

Undrar därför ifall det finns någon som kan komma med tips till en nybörjare till Linux.
Har ett Creative SoundBlaster Audigy SL. Fungerade utmärkt till Windows XP.
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Problem med att få ljud i Ubuntu

Inlägg av upnorth »

Hej och välkommen.

Googlade lite åt dig utan resultat. Tyvärr har jag för mig att Creative har väldigt dåligt stöd för Linux, men det finns säkert någon här som hittat något ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du prövat att sätta ditt ljudkort som standard?

För att kika vad kortet heter:

Kod: Markera allt

asoundconf list
För att välja ett ljudkort som standard skriver du:

Kod: Markera allt

asoundconf set-default-card ljudkort
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
zeikfred

Inlägg av zeikfred »

Ja. Det är standard. Provade att ställa in det integrerade moderkortet och då kom det förvisso ljud, men det lät riktigt dåligt. Sedan försvann även det. Nu ska Audigy-kortet vara inställt som "0" igen.

EDIT: Tydligen så vill inte Linux ändra tillbaka standard-kortet till Audigy.

cat /proc/asound/cards
0 [V8237        ]: VIA8237 - VIA 8237
                      VIA 8237 with AD1888 at 0xe000, irq 21
1 [CA0106      ]: CA0106 - CA0106
                      Audigy SE [SB0570] at 0xd800 irq 20
2 [D704A        ]: USB-Audio - DTV-DVB 704A
                      DTV-DVB 704A at usb-0000:00:10.4-2, high speed

Provade asoundconf -kommandot igen som Hund tipsade om, men VIA-kortet är fortfarande inställt som standard (?!)  :-\
Senast redigerad av 1 zeikfred, redigerad totalt 23 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"