Flytta program mellan workspaces på två skärmar

Baltazar

Inlägg av Baltazar »

Det här med fönstermiljö i linux är helt nytt för mig men nu har jag iaf installerat Dapper och styrt upp ljud, 3d-kort, musknappar och allt möjligt som hör GUIs till.
Som lösning för TV-ut med mitt nvidia 6600gt valde jag att följa en guide som hjälpte mig ställa in så jag har två skrivbord, ett på min vanliga monitor och ett på tv:n, båda i upplösningar anpassade för sin skärm och så. Jag kan byta mellan dessa skrivbord genom att skicka muspekaren ut genom höger respektive vänsterkanten så aktiveras den andra skärmen - klockrent!

Nu är det ju dock så att jag betydligt skarpare bild på monitorn än på TV:n. Den sistnämnda är så pass suddig att jag inte ser filnamnen på alla de helt lagliga och inte alls piratkopierade filmerna jag har på datorn. Det ultimata för mig vore att kunna starta en av de här fullkomligt lagliga filmerna i godtyckligt program på dator-monitorn och sedan på ett eller annat sätt "kasta över" den rullande filmen till skrivbordet på TV:n.
Är detta möjligt i gnome? Det som förvånade mig var att det alltså är helt olika skrivbord med (default) fyra helt egna workspace-rutor på vardera. Skapar jag en katalog mitt på skrivbordet dyker den inte upp på den andra skärmen - väldigt häftigt men jag måste försöka lista ut hur det här fungerar för att ha någon verklig nytta av det.
Baltazar

Inlägg av Baltazar »

Kan delvis besvara min egen fråga, även om detta INTE löser problemet på det sätt jag helst skulel vilja ha det. jag gjorde ett shellscript som jag får öppna filmer med, något i den här stilen:

#!/bin/bash
DISPLAY=:0.1 aoss wxvlc "$*"

Den startar filmen med VLC i TV:ns display. Detta minns ju gnome att jag gjort en gång så nu kan jag högerklicka en film och välja TV eller monitor beroende på var jag vill titta just nu.

Dock ser jag som sagt detta förhoppningsfullt som en tillfällig lösning och hoppas kunna hitta något sätt att skicka ett startat program/film mellan monitorns och tv:ns skrivbord.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"