Efterlysning: How-To för att installera from source!
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Efterlysning: How-To för att installera from source!
Ibland när man laddar ner ett program som inte finns i synaptic så får man den i filformatet .tar, .tar.bz, mm. Det finns instruktioner på nätet hur man gör för att installera dessa, men de är på engelska och dessutom ganska luddiga. Finns det någon här som skulle orka att skriva utförligt (vi pratar dagisnivå) hur man går till väga? Jag skulle bli mycket tacksam!
SV: Efterlysning: How-To för att installera from source!
Instämmer. Det skulle vara grymt uppskattat. Ibland fungerar det, ibland inte och man har ingen aning om varför. Oftast har man suttit och pillat så länge så att det är omöjligt att avgöra vad man gjorde som var så bra när det helt plötsligt snurrar igång.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag brukar packa upp tar.gz-filen direkt vid nedladdningen med arkivhanteraren, och lägga filen i tmp-mappen eller hemmappen.
Därefter öppnar man terminalen och går in i mappen. Vet du hur man navigerar i terminalen?
Har du lagt filen i hemmappen så skriver du cd <mappnamnet som packades upp>
Därefter är det dessa kommandon som gäller:
När du kör ./configure så kan det komma upp felmeddelanden att det saknas vissa paket för att allt ska gå bra. Brukar ofta vara här som det svåra är. Man får lista ut vilka paket det gäller med den informationen som kommer upp och installera dessa i Synaptic. Frågan är om man ska hålla på och kompilera programvaror själv om man befinner sig på "dagisnivå" eftersom det kan ställa till det för hela Ubuntu om man har otur.
Därefter öppnar man terminalen och går in i mappen. Vet du hur man navigerar i terminalen?
Kod: Markera allt
sudo ./configure
sudo make
sudo make install
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Fast utan sudo i de två första kodstyckerna.ZX Spectrum skrev: Jag brukar packa upp tar.gz-filen direkt vid nedladdningen med arkivhanteraren, och lägga filen i tmp-mappen eller hemmappen.
sudo ./configure
sudo make
När du kör ./configure så kan det komma upp felmeddelanden att det saknas vissa paket för att allt ska gå bra. Brukar ofta vara här som det svåra är. Man får lista ut vilka paket det gäller med den informationen som kommer upp och installera dessa i Synaptic. Frågan är om man ska hålla på och kompilera programvaror själv om man befinner sig på "dagisnivå" eftersom det kan ställa till det för hela Ubuntu om man har otur.Kod: Markera allt
sudo make install
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
less INSTALL

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Konservburk
Finns inga garantierEmil.s skrev:Funkar också.Kod: Markera allt
less INSTALL
![]()

Efharisto poli.

I 99% av alla fall där man kompilerar med ovanstående lösning så finns en install fil. i 99% av dessa fall så heter filen "INSTALL".Konservburk skrev:Finns inga garantierEmil.s skrev:Funkar också.Kod: Markera allt
less INSTALL
![]()
Det kanske inte ens finns en INSTALL-fil.

Men visst finns det (mycket få) undantag.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Konservburk
Jag har ingen aning om INSTALL finns i 99% av fallen... vet bara att den filenEmil.s skrev: I 99% av alla fall där man kompilerar med ovanstående lösning så finns en install fil. i 99% av dessa fall så heter filen "INSTALL".
Men visst finns det (mycket få) undantag.![]()
inte alltid finns. Ta curl som ett exempel:
$ curl -s http://curl.haxx.se/download/curl-7.18.0.tar.bz2 | tar jx
$ ls -F curl-7.18.0/
CHANGES acinclude.m4 configure* install-sh* packages/
COPYING aclocal.m4 configure.ac lib/ reconf*
Makefile buildconf* curl-config.in libcurl.pc.in sample.emacs
Makefile.am buildconf.bat curl-style.el ltmain.sh src/
Makefile.in compile* depcomp* maketgz* tests/
README config.guess* docs/ missing*
RELEASE-NOTES config.sub* include/ mkinstalldirs*
- prafjessor
Jag får tacka för alla svar. Dessvärre har jag tvingats inse mina begränsningar, då jag har försökt att installera snart tio paket men inte lyckats med något. Alltid är det något som saknas som jag inte vet hur jag installerar. Är det någon som vet av någon panel-applet som kollar hotmail och som finns i .deb-format så får ni gärna säga till! Kram på er!
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vet jag att jag behöver kompilera något själv så kollar jag först om det finns en äldre version i Ubuntus förråd. I så fall installerar jag den och sen kör jag in tar.gz-filen. På detta sättet brukar jag lyckas direkt med ./configure
Alla beroenden brukar vara till freds då
Alla beroenden brukar vara till freds då

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Det ska finnas några program som liknar Gmail Notify i förråden. Minns inte på rak arm vad dom heter dock, kan kika när jag kommer hem.
Annars står det alltid i "read me" filen hur man ska göra. Behövs beroenden så är det "dev" paketen man vill ha.
Annars står det alltid i "read me" filen hur man ska göra. Behövs beroenden så är det "dev" paketen man vill ha.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag har väl försökt installera 5st olika iaf, utan resultat.prafjessor skrev: Jag får tacka för alla svar. Dessvärre har jag tvingats inse mina begränsningar, då jag har försökt att installera snart tio paket men inte lyckats med något. Alltid är det något som saknas som jag inte vet hur jag installerar. Är det någon som vet av någon panel-applet som kollar hotmail och som finns i .deb-format så får ni gärna säga till! Kram på er!
Har följt guiden på: http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Kompilera_kallkod
Så en HOWTO skulle även uppskattas av mig.
Känns lite handikappat att leta efter .deb-filer så fort man ska installera en ny version av ett program. :/
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
handikappat?
Att kompilera ifrån source känns överdrviet krångligt oftast. Skulle rekommendera gentoo eller annan mer "avancerad" dist om man föredrar det.
http://www.getdeb.net/ har ju det flesta program man behöver som inte finns förråden.
Att kompilera ifrån source känns överdrviet krångligt oftast. Skulle rekommendera gentoo eller annan mer "avancerad" dist om man föredrar det.
http://www.getdeb.net/ har ju det flesta program man behöver som inte finns förråden.
Att läsa README och INSTALL är ett måste för dem som installerar från källkod. Det är inte särskilt förvånande att programet inte installeras om man inte har alla beroenden.
När man har all beroenden och det blir fel vid konfigurationen kan det hjälpa att använda sig av:
När man har all beroenden och det blir fel vid konfigurationen kan det hjälpa att använda sig av:
./configure --help
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- prafjessor
Ok, hittade programmet mail-notification 4.1 i synaptic. Installerade det. För att få tillgång till Hotmail krävs dock version 5.0. Körde sudo apt-get update i terminalen, men mail-notifier ville inte uppdateras. Drog hem en .tar.bzz eller vad det nu var och packade upp mappen i Home. Körde cd mail-notification-5.0 i terminalen. Fick upp denna text:~/mail-notification-5.0$. Körde sedan ./configure. En hel massa text dök upp. Texten innehöll en massa "no", bl.a.:
checking whether we are using the GNU C++ compiler... no
checking whether g++ accepts -g... no
checking dependency style of g++... none
checking for g77... no
checking for xlf... no
checking for f77... no
checking for frt... no
och avslutades med: checking for GNOME... no
configure: error: unable to find the GNOME libraries
Det känns ganska tröstlöst... Vad gör man?
checking whether we are using the GNU C++ compiler... no
checking whether g++ accepts -g... no
checking dependency style of g++... none
checking for g77... no
checking for xlf... no
checking for f77... no
checking for frt... no
och avslutades med: checking for GNOME... no
configure: error: unable to find the GNOME libraries
Det känns ganska tröstlöst... Vad gör man?
Använder rTorrent som bittorrentklient och på vissa bittorrenttrackers tillåter de bara den senaste versionen, vilken inte finns i Synaptic. Den finns inte heller som .deb-fil på varken rTorrents hemsida eller getdeb.net. Då känner man sig lite handikappad när man inte kan kompilera från källkod.fedor skrev: handikappat?
Tillslut hittade jag en .deb-fil av senaste versionen som någon janne hade gjort själv.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Första förutsättningen brukar vara att man har installerat build-essential. Den innehåller kompilatorpaketet gcc och en del grundläggande bibliotek. Utan det kommer man inte långt. Jag tror du har missat det.
Står det inte i handledningen så borde det in där.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- prafjessor
Installerade det, men det hjälpte inte. Det saknas fortfarande en massa grejer.Urban Anjar skrev: Första förutsättningen brukar vara att man har installerat build-essential. Den innehåller kompilatorpaketet gcc och en del grundläggande bibliotek. Utan det kommer man inte långt. Jag tror du har missat det.
Tack för alla svar, alla, men nu skiter jag faktiskt i det här.