Konstant hårddiskaktivitet

Användarvisningsbild
soda

Konstant hårddiskaktivitet

Inlägg av soda »

Hårddisken står och tickar oförklarligt ungefär varannan sekund, har försökt klura ut orsaken till det men har inte kommit fram till nåt.
Först misstänkte jag 'trackern' som indexerar filer, men efter att ha stängt av den så fortsatte diskaktiviteten likväl.
Har även kollat igenom loggfilerna i /var/log för att utesluta att inte nåt skrivs till någon av dem hela tiden.
Har inte heller installerat nåt program mig veterligen som kan orsaka detta.

Lade aldrig märke till det på 6.10.

En av problemen jag hade med Windows Vista var den omotiverade hårddiskaktiviteten, betydligt värre än i Ubuntu. Kan emellertid inte vara nåt hårdvarufel eftersom jag testat XP, ArchLinux och FreeBSD däremellan utan att upptäcka samma problem.

Har slut på idéer nu. Det är väl ingen skadlig hårddiskaktivitet, är bara mer att jag undrar vad det kan vara.  ???
Är det normalt med sådan här konstant hårddiskaktivitet i Ubuntu, märker ni något?
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

SV: Konstant hårddiskaktivitet

Inlägg av toxic76 »

Har själv upplevt konstant hårddisk aktivitet tidigare med ubuntu..Men nu så har datorn slutat med dumheterna
Jag vet att det fanns eller finns en bug i ubuntu och några andra övriga distar som gör att hårddisken
används på ett sätt som tydligen ska förkorta livslängden.. Finns en tråd om detta i forumet som jag tyvär har tappat bort..
Om det är den den bugen som orsakar dina problem eller om den är åtgärdad det vet jag inte..
Någon annan som vet hur det är med den bugen ? 
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Här är tråden http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,21701.0.html
Det tycks handla om bärbara datorer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
juan

Inlägg av juan »

Själv kan jag faktiskt sakna en windows util som heter diskmon. Där man i realtid kan se alla läs och skriv operationer på hdn och vilken process som aktiverat dem. Någon som vet om det finns någon liknande till Linux?

Har du igång någon form av fildelningsprogram så kan det vara en anledning till den myckna diskaktiviteten kanske?
Användarvisningsbild
soda

Inlägg av soda »

Exakt, diskmon och ett par andra utilities från Sysinternals(namnet?) är vad jag också saknar från Windows.

Nu är det så att jag dessvärre har hunnit gå tillbaka till ArchLinux. Jag visste ju inte att det var en bug och att det fanns en möjlig fix. Jag måste ha sökt för dåligt.
Grejen är den att när jag lyssnade mer noggrant kunde jag höra hur det emellanåt 'knacka' lågt men ändå oroväckande i disken, därför blev jag orolig och bytte tillbaka till Arch där jag inte har samma problem.
Nåt är ju uppenbart galet.. undrar också om det är fler som har det, fast dom inte har uppmärksammat det?

Jag hade inget fildelningsprogram igång, den där trackern tog jag också död på.. ja, egentligen allt vad jag kunde komma på testade jag, förutom den där fixen i tråden som vulfgar länka till.

Det är en stationär jag har, Dell Inspiron 530. Ingen bärbar alltså, ändå verkar jag lida av samma bug?.. om det nu är samma.

Fick en känsla av att det var läsarmen i disken som gjorde små knappt hörbara ryck. Dessutom blinka hårddisklampan med jämna mellanrum, utan motivering så att säga.

Hoppas ingen får sin hårddisk förstörd, om fler har samma problem.  :'(
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kolla med kommandot top.
Tracker och Scrollkeeper är två jag lagt märke till men det finns säkert fler program som kan vara orsaken. Borde synas i top-listan när det tuggas hårddisk.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"