Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu?

Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har inte riktigt förstått skillnaderna mellan ubuntu, kubuntu, xubuntu..
Är det samma sak med olika utseende bara? Fungerar alla program i alla varianterna? Om man får modemet att funka i ubuntu, gör man på samma sätt i kubuntu då?
Har kubuntu lite mer avancerade funktioner?
Om jag sen ska installera open offics calc är det samma till alla ubuntu versioner då?
Vilket ubuntu rekommenderar ni?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu?

Inlägg av TicToc »

Jag har inte riktigt förstått skillnaderna mellan ubuntu, kubuntu, xubuntu..
Är det samma sak med olika utseende bara?
Nej, det sklijer sig åt i funktion, fast under huven är de lika.
Fungerar alla program i alla varianterna?
Ja.
Om man får modemet att funka i ubuntu, gör man på samma sätt i kubuntu då?
Nej, det är inte helt säkert, fast man gör på liknande sätt.
Har kubuntu lite mer avancerade funktioner?
Ja, vissa menar det, i vart fall mer inställningsmöjligheter.
Om jag sen ska installera open offics calc är det samma till alla ubuntu versioner då?
Ja.
Vilket ubuntu rekommenderar ni?
Du måste nog själv ta reda på vad som passar dig. Jag gillar Kubuntu.
Om nu köra en live-cd i 30 minuter per version så kanske du får en uppfattning. En ominstallation går ju snabbt och enkelt, så det är bara att testa på...

Hoppas du hittar din favorit, lycka till!
Henrik Jansson

ok, tack för svaret! en liten fråga till bara.. ubuntu är mycket vanligare än kubuntu va? jag antar att det innebär att det är lättare att få hjälp och tips om man har ubuntu än kubuntu?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Henrik Jansson skrev: ok, tack för svaret! en liten fråga till bara.. ubuntu är mycket vanligare än kubuntu va? jag antar att det innebär att det är lättare att få hjälp och tips om man har ubuntu än kubuntu?
Japp. Fast att använda Kubuntu innebär ju inte ingen direkt svårighet att få hjälp med det man vill.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Varför inte dra hem en av dessa och sedan via paket-hanterare installera de andra skrivbordsmiljöerna (det kräver iof att du har gott om plats, men det är lärorikt och fullt genomförbart) för att skapa dig en uppfattning om vilka skillnader som finns..?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Henrik Jansson

ajja skrev: Varför inte dra hem en av dessa och sedan via paket-hanterare installera de andra skrivbordsmiljöerna (det kräver iof att du har gott om plats, men det är lärorikt och fullt genomförbart) för att skapa dig en uppfattning om vilka skillnader som finns..?
ok.. där hängde jag inte med riktigt.. menar du att jag kan installera ubuntu 7.10 och sen installera de andra skrivbordsmiljöerna, dvs så som det ser ut i kubuntu och xubuntu och använda dom också? utan flervalsstart? Kan jag byta skrivbordmiljö när som helst när jag använder datorn då, eller krävs det en ominstallation för att byta skrivbordsmiljö?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Henrik Jansson skrev: menar du att jag kan installera ubuntu 7.10 och sen installera de andra skrivbordsmiljöerna, dvs så som det ser ut i kubuntu och xubuntu och använda dom också? utan flervalsstart? Kan jag byta skrivbordmiljö när som helst när jag använder datorn då?
Japp, det går bra, den enda "risken" är man man kan få lite kluddiga menyer, då program till alla miljöer visas i alla miljöer. Det är ett bra sätt att testa de olika miljöernas utseende och uppträdande, men inte om man vill se vilka program som följer med, eftersom du ser alla.

Du väljer miljö vid inloggning.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"