Öppna Mplayer på valfri skärm?

masterlink

Öppna Mplayer på valfri skärm?

Inlägg av masterlink »

Hejsan alla kunniga!!!

Har efter flera veckors slitande fått mitt ubuntu att fungera som jag vill. Kör med nvidia 6600 kort och kör i nvidia-settings med seperate X-screens utan xinerama. Jag fick från början menylagg men detta fixades med ett litet script som gjorde att compiz bara fungerar på dataskärmen och inte på LCD-tvn.
Nu till problemet: Jag använder mplayer för att spela upp diverse filmformat i min ubuntu-htpc. Men hur gör jag för att få över Mplayer fönstret (med spelande film) till min lcd-tv.
Om jag försöker dra mplayer-fönstret mot lcd så snurrar bara fönstret och jag kommer till en annan arbetsyta(compiz-fusion).
Har googlat nu i flera timmar för att hitta en lösning. Någon som är bekant med problemet på detta forum och vet hur man löser detta????

MVH HENKE

/**Redigerade rubriken - gholen **/
Senast redigerad av 1 gholen, redigerad totalt 14 gånger.
qwertan
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: Öppna Mplayer på LCD???????

Inlägg av qwertan »

kolla in denna tråden http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,9142.0.html kanske kan va till nån hjälp.
Med detta script startas mplayer i fullscreen läge på tvn.
masterlink

Inlägg av masterlink »

Verkar som det gäller s-video??
Jag har min kopplad digitalt dvi (dator)- hdmi (lcd).
Fler funderingar någon?????
qwertan

Inlägg av qwertan »

Det är bara att ändra i xorg.conf filen så det passar med dvi anslutningen till tvn.
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

jag gör som ngn i andra inlägg sade. jag kör ngn av raderna nedan i terminalen och får då filmen i helskärm på min tv.

DISPLAY=:0.1 vlc /sökväg/till/min/film.*
DISPLAY=:0.1 mplayer -fs /sökväg/till/min/film.*
masterlink

Inlägg av masterlink »

När jag provar att starta ifrån terminalen får jag svaret:
bash: /media/sda5/filmer/bg-ial.img: Fil för stor?

Borde det inte finnas något script som gör att alla filmer startar på LCD-tvn???
pell

Inlägg av pell »

Kan du flytta filer och mappar till skrivbordet på teven? isåfall, skapa en genväg till filmen, flytta den till tevens skrivbord och dubbelklicka.
masterlink

Inlägg av masterlink »

Jag kommer endast åt tv på detta sätt. Jag kan dra mus-markören åt vänster och den syns då på LCD. Men om jag drar ett fönster åt vänster så snurrar bilden 180 grader till arbetsyta 2. Detta är väl en compiz fusion effekt som är aktiverad????

Men som sagt har jag lagt till ett script som gör att compiz bara är körbart på min monitor. Därmed tycker man lite att det borde fungera att flyta fönster till screen 2 (LCD).
qwertan

Inlägg av qwertan »

För att kunna flytta fönster mellan skärmarna när du kör med separate x-screens så måste du ha xinerama igång.
pell

Inlägg av pell »

masterlink skrev: Jag kommer endast åt tv på detta sätt. Jag kan dra mus-markören åt vänster och den syns då på LCD. Men om jag drar ett fönster åt vänster så snurrar bilden 180 grader till arbetsyta 2. Detta är väl en compiz fusion effekt som är aktiverad????

Men som sagt har jag lagt till ett script som gör att compiz bara är körbart på min monitor. Därmed tycker man lite att det borde fungera att flyta fönster till screen 2 (LCD).

Ja, men för mig gick det att flytta filer och mappar till teven, alltså inte öppna fönster. Har du testat det?
Pasodoble

SV: Öppna Mplayer på valfri skärm?

Inlägg av Pasodoble »

Kan du inte bara öppna MPlayer på tvn direkt, för du har väl program menyn
där? Så gör jag för att kolla film på tvn, bara dra över muspekaren till tvn , starta
, kolla.. :)
Frågar man inget får man inget veta
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"