uppdatering i Ubuntu när jag har grub.menu.lst i annan Linuxdistribution

amadeus

uppdatering i Ubuntu när jag har grub.menu.lst i annan Linuxdistribution

Inlägg av amadeus »

Jag har Ubuntu, PCLinuxOS och WindowsXP på min dator. Starthanteraren ligger i PCLinuxOS i boot\grub\menu.lst som vanligt. Om jag nu uppdaterar Ubuntu med de 66 paketen inkl kernel 2.6.20 hur fixar jag då menu.lst så att rätt kärna startas, när jag drar igång Ubuntu? Det hade varit enklare om menu.lst legat i Ubuntu och inte i PCLinux, men nu är det som det är.

Ibland har raderna om XP försvunnit när jag uppdaterat Ubuntu, så jag känner mig lite osäker.
Bowmore

SV: uppdatering i Ubuntu när jag har grub.menu.lst i annan Linuxdistribution

Inlägg av Bowmore »

Eftersom nya kärnor läggs in i menu.lst för resp OS så behöver du uppdatera PCLinuxOS menu.lst manuellt.

Du kopierar alltså generic och generic (recovery mode) delarna från Ubuntus till PCLinuxOS menu.lst, var och en på 4-5 rader.

Tänk på att de Linuxkärnor etc som inte tillhör PCLinuxOS (aktuell release) måste ligga efter raden
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST,
då de annars försvinner vid automatiska uppdateringar av PCLinuxOS menu.lst. Kanske det du råkat ut för.

Alltså blir strukturen
## ## End Default Options ##

PCLinuxOS kärnor för aktuell release

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

Övriga kärnor, t.ex Ubuntu och Windows
Du kan styra om det så att du istället använder Ubuntus menu.lst. Det du då behöver göra är att skriva om Grubs MBR så att den pekar dit.

I så fall blir strukturen
## ## End Default Options ##

Ubuntus kärnor för aktuell release

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

Övriga kärnor, t.ex PCLinuxOS och Windows
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Man kan oxå välja att installera grub på systempartitionen på ett av systemen, och i mbr på det andra (lämpligtvis ubuntu). Sen kallar man det ena grub från det andra med chainload (på ungefär samma sätt som man gör med windows).

På så vis får det andra systemet även det en grubmeny som uppdateras automatiskt. Denna fungerar då som en undermeny till huvudmenyn.

Det blir alltid rörigt när jag ska försöka förklara detta. Men jag hoppas du förstår.
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
pl1sk3n

Inlägg av pl1sk3n »

@ Bowmore , var ligger Grub's mbr & hur skriver jag om den?

@Xappe , det du försökte förklara gick med automatik när jag la till Open Suse :)
Vore bra om så alltid var fallet för det blir lite kaotiskt när man lagt in uppåt 10 os :P
Man måste i efterhand gå in & ändra fstab, menu.lst & ev. mtab i alla os.
Kan man inte spara dessa på 1 ställe & editera där?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det enklaste är att du som Xappe skrev länkar ihop menyuerna så slipper du hålla reda på nya kärnor.

I exemplen nedan har jag antagit att Ubuntus systempartition ligger på sda6 dvs (hd0,5)
Du behöver alltså ändra (hd0,5) på alla ställen till vad som gäller i ditt fall.

Börja med att skriva in "mbr" för Ubuntu i första sektorn på Ubuntus systempartition (/). Har du en separat bootpartition så är det den du ska skriva "mbr" i.
grub
  root (hd0,5)
  setup (hd0,5)
  quit
Sen behöver du kunna starta upp Ubuntu från din PCLinuxOS meny

Stoppa in detta i huvudmenyn (PCLinuxOS) nedanför ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
title Ubuntu 7.10
root (hd0,5)
chainloader +1
Påminner om hur man startar upp Windows!

Nu ska du först få upp PCLinuxOS meny. Väljer du då Ubuntu 7.10 får du sen upp Ubuntus meny.

Vill du inte att Ubuntus meny ska visas så ta bort # på raden # hiddenmenu i Ubuntus menu.lst.
Vill du inte vänta i 10s innan Ubuntu startar upp så sätt timeout till ett lägre värde, t.ex timeout=2 i samma menu.lst.
Användarvisningsbild
pl1sk3n

Inlägg av pl1sk3n »

Tack Bowmore  :)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"