Återkom någon gång runt 10-11...
Satt och slösurfade, läste lite inlägg, hade precis kollat mailen då jag plötsligt fick "Connettion timed out" på ubuntu-se!
Tänkte - "Vafan, har servern gått ner igen? Dags för serverbyte..."
En snabb koll med ping mot google och sunet visade att så inte var fallet
"Kanske är brandväggen som krånglar igen då"... tänte man och SSHade lokalt mot servern (sandnabba.se).
Men nej, inget svar från google eller sunet nu heller. PANIKEN börjar komma smygande!
Flyttar laptopen till andra sidan av bordet och kopplar mig mot modemet (Uruset plastskräp som kallas speedtouch)...
Går in i det totalt värdelösa webbgränssnittet och gör en felsökning via någon inbyggt verktyg.
TDC (numer AllTele) använder ETHoA (Ethernet over ATM), och jag får följande:
DSL (OK)
ATM (OK)
Ethernet (X) <-- !!!
Handen ligger redan på telefonen och numret till kundtjänst är redan uppskrivet i en textfil sen förra gången.
TELEFONKÖ! Det är mitt internet det gäller! (tog ca 10min, men kändes som en evighet

*tuuut*....*tuut* - "AllTele, det är XXX" (äntligen!)
Efter en kort diskussion så går jag med på att stänga av modemet helt utan ström i 15 min, trots att jag utan problem kan bevisa att felet ligger hos dem. (Var ju min ethernet anslutning utåt som felade... bärmediumen, DSL och till-och-med ATM fungerade ju...)
Men men... Stänger av modemet, väntar 10 min, startar, självklart har skiten återställts till originalinställningarna. Testar att använda modemet som router, men utan någon bättring (Ethernet är fortfarande dött), så jag bryggar det och ringer kundservice...
Telefonkö igen (vad hade man räknat med?...), ny "tekniker" också. Efter att jag förklarat situationen igen så säger han att jag ska vänta en stund ("visst"...). Efter ca 30 sekunder så återkommer han och säger att det är fler från hedemora som ringt, så tydligen var det något lokalt.
KRIS! INGET INTERNET!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Någon som känner igen sig?
För några veckor sedan så var jag på ett aldeles får långt föredrag om Afghanistan som hölls av en svensk som vart där som FN soldat.
Många har svårt att tro det, men situationen där är värre än på många håll i de riktigt fattiga delarna i Afrika.
Många har dagsmacher för rent vatten, sällan mat på bordet, och modern teknik är bara att glömma.
De flesta har aldrig någonsin SETT en dator, kanske en TV. Och här gnäller vi när inte internet fungerar!
Vattnet lade av här får någo år sedan då ett rör gick av. Direkt vart det klagomål då man var tvungen att gå såååå långt för att hämta med hink. Nästan 250m!
Tänk att inte ha något vatten alls, utan möjlighet att hämta.
Eller än värre, ingen ström! Då skulle ju ingenting fungera. Men då lever ändå en stor del av planetens befolkning utan både ström, vatten och telefon!
Kanske något att tänka på till nästa gång!