Vilket språk är det på ubuntu?

Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Vilket språk är det på ubuntu?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag laddade ner ubuntu 7.10 idag, " ubuntu-7.10-desktop-i360iso " heter filen.
Sen fick jag se upp i hörnet på sidan ubuntu-se.org/drupal/ att det står "Daniel Nylanders 7.10 utgåvor på svenska! Hämta dom här!"
Vad är det för språk på den jag har laddat ner? jag ser inte att det står nånstans va det är för språk, eller om det är flera att välja på när man sen installerar?
Användarvisningsbild
bosseg

SV: Vilket språk är det på ubuntu?

Inlägg av bosseg »

Hej
Du väljer språk när du installerar. Om man kan byta språk när man kör den
som livecd vet jag ej.
Henrik Jansson

Så det finns alltså svenska i den filen jag har laddat ner? Vad är det då för speciellt med Daniel Nylanders svenska utgåva?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

På den skivan är bara de viktigaste programmen översatta till svenska (p.g.a. utrymmesbrist), men resten kan enkelt laddas ner från nätet. Daniel Nylanders skiva innehåller svenska översättningar till alla program.
Henrik Jansson

jaha, ok, då fattar jag. Tack för svaret
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Henrik Jansson skrev: Så det finns alltså svenska i den filen jag har laddat ner? Vad är det då för speciellt med Daniel Nylanders svenska utgåva?
Om du har tillgång till Internet samtidigt som du installerar Ubuntu på din dator med den skivan du laddat ned så är det ingen skillnad (de saknade språkfilerna laddas ned automatiskt). Har du däremot _inte_ tillgång till Internet under installationsögonblicket så kommer Ubuntu hamna i något sorts mellanläge mellan svenska och engelska och du får själv rätta till det genom att gå in under System->Administration->Språkstöd.

Eftersom flera Windowsanvändare har lärt sig att inte ha igång Internet innan de installerat brandvägg, antivirus osv så är det tyvärr ett ganska vanligt fel att man hamnar i mellanläget mellan svenska och engelska. När man är ny på systemet så är det inte alltid säkert att man inser att installationen inte är färdig än så därför finns Daniels Nylanders variant (bl a därför iaf)  så att inte lika många fastnar i den fallgropen.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Sprak skrev: Eftersom flera Windowsanvändare har lärt sig att inte ha igång Internet innan de installerat brandvägg, antivirus osv så är det tyvärr ett ganska vanligt fel att man hamnar i mellanläget mellan svenska och engelska.
Vilket i sig inte längre behövs, då de "flesta" (de större?) bredbandsleverantörer numera spärrar de portar som netbios, cifs och smb använder. Vilket är trist för dem som t.ex. vill använda cifs (vilket är en förkortning av common internet file system). Det blir lixom lite halvdant med ett "filsystem" som heter något med internet som inte kan användas på internet.

Den största nyttan (som jag ser) med daniel nylanders översättningar är i de fallen man faktiskt använder live/"desktop"-skivan, då det är väldigt användbart!
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 11 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"