Uppdatera program

dabo

Uppdatera program

Inlägg av dabo »

Hej, nu vet jag inte om den här frågan hör hemma här men i annat fall så får väl någon vara snäll och flytta den.

Iaf, har märkt att inte alla program man installerar via Lägg till/Ta bort är av senaste versionen så jag undrar finns det något sätt man kan kolla om de installerade programmen är av den senaste versionen, om inte be ubuntu att ladda ner och uppdatera dem? Hade nämnligen en äldre version av Wine och så skrev jag så här i terminalen enligt en guide jag hittade på internet:

Kod: Markera allt

wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add -

sudo wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/sources.list.d/gutsy.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list

sudo apt-get update
Finns det något motsvarande man kan göra för resten av programmen eller var det här bara ett undantag? Har noll koll, som nybörjare vore det skönt om det gick  :)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Uppdatera program

Inlägg av Lars »

Man kan väl säga att det där är ett undantag. Normalt sett finns det inget behov av sådana specialare, men om man är särskilt intresserad av att köra den senaste versionen av ett visst program så är det en bra lösning.
dabo

Inlägg av dabo »

Ok, tack för svaret.
russin

Inlägg av russin »

Jag skriver här eftersom min fråga är snarlik. Det verkar som att Ubuntu (7.10) plötsligt har gått tillbaka till äldre versioner av paketen. Jag är nästan säker på att det var wesnoth 1.2.8 jag spelade för några dagar sedan, men nu finns bara 1.2.6 i Synaptic. Vet någon varför det har blivit så? Går det att göra något åt det?

Aha. Jag hade visst inte gutsy-backports ikryssat bara. Ursäkta.
Senast redigerad av 1 russin, redigerad totalt 14 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"