Ubuntu-SE's Forums historia, del 2
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ubuntu-SE's Forums historia, del 2
En för 2008 reviderad utgåva finns enligt rubricerade.
Varsågoda att ta del. Komplettera gärna om du känner till något, men som du saknar i nuvarande text.
Här är adressen.
Hälsningar
Tukken
Varsågoda att ta del. Komplettera gärna om du känner till något, men som du saknar i nuvarande text.
Här är adressen.
Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Ubuntu-SE's Forums historia, del 2
Mycket intressant läsning.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
LadyFrost är ett ord http://ubuntu-se.org/Wiki/Linn%C3%A9aBj%C3%B6rkTimm, ozamozi var inte ensam som kontaktperson, irckanalen hette från början #ubuntu.se och startades som jag minns det våren 2005. Ozamozis riktiga namn är robin Sonefors http://ubuntu-se.org/Wiki/RobinSonefors. Enligt http://ubuntu-se.org/Wiki/M%C3%B6tesprotokoll/2005-08-28 så var det Nafallo, http://ubuntu-se.org/Wiki/ChristianBj%C3%A4leviks arbete som satte igång svenska forumet.
Osv osv osv... det är därför det är väldigt dumt att stänga av den gamla wikin.
Osv osv osv... det är därför det är väldigt dumt att stänga av den gamla wikin.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 10 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Broder Tuck frågade flera gånger tidigare efter hjälp med att ändra och fylla på i artikeln i Drupal.
Kan inte du gå in där och ändra, MekAp?
LJ
Kan inte du gå in där och ändra, MekAp?
LJ
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag missade det. Jag kommer ihåg förra gången det var uppe (det var väl sakjur som startade), då tog jag upp vad jag mindes. Jag har oxå försökt komma i kontakt med de som startade alltihop (dvs över huvud taget började med en svensk samlingplats kring ubuntu) men det var ingen som mindes nick för att börja med.LJ skrev: Broder Tuck frågade flera gånger tidigare efter hjälp med att ändra och fylla på i artikeln i Drupal.
Jovisst kan jag ändra där... Vänta en stund... Men varför hålla sig till forumets historia? Sidan kan väl behandla hela locot?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Visst, ja. Där minns jag ju nästan ingenting...Mekaniserad Apelsin skrev:Jag missade det. Jag kommer ihåg förra gången det var uppe (det var väl sakjur som startade), då tog jag upp vad jag mindes. Jag har oxå försökt komma i kontakt med de som startade alltihop (dvs över huvud taget började med en svensk samlingplats kring ubuntu) men det var ingen som mindes nick för att börja med.LJ skrev: Broder Tuck frågade flera gånger tidigare efter hjälp med att ändra och fylla på i artikeln i Drupal.
Jovisst kan jag ändra där... Vänta en stund... Men varför hålla sig till forumets historia? Sidan kan väl behandla hela locot?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det är väl bra med så mycket historia som möjligt, alla delar och inte bara forumet. Själv kom jag tyvärr med för sent för att ha pejl på den första tiden.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vilket kanonjobb du BT har lagt ner som vår historiker!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- Broder Tuck

Som sagt, på' t bara. Ju mer, ju bättre. Förhoppningsvis.Broder Tuck skrev: En för 2008 reviderad utgåva finns enligt rubricerade.
Här är adressen.
Hälsningar
Tukken
För egen del har jag pm:at folk på IRC-kanalen, mailat andra och hoppas på gensvar den vägen. LadyFrost har redan svarat mig. Hon mindes inte särskilt mycket specifikt från ifrågavarande tid, men delar av vad hon har givit mig finns infört i nuvarande revision.
Just tiden innan forumet blev sjösatt, skulle det vara intressant att få mer info om. I det sammanhanget blir ju IRC, maillistor etc särskilt intressant att få mer kött på benen om. Plus det första året med forumet, när de som ursprungligen startade upp det hela fortfarande både var aktiva i forumet och innehade olika poster i det. Tiden efter nov 2006 har vi i dagsläget ganska bra hum om. Fortfarande kan säkert ändock vissa tillägg göras. Tveka inte.
All info om Ubuntu-se är av värde.
Ingen skriver "vår" historia för sin egen skull, utan för dem som kommer nya till oss idag. Relevant och intressant historia kan säkerligen intressera en och annan hos dem. Även om inte alla bryr sig. Så är det.
Om den som vill och kan, hjälper till att komplettera, så är fler delaktiga i att teckna lite grann av vår nutidshistoria.
Växer Ubuntu som hitintills, så kan det bli riktigt intressant en dag att ha möjlighet att ta del därav.
I avvaktan på att en handfull tillfrågade hör av sig, vädjar jag till envar att fylla på med vad denne själv vet och saknar i nuvarande skrivning. Desto lättare blir det säkerligen också för dem som då var med, om de bara behöver gå in och komplettera, eventuellt tillrättalägga redan skrivet material.
Inte enbart för min skull, men Ubuntu-se's, vädjar jag till envar som har kännedom om historien och vill delge oss andra av sin kunskap, att agera och tillföra sin bit av helheten.
Tack för det.
Broder Tuck
*edit*
Vi postade nästan samtidigt, Urban. Tack för dit lovord.
Ja, jag kände starkt för att teckna detta medans de som startade det hela ännu går att nå. I bästa fall.

Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 10 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag upptäckte av en slump att det gamla forumet finns kvar på http://ubuntu-se.org/forum2/, någon har kanske lust till lite arkeologiska utgrävningar där.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Vad roligt det varLars skrev: Jag upptäckte av en slump att det gamla forumet finns kvar på http://ubuntu-se.org/forum2/, någon har kanske lust till lite arkeologiska utgrävningar där.

- johanre
- Serveradmin
Jisses! lömde jag ta bort den?!?!?! Ja, ja, all den historik finns ju importerad i nuvarande forum och följer även med in i phpBB3 så inget stort problem direkt om vi tar bort den.Lars skrev: Jag upptäckte av en slump att det gamla forumet finns kvar på http://ubuntu-se.org/forum2/, någon har kanske lust till lite arkeologiska utgrävningar där.
Vad gäller historieövningar: Ja, Nafallo kläckte först idéen om ett svenskt Loco och övertygade Ozamosi att denne skulle vara rätt man att ta tag i det. Ozamosi var den som först satte upp ett forum, och var antagligen också dess första moderator / forumadmin. Både Nafallo och Ozamosi var sysadmins för ubuntu-se.org servern fram till Jan. 2007. Jag minns att nahoj också vid något läge - innan 2007 - var moderator / forumadmin.
Vill man nå Nafallo är det enklast på IRC; han hängger i både #ubuntu-se och #canonical-sysadmins. Vet dock inte hur aktiv han är där eftersom jag själv inte är en hängiven IRC:are...
EDIT: förresten; Nafallo och Urban är admins för ubuntu-se mailinglistan. Nafallo har nog varit det sedan mannaminne och var inte Nafallo också admin på IRC kanalen?
Senast redigerad av 1 johanre, redigerad totalt 10 gånger.
Har jag fattat det rätt att det finns en förening kallad "Ubuntu Sverige" sedan tidigare?
EDIT: Det vore schysst om ni lät detta vara kvar. Jag och många med mig är intresserade av hela historien bakom Ubuntu och Canonical, därmed också vad som hänt lokalt i Sverige.
Jag har fram till nu varit beroende av 2:a- och 3:e-handsuppgifter om huvudpersonerna bakom vårt LoCo. Jag vill gärna "läsa på" lite och bilda mig en egen uppfattning om bedrifter och händelser i övrigt
EDIT: Det vore schysst om ni lät detta vara kvar. Jag och många med mig är intresserade av hela historien bakom Ubuntu och Canonical, därmed också vad som hänt lokalt i Sverige.
Jag har fram till nu varit beroende av 2:a- och 3:e-handsuppgifter om huvudpersonerna bakom vårt LoCo. Jag vill gärna "läsa på" lite och bilda mig en egen uppfattning om bedrifter och händelser i övrigt

Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 10 gånger.
- johanre
- Serveradmin
Ja; sebastean registrerade den i sitt namn (vilket bl.a. orsakade en del känslor i samband med DSK) men jag har för mig att LJ övertugade honom att lämna över den och det är den som är aktiv idag. Eller har jag blandat ihop saker och ting?upnorth skrev: Har jag fattat det rätt att det finns en förening kallad "Ubuntu Sverige" sedan tidigare?
Så Ubuntu Sverige är alltså idag ett LoCo med en egen förening?Johan R-E skrev:Ja; sebastean registrerade den i sitt namn (vilket bl.a. orsakade en del känslor i samband med DSK) men jag har för mig att LJ övertugade honom att lämna över den och det är den som är aktiv idag. Eller har jag blandat ihop saker och ting?upnorth skrev: Har jag fattat det rätt att det finns en förening kallad "Ubuntu Sverige" sedan tidigare?
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Sebastian ville inte lämna över. Därför startade vi eget under annat namn.Johan R-E skrev:Ja; sebastean registrerade den i sitt namn (vilket bl.a. orsakade en del känslor i samband med DSK) men jag har för mig att LJ övertugade honom att lämna över den och det är den som är aktiv idag. Eller har jag blandat ihop saker och ting?upnorth skrev: Har jag fattat det rätt att det finns en förening kallad "Ubuntu Sverige" sedan tidigare?
LJ
Dåså, jag tänkte väl jag ocksåLJ skrev: Sebastian ville inte lämna över. Därför startade vi eget under annat namn.
LJ

- Broder Tuck

Visst är det så.EDIT: Det vore schysst om ni lät detta vara kvar. Jag och många med mig är intresserade av hela historien bakom Ubuntu och Canonical, därmed också vad som hänt lokalt i Sverige.
Samtidigt skall du vara klar över, när du skriver:är intresserade av hela historien så kommer du aldrig att kunna få den. Något som säkert också framgår i det material du kan komma att få se är, att väldigt mycket av det värsta som hände vid den tiden (givetvis företrädesvis från den sida som hade tillgången till att kunna genomföra det hela

Just för att inte kunna läsas i efterhand.
Egna delar raderades av dem som hade tillgång till den möjligheten.
Hela historien finns därför inte kvar. (Tur och skönt, är nog det).
Med andra ord vill jag ha sagt att en hel del kan du kanske få ut av händelsen och det tycker jag också att det hedrar dig att vilja ta del av. Om inte för annat, så för att skapa dig en egen uppfattning och en grund att stå på.
Men det som vid den tiden ofta var orsaken till de egentliga konflikterna, det materialet är för evigt raderat. Det som finns kvar, ger således inte en helt korrekt bild av det som egentligen hände, blev sagt, blev gjort.
Flertalet av de som blev bannade då, finns kvar idag. På olika positioner inom forumet. Ubuntu.com trädde in och när deras uppfattning stöttade oss bannade i den kamp vi utfört, valde dåvarande forumledning att gå.
Det är väl i stora drag vad du kan få ut på sista raden.
Alla vi som då var här, men kämpade på varsin sida och idag fortfarande är kvar och kämpar för Ubuntu, vill nog allra helst att dagens vänskap skall fortgå och växa sig än starkare. Vi försöker att gå hand i hand och glömma det som var i form av oförrätter och banningar.
Ändå har alla nytillkomna sin rätt till forumets historia. Vi som var med då, får självfallet ta vårt ansvar för det egna handlandet under denna tid och vid nya medlemmars granskning. Så är det, så brukar det vara.
Hade alla från den tiden fortfarande varit kvar, skulle samtliga ha varit inneslutna i den förhoppningen.
Är vi inte lite väl mycket OT nu, förresten?

Usch, fy *** så gärna jag vill lämna detta bakom mig.

En liten vädjan nu, vis av tidigare erfarenhet . . .
även om det i förstone ser ut som ett inlägg i DSK även denna gång . .
läs en gång till . . .
Ser ni att det är ord och svar på upnorths inlägg? Inget orättmätigt tillagt. Där finns en önskan uttalad om att glömma vad som varit, där finns en uttalad önskan om att tillsammans gå vidare, för och med Ubuntu. Detta inkluderande även dem som lämnade oss vid den tiden.
Kasta inte, lås inte, utan att först ha läst kanske ännu en gång. Tack.
Självfallet är jag beredd att ta bort just detta inlägg om ni begär det. Förstå bara att jag själv har mycket svårt att se vad som skulle kunna vara otillständigt i detta inlägg, förutom att det är lite OT, rent generellt.

*edit* Nu ser det ut som om upnorth har ändrat formuleringen i det inlägg som jag svarade på här. Det var ju kring denna tråd hans först skrev att han ville kunna ta del ( http://ubuntu-se.org/forum2/). Det var därför jag formulerade detta inlägg så som jag gjorde. Jag svarade på ett framfört intresse för att kunna fördjupa kunskapen om DSK. Eftersom den formuleringen inte längre finns kvar i citatet, förefaller det som om detta inlägg av mig lika gärna kan tas bort.
Ge mig återkoppling från forumadmins på hur ni ser på det som nu har uppstått. Jag känner för att ta bort detta inlägg, men vill få er åsikt.
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 11 gånger.
- Broder Tuck

Även Ozamosi har inkommit med svar på min förfrågan om bidrag till historiebeskrivningen.
Mycket bra och omfattande. Han kan tydligen inte logga in på portalen, så han sände mig sin beskrivning.
Han känner sig hedrad av utnämningen till Hedersmedlem.
Jag kommer att skriva in hans tillägg till veckan.
Ändå vädjar jag till er andra, ni som har eget att bidraga med, snälla. gör det. Ju bättre historieskrivning får vi. Jag tackar på förhand.
Hälsningar
Tukken