Har lite funderingar efter att ha kört Ubuntu sedan i somras, först 7.04, sedan 7.10:
En av de mest enerverande sakerna med Windows (XP och tidigare) var ju att skiten hängde sig stup i kvarten, i alla fall på alla de datorer jag har provat hittills. Att skiten totalhänger sig så att enda sättet att stänga av är att dra ut kontakten, eller i alla fall att hålla inne Power On/Off i ett antal sekunder, händer kanske inte så ofta, men det har i alla fall hänt ett par gånger sedan starten, vilket jag tycker är lika många gånger för mycket. Särskilt med tanke på att "alla" säger att det inte ska kunna hända med Linux. Nu senast hände det för några minuter sedan. Ingen Ctrl+Alt-kombination fungerade av de jag provade, nämligen Backspace, Delete, F1 och F2. De gånger datorn hängt sig har Firefox varit igång, nu senast i fokus, så personligen misstänker jag Firefox i första hand. Har också kört Swiftfox ett tag, men sedan jag gjorde en nyinstallation, mest för att jag ville ha en annan organisation av partitionerna, har jag inte orkat installera Swiftfox igen, men det lutar ju nu åt att jag blir tvungen till det, om det nu är Firefox som vägrar att fungera ordentligt.
Så några frågor har jag:
Kan man ha Swiftfox installerat utan att samtidigt ha Firefox? När jag hade Swiftfox märkte jag att Firefox ibland startade när jag klickat på Swiftfoxikonen och tvärt om, förmodligen beroende på att en av instanserna redan var igång, men det var ett tag sedan nu, så jag har det inte i färskt minne. Firefox verkar dessutom vara en jäkla dynga på andra sätt, exempelvis att den hänger sig när man försöker öppna en sida i en flik. Man kan inte ens komma åt någon av de övriga flikarna.
Det är synd att så många sidor vägrar att fungera med Opera, annars hade jag nog använt den jämt, för jag kan inte påminna mig om att den någonsin visat minsta tendens på att larva sig, åtminstone inte under Linux.
Jag tror mig ju förstå teorin bakom varför man inte ska kunna hänga Linux, men jag har lite svårare att förstå varför Firefox kan hänga hela datorn (inte ens muspekaren gick att rubba). Kan det rent av vara ett hårdvarufel? Det är min fru som använder den datorn mest och hon säger att den har blivit sämre på sista tiden. I början fungerade exempelvis Viloläge ibland, men numera hänger den sig nästan varje gång när man försöker använda det. Likadant är det med min, men på den (en laptop, i motsats till hennes) har Viloläge aldrig fungerat tillförlitligt.
Jaha ja, som den nybörjare jag är så vet jag knappt ens vad jag egentligen undrar. Någon som tror att problemen kommer att minska radikalt om jag avinstallerar Firefox och installerar Swiftfox istället?
Någon som tror att det kan vara frågan om hårdvarufel?
Någon som har tips på felsökning?
Compiz-Fusion är igång på båda datorerna med de finesser som finns installerade från början, inga plugins till detta har laddats ner eller installerats.
Firecrash är av senaste Ubuntuversionen (vi uppdaterar alltid när den lilla orangefärgade ikonen poppar upp).
Så när det gäller mina intryck så måste jag säga att det hela har varit en liten besvikelse. Jo jo, det har fungerat mycket bättre än Windows någonsin gjorde, men att det fungerar typ "dubbelt så bra" kan inte vara annat än en besvikelse. Hade hoppats att det mer hade fungerat ∞ mycket bättre, eller i alla fall näst intill, för jag tycker inte att det skulle krävas något direkt mirakel för en sådan sak.
Så visst, en klar förbättring, men otroligt långt kvar ändå. Å andra sidan märker man ju stora skillnader på de olika versionerna, i alla fall mellan 7.04 och 7.10. Det är ju först i och med 7.10 som min skärm kan använda sin högsta upplösning, exempelvis.
Johnny Rosenberg
Mina intryck av Ubuntu så här långt - Ej helt problemfritt
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Mina intryck av Ubuntu så här långt - Ej helt problemfritt
Du skriver att datorn fryser ibland och att viloläget fungerar sporadiskt.
Visst kan det ha med hårdvaran/drivrutiner mm att göra men utesluter man det så finns det åtminstone en gemensam nämnare mellan frysning och viloläge. Minnet, dvs RAM+swap!
Att din dator ofta inte lyckas gå ned i viloläge kan tyda på att datorn har swappat RAM så att det inte längre finns plats att även lagra undan RAM i swap. Att den fryser kan bero på att din datorn har för lite RAM+swap eller på en minnesläcka.
Du kan kolla det genom att lägga till Systemövervakaren på panelen och övervaka minne och växlingsutrymme. Sen när det fryser ser du beläggningen och om det är detta som är problemet.
Visst kan det ha med hårdvaran/drivrutiner mm att göra men utesluter man det så finns det åtminstone en gemensam nämnare mellan frysning och viloläge. Minnet, dvs RAM+swap!
Att din dator ofta inte lyckas gå ned i viloläge kan tyda på att datorn har swappat RAM så att det inte längre finns plats att även lagra undan RAM i swap. Att den fryser kan bero på att din datorn har för lite RAM+swap eller på en minnesläcka.
Du kan kolla det genom att lägga till Systemövervakaren på panelen och övervaka minne och växlingsutrymme. Sen när det fryser ser du beläggningen och om det är detta som är problemet.
Jag tycker inte dina problem verkar till vara så allvarliga. Att Firefox hänger sig har inte drabbat mig i Ubuntu. Men du kan börja med att köra följande åtgärder i terminalen.Johnny Rosenberg skrev: Har lite funderingar efter att ha kört Ubuntu sedan i somras, först 7.04, sedan 7.10:
En av de mest enerverande sakerna med Windows (XP och tidigare) var ju att skiten hängde sig stup i kvarten, i alla fall på alla de datorer jag har provat hittills. Att skiten totalhänger sig så att enda sättet att stänga av är att dra ut kontakten, eller i alla fall att hålla inne Power On/Off i ett antal sekunder, händer kanske inte så ofta, men det har i alla fall hänt ett par gånger sedan starten, vilket jag tycker är lika många gånger för mycket. Särskilt med tanke på att "alla" säger att det inte ska kunna hända med Linux. Nu senast hände det för några minuter sedan. Ingen Ctrl+Alt-kombination fungerade av de jag provade, nämligen Backspace, Delete, F1 och F2. De gånger datorn hängt sig har Firefox varit igång, nu senast i fokus, så personligen misstänker jag Firefox i första hand. Har också kört Swiftfox ett tag, men sedan jag gjorde en nyinstallation, mest för att jag ville ha en annan organisation av partitionerna, har jag inte orkat installera Swiftfox igen, men det lutar ju nu åt att jag blir tvungen till det, om det nu är Firefox som vägrar att fungera ordentligt.
Så några frågor har jag:
Kan man ha Swiftfox installerat utan att samtidigt ha Firefox? När jag hade Swiftfox märkte jag att Firefox ibland startade när jag klickat på Swiftfoxikonen och tvärt
om, förmodligen beroende på att en av instanserna redan var igång, men det var ett tag sedan nu, så jag har det inte i färskt minne. Firefox verkar dessutom vara en jäkla dynga på andra sätt, exempelvis att den hänger sig när man försöker öppna en sida i en flik. Man kan inte ens komma åt någon av de övriga flikarna.
Det är synd att så många sidor vägrar att fungera med Opera, annars hade jag nog använt den jämt, för jag kan inte påminna mig om att den någonsin visat minsta tendens på att larva sig, åtminstone inte under Linux.
Jag tror mig ju förstå teorin bakom varför man inte ska kunna hänga Linux, men jag har lite svårare att förstå varför Firefox kan hänga hela datorn (inte ens muspekaren gick att rubba). Kan det rent av vara ett hårdvarufel? Det är min fru som använder den datorn mest och hon säger att den har blivit sämre på sista tiden. I början fungerade exempelvis Viloläge ibland, men numera hänger den sig nästan varje gång när man försöker använda det. Likadant är det med min, men på den (en laptop, i motsats till hennes) har Viloläge aldrig fungerat tillförlitligt.
Jaha ja, som den nybörjare jag är så vet jag knappt ens vad jag egentligen undrar. Någon som tror att problemen kommer att minska radikalt om jag avinstallerar Firefox och installerar Swiftfox istället?
Någon som tror att det kan vara frågan om hårdvarufel?
Någon som har tips på felsökning?
Compiz-Fusion är igång på båda datorerna med de finesser som finns installerade från början, inga plugins till detta har laddats ner eller installerats.
Firecrash är av senaste Ubuntuversionen (vi uppdaterar alltid när den lilla orangefärgade ikonen poppar upp).
Så när det gäller mina intryck så måste jag säga att det hela har varit en liten besvikelse. Jo jo, det har fungerat mycket bättre än Windows någonsin gjorde, men att det fungerar typ "dubbelt så bra" kan inte vara annat än en besvikelse. Hade hoppats att det mer hade fungerat ∞ mycket bättre, eller i alla fall näst intill, för jag tycker inte att det skulle krävas något direkt mirakel för en sådan sak.
Så visst, en klar förbättring, men otroligt långt kvar ändå. Å andra sidan märker man ju stora skillnader på de olika versionerna, i alla fall mellan 7.04 och 7.10. Det är ju först i och med 7.10 som min skärm kan använda sin högsta upplösning, exempelvis.
Johnny Rosenberg
sudo apt-get clean
Rensar upp bland gamla ned laddning och frigör diskutrymme.
sudo dpkg --configure -a
Åter startar installationsprocessen om den blivit avbruten
sudo apt-get dist-upgrade
Uppgraderingen, du får en lista över det finns att uppgradera. Om uppgraderingen blivit avbruten eller bara delvis genomförd så startar man om med detta.
sudo apt-get update
Kontrollerar om det finns uppdateringar/uppgraderingar
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get -f install
Reder ut svåra beroende konflikter och skapar ett väldefinierat läge för apt/synaptic.
Efter detta kan gå till den här sidan för få instruktioner hur tar bort http://www.screentan.org/content/view/18/1/ radera 'föräldralösa' paket med Synaptic.
Om de inte blir bra så kan du göra en av installation av Firefox och Swiftfox och göra en ny installation av programmen.
Detta bör göra susen. Om de inte är något allvarliga fel på dina burkar.
M.v.h
Klurig
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/
Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/
Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Du kan säkert ha rätt i att minnet inte räcker till, men i stort sett varje gång jag har kollat med free -m, så används 0 bytes av Swap-utrymmet och kanske 400-500 MB av internminnet, alltså ca 20-25% av internminnet (som följaktligen är på 2 GB). Tittar man i systemövervakaren så verkar det dessutom som att minnesanvändningen är ungefär hälften av det jag sa nyss.Bowmore skrev: Du skriver att datorn fryser ibland och att viloläget fungerar sporadiskt.
Men jag får väl ha rutan uppe lite oftare och se om man kan se något misstänkt där.
J.R.
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Hej,
Vi ska väl alla ha i åtanke att leverantörerna av dagens drivrutiner till alla grafikkort, ljudkort inte släpper dom fria till alla datormodeller som finns ute på marknaden idag. När jag skriver detta gör jag det på en IBM ThinkPAD X31 och jag har inte haft några som helst problem med nån version av Ubuntu/Linux Mint eller vilken dist jag nu har testat, det har bara funkat, punkt slut. Sen om dagens datorer inte är anpassade, det måste ju vara dessa tröga, snåla tillverkare som inte släpper koden/drivrutinerna fria för gemene man. Jag är totalt frälst över den fria programvaran och operativsystemet UBUNTU/LINUX MINT.
Tack
//Tobbe
Vi ska väl alla ha i åtanke att leverantörerna av dagens drivrutiner till alla grafikkort, ljudkort inte släpper dom fria till alla datormodeller som finns ute på marknaden idag. När jag skriver detta gör jag det på en IBM ThinkPAD X31 och jag har inte haft några som helst problem med nån version av Ubuntu/Linux Mint eller vilken dist jag nu har testat, det har bara funkat, punkt slut. Sen om dagens datorer inte är anpassade, det måste ju vara dessa tröga, snåla tillverkare som inte släpper koden/drivrutinerna fria för gemene man. Jag är totalt frälst över den fria programvaran och operativsystemet UBUNTU/LINUX MINT.
Tack
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Tråden om Swiftfox delades och finns här: http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,23826.0.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Med tanke på att du har 2GB RAM och säkert minst lika mycket swap så lär inte minnet ta slut och troligen inte heller påverka viloläget.Johnny Rosenberg skrev: Du kan säkert ha rätt i att minnet inte räcker till, men i stort sett varje gång jag har kollat med free -m, så används 0 bytes av Swap-utrymmet och kanske 400-500 MB av internminnet, alltså ca 20-25% av internminnet (som följaktligen är på 2 GB). Tittar man i systemövervakaren så verkar det dessutom som att minnesanvändningen är ungefär hälften av det jag sa nyss.
Men jag får väl ha rutan uppe lite oftare och se om man kan se något misstänkt där.
J.R.
Som jag förstod dig så funkar Swiftfox bättre och då är det sannolikt Firefox som strular. Kollade lite på launchpad och där fanns en del om Firefox, bl.a att Firefox slukade minne på vissa sajter typ Yahoo. Också memory corruption och feladresseringar stog på listan. Så tydligen finns det en del problem kvar. Sen vilka som råkar ut för det vet jag inte, kanske kan det bero på vilken grafisk drivare man har, kanske inte.
Såg att det kom ner en uppdatering på just Firefox och memory corruption igår men kommer inte ihåg om det var i Gutsy eller Hardy. Närminnet sviker