Är huvudet dumt så får kroppen lida!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Är huvudet dumt så får kroppen lida!

Inlägg av Turbo »

Alltså, lita aldrig på vad folk säger utan kolla allt med egna ögon.  :(
Jag sökte alltså en massa olika lägenheter och kollade några men inte alla.  Den jag fastnade för lovade de hade hiss.  Jätterbra för att jag ofta använder rullstol.  Jag tog lägenheten osedd! för det enda som var viktigt var just att det fanns hiss.  Så åkte tjejen och jag och tittade på den och visst fanns det hiss.  Men först en kort trappa!

Nu använder jag också rullator till kortare ärenden så jag kan gå men dåligt. Felet sitter i ryggen.  Med rullatorn är det inget problem med en liten trappa.  Med rullstol fordras viss muskelkraft i armarna.  Jag kan då ta tag i ledstången och dra stolen baklänges upp. Nu har jag full styrka i armarna så det fixar sig.
Lägenheten som sådan gillar jag och läget är toppen och den är relativt billig. så jag vill bo där. Hade jag kollat upp läget med trappan innan kontrakt så hade jag nog slagit till ändå.
Skulle jag bli helt handikappad i benen så får jag kontakta kommunen så får de fixa in mej på sevicehus eller liknande.
                                                                          ;D ;D
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Är huvudet dumt så får kroppen lida!

Inlägg av Johanna »

Finns ju alltid sådana där 55+lägenheter ;)

Borde det inte gå att fixa en liten hiss uppför trappan förresten? har för mig att jag sett sådana man typ hakar rullstolen i, så får den rulla på sådana där skenor medan hissen drar den upp den korta biten.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Vissa fastigheter brukar sätta upp ramper m.m. bl. a. där jag bor. Kan kanske vara en möjlighet där också, beroende på hur det ser ut?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Johanna skrev: Finns ju alltid sådana där 55+lägenheter ;)

Borde det inte gå att fixa en liten hiss uppför trappan förresten? har för mig att jag sett sådana man typ hakar rullstolen i, så får den rulla på sådana där skenor medan hissen drar den upp den korta biten.
Jag kan ju fråga dom om de bygger om trappan åt lilla mej.  :)
Senast redigerad av 1 Turbo, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

ZX Spectrum skrev: Vissa fastigheter brukar sätta upp ramper m.m. bl. a. där jag bor. Kan kanske vara en möjlighet där också, beroende på hur det ser ut?
Visst går det men vill de och kan jag kräva det?  Det är ett höghus med kanske 50 lägenheter.    Jag funderar faktiskt på om jag ska börja tjata på dom. Tjata är jag bra på faktiskt.    ;)
Senast redigerad av 1 Turbo, redigerad totalt 8 gånger.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Turbo skrev:

Jag kan ju fråga dom om de bygger om trappen åt lilla mej.  :)
Fördelen med de där är att folk kan fortfarande gå mellan skenorna om trappen är smal, det är bara ledstången på ena sidan som påverkas egentligen, den blir ersatt av den här dragmanicken, och dessutom kan även folk med barnvagnar utnyttja skenorna Frågan är hur vanliga de är eller om det var en speciallösning jag såg bara...

Jag tror hursomhelst att du har rätt att kräva en lösning på det hela, för att vara riktigt säker kan du ju höra med DO eller om det finns något motsvarande för funktionshindrade.
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Johanna skrev:
Turbo skrev:

Jag kan ju fråga dom om de bygger om trappen åt lilla mej.  :)
Fördelen med de där är att folk kan fortfarande gå mellan skenorna om trappen är smal, det är bara ledstången på ena sidan som påverkas egentligen, den blir ersatt av den här dragmanicken, och dessutom kan även folk med barnvagnar utnyttja skenorna Frågan är hur vanliga de är eller om det var en speciallösning jag såg bara...

Jag tror hursomhelst att du har rätt att kräva en lösning på det hela, för att vara riktigt säker kan du ju höra med DO eller om det finns något motsvarande för funktionshindrade.
Ingen dum idé faktiskt.  Ska kolla vart jag ska vända mej.  Kanske kommunen betalar?
Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av super_nollan »

Kör en copycat?? ( ;)  ;)  ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=P5B5iB67Ld0

s_n
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

super_nollan skrev: Kör en copycat?? ( ;)  ;)  ;) )

s_n
Yaaah!    Måste testas.      ;D
Användarvisningsbild
Nielmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Nielmo »

super_nollan skrev: Kör en copycat?? ( ;)  ;)  ;) )

s_n
Cool... Duktig kille....
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Turbo skrev:
Ingen dum idé faktiskt.  Ska kolla vart jag ska vända mej.  Kanske kommunen betalar?
Börja med att fråga på Hjälpmedelscentralen. De vet vilken Lss-handläggare på kommunen/Stadsdelsnämnden som du skall vända dig till.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Grön Göling skrev:
Turbo skrev:
Börja med att fråga på Hjälpmedelscentralen. De vet vilken Lss-handläggare på kommunen/Stadsdelsnämnden som du skall vända dig till.
OK. GG. Ska jag kolla!  En sak vet jag.  Har man något problem, om det så gäller att katten är sjuk eller att grannen stökar på nätterna.  Man tar upp problemet i "Ubuntu-se forum".  Support kommer omgående.  Sverker i + kan slänga sig i väggen!
                                                                                                          ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"