Hur skapar jag en Boot-meny? +programrelaterade frågor.

Sundström
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hur skapar jag en Boot-meny? +programrelaterade frågor.

Inlägg av Sundström »

Hej, jag får på måndag min nya dator  :D
Tyvärr med Vista installerat, man kan "nedgradera" till XP helt gratis, men det dröjer lite med skivorna.

Har länge funderat på Linux, men det har hitils känts lite för krångligt, men nu är tiden kommen.

Jag hade tänkt att till en början lägga ca 20gb av min hd på Windows (till en början Vista, sen XP) och resterande 80gb på Ubuntu. Hur gör jag nu på måndag när jag fått min nya dator för att få till en bootmeny där jag kan välja vilket OS jag vill starta med? Den kommer förinstallerad med Vista, och jag ämnar EJ att installera om Vista nu. Dock avinstallera och installera XP på den partitionen senare.

Och till sist, finns det någon "program-tråd" här på forumet?
Dessa Program har jag använt frekvent tidigare, finns dom till linux? Eller vad finns det för bra motsvarigheter?

VLC
Foobar
Firefox
Nero
Antivirus??

Tacksam för svar.

Mvh / John
Senast redigerad av 1 Sundström, redigerad totalt 6 gånger.
HP Compaq 2510p
J0henz

SV: Hur skapar jag en Boot-meny? +programrelaterade frågor.

Inlägg av J0henz »

För att få bootmeny så installerar du Windows XP först, sen Ubuntu, så installerar Ubuntu en bootmeny automatiskt.

VLC finns till Linux, man installerar det genom att skriva sudo apt-get install vlc i terminalen
Foobar vet jag inte vad det är.
Firefox är installerat från start.
Det finns en uppsjö av bränningsprogram till Linux, bränner inte så mycket själv så jag vet inte om det finns något liknande Nero.
Antivirusprogram behövs inte.
Senast redigerad av 1 J0henz, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Om du ändå vill ha antivirusprogram så kanske detta är något: http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,18057.0.html

Allmänna tips på program finner du här: http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,19512.0.html

Lycka till!
känn dig själv!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Dualbooten fixar sig själv om du först installerar xp, och därefter Ubuntu.
Vill du veta mer om just hur du sedan redigerar boot menyn för hand, så kan du ta en titt på denna sida http://ubuntu-se.org/mediawiki/index.ph ... /Dual_Boot
Abusus non tollit usum
Sundström

Inlägg av Sundström »

Hej, ok Tackar så mycket..

Så sammanfattningsvis så borde det lösa sig ganska automatiskt om jag sätter in skivan i datorn när jag får den, då vista redan är installerat, och låter Ubuntu partitionera disken och installera sig.. så skall det finnas boot-meny sen?

Foobar är en musikspelare, mycket enkel, liten och drar lite resurser. Utan att göra för mycket reklam... en länk. http://www.foobar2000.org/

Virus behövs inte? Det låter ju bra :)

Tackar för svar!
HP Compaq 2510p
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det finns flera olika musikspelare att välja på. Du kan redigera din bootmeny grafiskt också med hjälp av programmet startupmanager.
När du installerar så ska du vara noga med att inte låta ubuntu ta hela hårddisken, utan att den ska krympa din windowspartition.

När allt är isntallerat så är det enklaste sättet att installera nya program genom att klicka på Program > Lägg till/Ta bort... så får du ett antal listor med program och lite förklaring till vad dom gör. Du kan också välja att söka på vissa sorters program, tex Ljud och video för att hitta VLC och någon lämplig musikspelare.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Sundström

Inlägg av Sundström »

Tackar för tipsen, kommer lusläsa denna tråd nästa vecka då det är dax att installera  ;)

Om man vill ha kontakt med sina msn-kontakter, vad finns det för bra program då?
Kommer man åt "alla" program i 'Program > Lägg till/Ta bort'??
Eller finns det fler gratisprogram att finna på nätet?

Känns lite konstigt det här med att mycket är gratis, man är ju så van med windows och att det mesta kostar pengar.  :P
HP Compaq 2510p
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

För MSN så kan du använda pidgin, den kan användas för flera olika typer av IM (instant messaging), förutom MSN så finns ju tex jabber och IRC. Det finns fler program för detta också, tex aMSN.

Alla tillgängliga program finns inte i Lägg till/ta bort, men  ganska många. Det finns ännu fler i System > Administration > Pakethanteraren synaptic. Om någon säger att du ska hämta ett program genom att skriva sudo apt-get programnamn i en terminal, så kan du istället leta reda på programmet i synaptic.

Det finns ju också gratisprogram att hämta ute, men man bör alltid söka i Lägg till/ta bort eller synaptic först, åtminstone när man är ny användare. Programmen där hämtas från ubuntus förråd och är kontrollerade så att dom inte innehåller skadlig kod och är förpackade så att alla extra filer som kan behövas för att köra programmet också installeras.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
J0henz

Inlägg av J0henz »

Vad jag förstår så har aMSN lite eller ingen anti-aliasing från default, det var ett tag sedan jag testade så jag kanske har fel.
Sundström

Inlägg av Sundström »

Toppen, tackar för alla svar!

Nu tror jag att jag har det mesta klart för att komma igång.
HP Compaq 2510p
Sundström

Inlägg av Sundström »

En grej till... vad behöver man installera som "startpaket"?

Java, Flash, drivrutiner osv...

Hur får jag drivrutiner till tex. trådlöstnätverk, fingeravtrycksläsare osv.
HP Compaq 2510p
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"