Har precis köpt en ny dator som jag installerat Ubuntu 7.10 på utan problem vad det gäller hårdvara, dock får jag trubbel när jag skall komma ut på Internet med den.
Läget ligger till som så att jag har en nätverkskabel kopplad till ett bredbandsuttag i väggen, ingen router (än), och två datorer; en MacBook Pro med OS X, och en... dator med Ubuntu. Min ISP ServaNet kräver att man öppnar en webbläsare och går till deras weblogin för att ge Internetåtkomst åt en dator. Försöker man gå till någon annan sida redirectas man till inloggningssidan. Har man redan loggat in en dator, ombeds man att stänga ned den anslutningen före man fortsätter (genom att klicka på en länk). De verkar binda anslutningen till MAC-adressen. MAC-adressen står där i alla fall. Dock är det som så att man måste få en IP-adress först för att kunna komma åt inloggningssidan. Det får jag ALLTID på min MacBook Pro - oavsett omständigheter, men bara SÄLLAN och under speciella omständigheter (tror jag) på min andra dator. Lägg märke till att jag HAR lyckats komma ut på Internet med den andra datorn, så att jag kunnat uppdatera hela systemet via Synaptic med mera. Efter den uppdateringen, ville systemet dock göra en reboot, varefter jag inte kunnat få en IP-adress igen på något enkelt vis.
För att tidigare få en IP-adress till Ubuntu-datorn när Internetåtkomsten var aktiverad för min MacBook Pro gjorde jag följande: startade Ubuntu via live CD på min MacBook Pro, öppnade Firefox, loggade in för Internetåtkomst, stängde av datorn, kopplade in nätverkssladden i Ubuntu-datorn istället, startade den datorn och voìla. Den fick en IP-adress och jag kunde logga in, kicka ut min Mac, och ge denna Internetåtkomsten istället.
Det var inte enda gången den fick en IP-adress, tidigare har jag bland annat fått det alldeles efter en Archlinux-installation, dock hade jag ingen webbläsare, och lyckades inte använda wget för att skicka den postdata som krävdes för att kicka ut min Mac och ge denna Internetåtkomst istället. Samma variabler användes flera gånger nämligen, ex. "action" som kunde vara både "login" och "shutdown".
Hela tiden har det varit väldigt till och från, och jag har inte lyckats styra upp det hela på något som helst sätt. Nu sitter jag med en färdig och uppdaterad installation av Ubuntu, och försökte först med att klicka på NM-ikonen uppe till höger för att få en ny IP-adress. Nothing. Jag slänger upp en terminal och försöker döda DHCP-klienten, men får svaret att ingen sådan process för närvarande körs. Jag startar en ny sådan istället, och får följande output:
Kod: Markera allt
Listening on LPF/eth0/xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending on LPF/eth0/xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
No DHCPOFFERS recieved.
No working leases in persistent database - sleeping.
Har även provat att köra igång DHCP-klienten utan nätverkssladden i, och får exakt samma respons, eller ja, får ingen respons.
Jag är helt vilse. Vad gör jag nu? Skall senare i veckan få hem en router, en ZyXEL PRESTIGE 600-någonting... men varför fungerar det inte som det är? Vad är det som OS X gör som inte Ubuntu (eller Archlinux) klarar av eftersom det alltid får en IP-adress? Ligger felet hos mig, hos min dator eller hos min ISP? Min ISPs telefonsupportsnubbe sade att han hade använt Ubuntu en gång för längesedan, men att eftersom min Mac lyckades få en IP-adress hela tiden är det något fel på min Ubuntu-installation. Då lär det ju vara fel på Archlinux också?
Oerhört tacksam för hjälp, är ny på det här med GNU/Linux i praktiken, men vill så gärna få det att fungera. Jag har frågat snarlikt samma fråga på Archlinux forum utan att få svar, så kanske någon här kan i alla fall ge mig lite vägledning till vart problemet ligger? Behöver ni mer information, shoot. Har aldrig varit med om något liknande och vill gärna veta hur jag tar mig ur sådana här situationer.