Får inte (alltid) en IP-adress

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Thoht
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Får inte (alltid) en IP-adress

Inlägg av Thoht »

Hej!

Har precis köpt en ny dator som jag installerat Ubuntu 7.10 på utan problem vad det gäller hårdvara, dock får jag trubbel när jag skall komma ut på Internet med den.

Läget ligger till som så att jag har en nätverkskabel kopplad till ett bredbandsuttag i väggen, ingen router (än), och två datorer; en MacBook Pro med OS X, och en... dator med Ubuntu. Min ISP ServaNet kräver att man öppnar en webbläsare och går till deras weblogin för att ge Internetåtkomst åt en dator. Försöker man gå till någon annan sida redirectas man till inloggningssidan. Har man redan loggat in en dator, ombeds man att stänga ned den anslutningen före man fortsätter (genom att klicka på en länk). De verkar binda anslutningen till MAC-adressen. MAC-adressen står där i alla fall. Dock är det som så att man måste få en IP-adress först för att kunna komma åt inloggningssidan. Det får jag ALLTID på min MacBook Pro - oavsett omständigheter, men bara SÄLLAN och under speciella omständigheter (tror jag) på min andra dator. Lägg märke till att jag HAR lyckats komma ut på Internet med den andra datorn, så att jag kunnat uppdatera hela systemet via Synaptic med mera. Efter den uppdateringen, ville systemet dock göra en reboot, varefter jag inte kunnat få en IP-adress igen på något enkelt vis.

För att tidigare få en IP-adress till Ubuntu-datorn när Internetåtkomsten var aktiverad för min MacBook Pro gjorde jag följande: startade Ubuntu via live CD på min MacBook Pro, öppnade Firefox, loggade in för Internetåtkomst, stängde av datorn, kopplade in nätverkssladden i Ubuntu-datorn istället, startade den datorn och voìla. Den fick en IP-adress och jag kunde logga in, kicka ut min Mac, och ge denna Internetåtkomsten istället.

Det var inte enda gången den fick en IP-adress, tidigare har jag bland annat fått det alldeles efter en Archlinux-installation, dock hade jag ingen webbläsare, och lyckades inte använda wget för att skicka den postdata som krävdes för att kicka ut min Mac och ge denna Internetåtkomst istället. Samma variabler användes flera gånger nämligen, ex. "action" som kunde vara både "login" och "shutdown".

Hela tiden har det varit väldigt till och från, och jag har inte lyckats styra upp det hela på något som helst sätt. Nu sitter jag med en färdig och uppdaterad installation av Ubuntu, och försökte först med att klicka på NM-ikonen uppe till höger för att få en ny IP-adress. Nothing. Jag slänger upp en terminal och försöker döda DHCP-klienten, men får svaret att ingen sådan process för närvarande körs. Jag startar en ny sådan istället, och får följande output:

Kod: Markera allt

Listening on LPF/eth0/xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending on LPF/eth0/xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
No DHCPOFFERS recieved.
No working leases in persistent database - sleeping.
Ersatte min MAC-adress med en massa "x", vet inte vad utomstående kan göra med den annars. No offense, bara lite paranoid.

Har även provat att köra igång DHCP-klienten utan nätverkssladden i, och får exakt samma respons, eller ja, får ingen respons.

Jag är helt vilse. Vad gör jag nu? Skall senare i veckan få hem en router, en ZyXEL PRESTIGE 600-någonting... men varför fungerar det inte som det är? Vad är det som OS X gör som inte Ubuntu (eller Archlinux) klarar av eftersom det alltid får en IP-adress? Ligger felet hos mig, hos min dator eller hos min ISP? Min ISPs telefonsupportsnubbe sade att han hade använt Ubuntu en gång för längesedan, men att eftersom min Mac lyckades få en IP-adress hela tiden är det något fel på min Ubuntu-installation. Då lär det ju vara fel på Archlinux också?

Oerhört tacksam för hjälp, är ny på det här med GNU/Linux i praktiken, men vill så gärna få det att fungera. Jag har frågat snarlikt samma fråga på Archlinux forum utan att få svar, så kanske någon här kan i alla fall ge mig lite vägledning till vart problemet ligger? Behöver ni mer information, shoot. Har aldrig varit med om något liknande och vill gärna veta hur jag tar mig ur sådana här situationer.
Användarvisningsbild
mcNisse

SV: Får inte (alltid) en IP-adress

Inlägg av mcNisse »

Det finns en del som har liknande problem. De kör med dualboot och får ingen ipadress när de byter operativsystem.
Jag tror att vissa ISP inte delar ut ny ipadress om en just har delats ut. Då skulle lease tiden precis gått ut när du fick ipadress. Om det är som jag säger borde du få ipadress på morgonen, om du har haft din mac avstängd medans du sov...

Annars kan du testa att namnge din ISP, för att se om det finns någon som känner till problem med dem.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Thoht

Inlägg av Thoht »

Hm kan ju ringa och höra efter med dem om det där med leasen.

Var namnger jag dem? De läggs ju till automatiskt under DNS-fliken?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du kan ju fråga hur lång lease tiden är. Sedan är det bara att vänta ut den...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Citat från man dhclient:
The client normally doesn’t release the current  lease  as  it  is  not required  by  the DHCP protocol.  Some cable ISPs require their clients to notify the server if they wish to release an  assigned  IP  address. The  -r  flag explicitly releases the current lease, and once the lease has been released, the client exits.
Det kanske kan vara värt att pröva med dhclient -r innan du kör dhclient.
Thoht

Inlägg av Thoht »

Fick igång Internet igen för en stund på Ubuntudatorn, bara genom att koppla in sladden. Nu är det väck igen, och

sudo dhclient -r
hjälper tyvärr föga. Får exakt samma felmeddelande som ovan när jag sedan försöker start dhclient igen. Har upptäckt att min Mac verkar behålla sin IP-adress (lease?), och kanske att jag antingen måste vänta tills en viss tid gått (fick inte tag på supporten, vet inte om det stämmer eller hur lång tid det tar) innan Ubuntudatorn kan göra en egen request, alternativt manuellt stänga ned (release) Macintoshens lease? Försökte med samma kommando där, men det finns inte med. Dock är det ju märkligt att Ubuntudatorn inte lyckas behålla sin lease för mer än en halvtimme-timme åt gången, medan Macintoshen inte störs det minsta av det hela utan glatt fixar ett nytt IP, eventuell lease cooldown timer till trots.

Skall stänga av båda datorerna och bara starta Ubuntu imorgon bittida och se.
Lars

Inlägg av Lars »

Ett tips: du kan se vilken lease-tid du har fått under /var/lib/dhcp3
Thoht

Inlägg av Thoht »

Provade som sagt att bara starta Ubuntudatorn idag då, men det ville sig ändå inte. Nu är jag tillbaka på Macintoshen och skriver detta. Lars, tack för tipset, dock vet jag inte riktigt vad jag skall göra med informationen. Jag citerar den i alla fall:

$ cat /var/lib/dhcp3/dhclient.eth0.leases

lease {
   interface "eth0";
   fixed-address 83.166.30.242
   server-name "";
   option subnet-mask 255.255.255.0;
   option dhcp-lease-time 86400;
   option routers 83.166.30.1;
   option dhcp-message-type 5;
   option dhcp-server-identifier 83.166.0.143
   option domain-name-servers 83.166.0.143,195.22.74.199;
   option brodacast-address 83.166.30.255;
   option domain-name "serva-net";
   renew 2 2008/2/5 15:22:17;
   rebind 2 2008/2/5 15:22:17;
   expire  2 2008/2/5 15:22:17;
Säger detta någon något? :)
Thoht

Inlägg av Thoht »

Glömde slutklämparantes där, ignorera det. :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, får man fråga vilken ISP du har?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Kan ibland fungera: sudo dhclient -r && sudo dhclient
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Thoht

Inlägg av Thoht »

Emil.s skrev: Hm, får man fråga vilken ISP du har?
ServaNet i Sundsvall, grundtjänst 1 mbit/s.
Mekaniserad Apelsin skrev: Kan ibland fungera: sudo dhclient -r && sudo dhclient
Righto, skall prova. :)
Thoht

Inlägg av Thoht »

Tyvärr hjälpte det inte att kombinera kommandona. Försökte även att tvinga min Macintosh att släppa sin IP-adress, på följande vis men den hade fortfarande samma IP. Funderar på om det kan vara där problemet ligger eftersom inget annat fungerar.
Thoht

Inlägg av Thoht »

Fick igång Internetuppkopplingen tvärt igen. Kopplade bara in Ethernetkabeln medan allt var igång, den fick en IP-adress och allt på någon sekund. Loggade in och allt var grönt. Efter en omstart fungerar nada igen. Vet inte riktigt vad den gör, men kopplade ur Ethernetkabeln och noterade att datorn inte märkte om den var i/urkopplad. Kopplade in min MacBook Pro, såg att min uppkoppling fortfarande var igång utan problem på Ubuntudatorn, IP-adressen var densamma som innan omstart. Provade att koppla in Ubuntudatorn igen utan framgång.

Känns som att det är något fel på nätverksfunktionen i Ubuntu...

Min ISP säger att de kollat upp det hela, och allt ser grönt ut från deras sida. De föreslår att jag ställer om nätverkskortet till 10mbit full (eller halv) duplex, men det är allt. Hur kan jag göra detta?
Thoht

Inlägg av Thoht »

Kan lägga till att jag fick för mig att prova att koppla in den igen, då jag såg att NM-klienten i panelen hade ett rött kryss över sig och plötsligt menade på att ingen kabel var ansluten. Tidigare har den inte känt av om det varit så eller ej, och det gör den inte heller nu efter omstarten. Förmodligen har den bara gjort det de gången som nätverksuppkoppling har fungerat.
Lars

Inlägg av Lars »

sudo ethtool -s eth0 autoneg off speed 10 duplex half
Thoht

Inlägg av Thoht »

Får följande output av det kommandot:

Cannot set new settings: Operation not supported
not setting speed
not setting duplex
not setting autoneg
Har för övrigt nu en D-Link DIR-100 router. Har testat den för min MacBook Pro och den här datorn med Windows XP och Archlinux, fungerar direkt jag startar datorerna. De får IP och alltihop.

Hur kan jag felsöka det här? Var skall jag börja? Mitt moderkort har nätverkskortet integrerat, det är ett Gigabyte GA-945GCM-S2L. I System > Hardware Information hittar jag under "82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2" > "RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller" > "Networking Interface". Det betyder väl att systemet hittar nätverkskortet, eller?
Thoht

Inlägg av Thoht »

Jag blir helt vansinnig på det här problemet... Satte mig ned under cirka fem timmar igår kväll och testade OS för OS. Enbart Windows XP fungerar (förutsatt att jag installerar drivrutinerna från den medföljande CDn). Archlinux fungerar till och från, men tar tid att ställa in korrekt, och nu efter att ha haft Windows installerat vill det sig inte alls. DHCP som tidigare fungerat fungerar inte längre, så man kan nog säga att jag har samma problem där. FaunOS, likadant. Ubuntu 7.10, jo, struligast av alla, försöker jag med DHCP får jag ingen IP (bara 0.0.0.0-addresser i NM-klienten, ingenting i ifconfig under eth0), med eller utan router, den hittar ingenting. Kan inte pinga min ISP och inte min router. Ubuntu 7.10 Nordic Remix (i ren desperation), naturligtvis inte det heller.

Har även försökt med otaliga olika inställningar och reservationer i routern för att lirka den fram, men inget lyckas.

Datorn, oavsett OS, tycks hitta och känna igen moderkortet och det integrerade nätverkskortet, men bara Windows (med drivrutiner installerade) kan använda det. Till och från har det dock fungerat med Ubuntu (vid tre tillfällen, men efter omstart är det tillbaka på noll) och framförallt med Archlinux. Trots att jag gjort en identisk installation nu sist av Archlinux som tidigare dock, får den problem med nätverkskortet och hittar inte "interfacet". Detta efter en Windows XP-installation.

1. Kan installationen av Windows XP ändrat någonting djupt inne i systemet som ställer till det för senare installationer av andra OS? Notera att jag inte kör dualboot eller något, jag raderar hela hårddisken och installerar från scratch.
2. Moderkortet (Gigabyte GA-945GCM-S2L, med RTL 8111C chip) dyker inte upp i Ubuntu HCL, men jag har garanterats att det skall fungera out of the box med GNU/Linux ändå. Bör jag byta moderkort eller köpa till ett nätverkskort?

Riktigt surt att inte ens Archlinux fungerar längre, men vill ju allra helst bara kunna få igång Ubuntu om möjligt.

Hittar för övrigt dessa två webbsidor när jag söker på "Ubuntu GA-945GCM-S2L" och "Ubuntu 'RTL 8111C'":

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-638685.html
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=664633

Det är exakt samma problem i princip, men de gav upp och köpte nya nätverkskort. Det märkliga är ju att enligt företaget jag köpte datorn av fungerar det felfritt för dem out of the box och de använder moderkortet regelbundet när de bygger nya datorer. Kan det vara att moderkortet eller nätverkschippet är defekt, eller är det helt enkelt inte kompatibelt till 100% i första hand?

Förresten blinkar bara LED-lampan baktill på datorn och på routern bara för Windows XP nu...

Tacksam för all hjälp, är verkligen inte haj på insidan av datorer så det här är bara vad jag tror men det finns ju med största säkerhet någon här med erfarenhet eller utbildning.
Thoht

Inlägg av Thoht »

Tror att jag lyckats hitta en lösning. So far so good. Tre veckors trassel, men jag lärde mig en hel del. :P
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"