Dell Inspiron 1525

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
magne s
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Dell Inspiron 1525

Inlägg av magne s »

Hej alla

Jag funderar på att köpa en Dell Inspiron 1525. Jag skulle först vilja ha lite svar på några frågor, innan jag bestämmer mig!

Jag hade tänkt mig följande specifikation:

Komponenter
* Intel® Core™ 2 Duo-processor T7250 (2,00 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)
* Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
* Jet Black med matt finish
* 1 års grundläggande garanti
* 15,4-tums widescreen WXGA+-skärm (1440 x 900) med TrueLife™
* Webbkamera med 2,0 megapixlar
* 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
* 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
* Inbyggd Intel® Graphics Media Accelerator X3100
* 8x DVD+/-RW-enhet med programvara
* 9-cellers primärt litiumjonbatteri, 85 wattimmar

Tillbehör
* Ingen bärväska
* Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur.....................Funkar? Ja!
* Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors.................................Funkar? Ja!
* Microsoft® Works 8.0 - svenska
* Tjänst och Programvara
* Ingen olycksskadesupport
* Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska

Ingår också
* N0252511
* Inspiron-beställning - Sverige
* Svensk dokumentation
* Resurs-DVD för Inspiron 1525 (diagnostik och drivrutiner)
* 65 W nätadapter
* Europeisk strömsladd 1 meter
* 56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter - Sverige
* Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)
* 1 års grundläggande garanti - hämtservice
* Dells internetorder.
* HSB Order
* Dell™ resefjärrkontroll

Så till frågorna:

1) Först och främst, finns det några kända problem med den här modellen. Jag tänker på ubuntu/linux-kompabilitet?

2) Grafikkortet verkar ha 256mb delat, har jag rätt? Hur mycket förändrar det prestandan att minnet är just delat och inte dedikerat? Jag har 128 dedikerat nu i mitt nvidia 8400m gs. Båda har 400mhz gpu.
Andledningen till att jag gärna vill har Intel är såklart tack vara deras öppna drivrutiner, samt att jag är så förbaskat trött på att Compiz inte lirar buggfritt på mitt nuvarande trots senaste drivern...

3) Wireless. Har läst att det ska vara hyfsat enkelt att få igång det med Ndiswrapper. Den rapporten som fanns hos Ndiswrapper är gammal, och använde en äldre driver än som finns tillgänglig, men tog upp problem med att få WPA att fungera. Fungerar det bättre nu i modern tid?

4) Fungerar webbcamen?

5) Fungerar bluetooth?

6) Något som inte fungerar??

MVH
Magnus
Senast redigerad av 1 magne s, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

SV: Dell Inspiron 1525

Inlägg av TForsman »

bluetooth kommer funka klockrent.

* Webbkamera med 2,0 megapixlar
vet inte, beror på modellen.

Wireless borde funka bra, den har hottat upp ordentligt på senare dar än vad det var förr.

Det var det jag visste  8)
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Okay, tack för blixtsnabbt svar Zinden!

Ang. webbcamen ser jag inte precis vilken modell det är, står lixom inte. Men det är inte hela världen för min del, mitt så kallade bredband från telia är ändå för slött för sådana nymodigheter:p
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Innan jag köper datorn vill jag i alla fall veta om grafikkortet kommer att ge mig några problem?
Jag råkar veta att filmuppspelning tillsammans med Compiz inte fungerar, men det ska väl troligen bli ändring på det?

Några andra problem?

Någon som kan svara??

//magnus
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Inbyggd Intel® Graphics Media Accelerator X3100

Vet tyvärr inte, det ska vara nvidia el ATI helst.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

Grafikkortet fungerar fint och är välstött. Dock är compiz svartlistat då det finns ett problem med video uppspelning och kortet. Detta kommer säkerligen att lösas med tiden och det går att komma runt problemet.
Jag har två maskiner (en stationär och en bärbar som använder samma grundchipset 965).
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Känns skönt att veta att grafiken kommer fungera, även fast det behövs en smula pill. Kommer det att bli bättre med drivern i framtiden, eller i Hardy, så att det fungerar felfritt sen?

Nu kom jag på att jag måste fråga om ljudet också! I min äckliga HP tystas inte högtalarna när man pluggar i hörlurar, jag skulle väldigt gärna slippa det felet.
Fungerar ljudet som det ska?

//magnus
2GooD

Inlägg av 2GooD »

Jag tänkte också köpa en sådan maskin, fast kanske snåla lite mer på hårdvaran förutom skärmupplösningen. Du har inte fått hem den ännu misstänker jag? :-)

Mvh,

David
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Tjenare 2GooD!

Nepp, jag har inte köpt den än. Vågar inte chansa på att det funkar som det ska, så jag väntar på några fler svar här i tråden först. Så snart jag vet mer om hur ljudet kommer att funka så beställer jag den!

Ha det!

//magnus
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Datorn är köpt. Hoppas att allt fungerar, annars får jag väl sälja den på blocket!

Det dröjer väl några veckor innan datorn visar sig på mitt skrivbord. Lovar att rapportera om den sen, så ni andra  vet om det är fritt fram!

//magnus
2GooD

Inlägg av 2GooD »

magne s skrev: Datorn är köpt. Hoppas att allt fungerar, annars får jag väl sälja den på blocket!

Det dröjer väl några veckor innan datorn visar sig på mitt skrivbord. Lovar att rapportera om den sen, så ni andra  vet om det är fritt fram!

//magnus
Jag beställde igår. Beräknad leverans 17 mars.
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

http://gizmodo.com/357868/ubuntu-linux-comes-to-the-dell-inspiron-1525

Underbart, eller hur? Inte minst för att man nu kan känna sig säker på att manicken kommer att lira med Ubuntu.

btw, min dator verkar kunna komma nu i veckan om man får tro budfirman. Dell gjorde en rejäl överskattning på ETA i början verkar det som (20 mars)...

//magnus
2GooD

Inlägg av 2GooD »

magne s skrev: http://gizmodo.com/357868/ubuntu-linux-comes-to-the-dell-inspiron-1525

Underbart, eller hur? Inte minst för att man nu kan känna sig säker på att manicken kommer att lira med Ubuntu.

btw, min dator verkar kunna komma nu i veckan om man får tro budfirman. Dell gjorde en rejäl överskattning på ETA i början verkar det som (20 mars)...

//magnus
Två toppennyheter! Det finns dock ingen info på http://linux.dell.com/wiki/index.php/Ubuntu_7.10 men det kommer förhoppningsvis. Jag hittade även länken http://direct2dell.com/one2one/archive/ ... 46379.aspx

Jag kollade också orderstatus nu och vår bärbara är i Värnamo (!) och det verkar som att den ska levereras imorgon!

Nu önskar jag bara att jag slapp betala "Microsoft-skatten" på den också, men jag orkar inte bråka.

\David
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Hehe, min ligger faktiskt också i Värnamo sedan kl 11 idag! Datorerna verkar komma från Dannmark, och sen till Sverige, så det är nog därför det gick så fort:p

Får nog min i morrn med, om Schenker hittar hit...
//magnus
2GooD

Inlägg av 2GooD »

magne s skrev: Hehe, min ligger faktiskt också i Värnamo sedan kl 11 idag! Datorerna verkar komma från Dannmark, och sen till Sverige, så det är nog därför det gick så fort:p

Får nog min i morrn med, om Schenker hittar hit...
//magnus
Schenker ringde fem i sju imorse men tyvärr så fick vi skjuta på leveransen till imorgon. Dock vill jag tipsa om att det finns en Ubuntu-image för 1525-modellen på http://linux.dell.com/files/ubuntu/iso-images/

\David
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Schenker ringde fem i sju imorse men tyvärr så fick vi skjuta på leveransen till imorgon. Dock vill jag tipsa om att det finns en Ubuntu-image för 1525-modellen på http://linux.dell.com/files/ubuntu/iso-images/

\David
Ohh, tack för länken, jag har letat efter den där! Fast det var synd att den var så stor, 4gb... Vad är alla dem byten till för?

btw, min dator har kommit till lkpg nu. Hoppas bara att någon kör ut den också:p

//magnus
Senast redigerad av 1 magne s, redigerad totalt 20 gånger.
2GooD

Inlägg av 2GooD »

magne s skrev:

\David
Ohh, tack för länken, jag har letat efter den där! Fast det var synd att den var så stor, 4gb... Vad är alla dem byten till för?

btw, min dator har kommit till lkpg nu. Hoppas bara att någon kör ut den också:p

//magnus
Det är en DVD-image så du behöver en DVD-brännare på en annan dator, men de kunde ju bzippat den för nedladdningens skull...
\David
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Jojo, sånt där kan jag. Bara funderade på vad det är som gör den 4gb, när vanliga Ubuntu är mindre än 700mb... 3gb specialkomponerade drivers? Knappast.

Jag letade, men kunde inte hitta nån beskrivning på den.

Hur som helst, den här kommer att ta mig flera dagar att dra hem... man ska ju kunna surfa också utan att gnaga sönder skrivbordet. Sitter på 0,25mb och tankar så trådarna blir röda.

Den finns säkert som torrent nånstans, men orka leta. Jag drog hem nåt som heter Aria, ful som fan men den funkar för att kontrollera nerladdningen.

//magnus
2GooD

Inlägg av 2GooD »

magne s skrev: Jojo, sånt där kan jag. Bara funderade på vad det är som gör den 4gb, när vanliga Ubuntu är mindre än 700mb... 3gb specialkomponerade drivers? Knappast.

Jag letade, men kunde inte hitta nån beskrivning på den.

Hur som helst, den här kommer att ta mig flera dagar att dra hem... man ska ju kunna surfa också utan att gnaga sönder skrivbordet. Sitter på 0,25mb och tankar så trådarna blir röda.

Den finns säkert som torrent nånstans, men orka leta. Jag drog hem nåt som heter Aria, ful som fan men den funkar för att kontrollera nerladdningen.

//magnus
Jo, det tog några timmar att få hem filen. Jag fick följande kontrollsummor på filen:

MD5 (ubuntu-dell-1525n-intelvideo-reinstall.iso) = 2ee17c3e98f2a055ef6e2050ce7a9bcf
SHA256 (ubuntu-dell-1525n-intelvideo-reinstall.iso) = bfe677622b069f8a286448e777bba647f15eab6d61287e489606a46103c07293

\David
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Datorn kom till sist, fast det tog lite tid med utkörningen. Jag lovade ju en rapport på hur datorn funkar, så här kommer en liten rapport.

--- Först och främst ------
Bör du köpa datorn? Svaret är ett absolut JA. Dessutom kom ju nyheten för några dagar sedan att Dell börjar sälja denna med Ubuntu förinstallerat. Kompabiliteten är lysade. Dell har dessutom släppt specialanpassade Ubuntu-isos. Dock så installerade jag med vanliga Live-cd:n, med Ubuntu 7.10.

--- Live-cd ------
Live-cd:n startar mycket snällt. Skärm och rätt upplösning hittas direkt. Jag har bara en sak att klaga på, G-partet krashade ofta. Det är såklart inte särskilt bra när man ska partitionera. Wi-Fi med WPA fungerar direkt.

--- Installation ------
Fungerar fullständigt smärtfritt. Allt rullar på som det ska.

--- Användning ------
Efter installation fungerar det ypperligt. Compiz är såklart inte aktiverat, pga svartlistningen. Det ska gå att ordna efterhand.
Dock har jag inte klurat ut hur man avaktiverar tutchpaden, så den stör en del när man skriver.
Fjärrkontrollen fungerar den också, dock är det några knappar jag inte har testat än. Men för Rhythmbox fungerar den bra.
Multimediaknapparna på datorn fungerar de också. Dock är jag osäker på de andra tre, men dess funktion är mindre viktig.
Webbcamen är inte testad, men den borde ju absolut fungera iaf med Dells Ubuntu.
Bluetooth fungerar, dock kunde jag inte använda min gamla Motorola A925. Men vem bryr sig.

--- Om datorn då ------
Datorn är riktigt snygg. Inte så designad kanske, men otroligt stilren. Skön att titta på. Lite tung kanske, men det är det värt.

--- Slutligen -----
Datorn är värd alla pengar. Bra prestanda som är kompatibel. Om datorn kommer med Vista, använd INTE Acronis Disk Director för att partitionera. Den sabbade upp mina partitioner, och tog bort alla dem. Inte så lysande kanske, om man hade tänkt att behålla Vista. Jag kan inte rekommendera nån partitionerare, men jag kan konstatera att G-partet på Live-cd hade varit en risk den med eftersom den krashar ibland. Dock verkar den bara krasha när den skannar hårdisken, så den kan kanske fungera för att partitionera med. Fungerade för mig, när jag skapade partitioner för mitt nuvarande Ubuntu.

Nu fick jag tydligen inte redigera mitt första inlägg, så jag kan inte fylla i listan där tyvärr. Men nu vet vi ju att datorn lirar ändå:p

Ha det gött!
//magnus
Senast redigerad av 1 magne s, redigerad totalt 22 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"