Hjälp en nybörjare med nätverket?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
QuickJelly

Inlägg av QuickJelly »

Tjena.

Satte upp en dual-boot med ubuntu och xp igår, det gick finfint. Första linuxinstallationen på min dator så jag är ny, den här frågan kanske är dum, vad vet jag. :) Sökte men kunde inte hitta någon lösning på nätet.

Mitt internet under ubuntu är lite konstigt. Jag kan komma åt några lättare sidor i firefox som google och kan söka med det. Men så fort jag vill till någon annan sida står det bara "waiting for *adressen*". Trodde först att det var något med firefox men upptäckte sen att jag inte kan ladda ner paket med synaptic heller.

Testa köra gaim och det funkar felfritt att skicka filer och chatta. Om jag bootar med xp funkar internet felfritt.

Vet inte riktigt vad felet kan vara, internet både funkar och funkar inte samtidigt. :) Alla förslag uppskattas självklart väldigt mycket. Tack på förhand.
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

kanske dns:en som spökar (dvs om du vet ip:t funkar det, men inte om du måste slå upp domännamnet)

inställningar för detta finns i /etc/resolv.conf
Macchi

Inlägg av Macchi »

Det är säkert ngt problem med DNS. Kontrollera DNS-inställningarna i din router.
Gaim har några fastkodade adresser så att kommunikationen fungerar även utan DNS.

Använder du fasta IP-adresse i ditt lokala nätverk?
I så fall kan du gå till System->Administration->Networking (ange administratörs lösenordet) och lägg till DNS IP addressen till minst två DNS-servrar på flicken DNS, sedan "Close" (motsv svensk text)

Använder du dynamiska adresser via DHCP på routern då måste du justera inställningarna där.
/M
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"