Komma åt windows network utdelade filer direkt (så att säga...)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
dysfunctional

Inlägg av dysfunctional »

Jag har ett litet hemnätverk med ett gäng datorer... hittils har alla kört xp men nu verkar det som det ska bli ändring på det! :)

har stött på ett litet "problem" hittils som jag undrar om det finns nån snabb lösning på:

på datorerna som kör xp kommer jag åt de utdelade mapparna och dess filer från ubuntu-burken med samba precis som det ska vara, men när jag vill exempelvis titta på en film eller lyssna på en mp3a måste jag kopiera över filerna till linux-datorn innan jag kan använda dom. finns det något sätt att komma förbi detta? direct-access till filerna så att säga.... jag provade åt andra hållet, windows kommer åt de mappar jag delat ut i ubuntu och kan spela upp filerna direkt och ubuntu kan väl inte vara sämre hehe.

En lösning är ju såklart att ha alla filmer å mp3or på en ubuntuburk istället. Tänkte kolla om det fanns nån snabbare lösning innan jag börjar kopiera över filer och rigga om alltihopa :).
ubuntu user #10385.
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Hej!
Jag installerade smbfs (sudo apt-get install smbfs, eller via Synaptic)

sedan skapade jag en mapp, tillexempel /mnt/windator

På windowsdatorn behöver du en användare..
montera med:
sudo mount -t smbfs //datornamn/mapp /mnt/windator -o username=jag,password=xxx,uid=jag,gid=jag

"datornamn" byter du mot IP eller namnet på windowsburken, "mapp" = nätverksnamnet på det utdelade

username och password = Din användare+lösenord på windowsdatorn

uid+gid = Ditt username + group på Ubuntudatorn (gör att du blir ägare av filerna)

Detta funkar hos mig, både hemma och på jobbet.

/danno
dysfunctional

Inlägg av dysfunctional »

Wow, detta fungerade alldeles utmärkt och det känns som att det går mycket fortare att bläddra i nätverket såhär. Tack danno :).

Hur gör jag så att dessa mappar monteras automatiskt vid start på bästa sätt?? har provat att lägga in kommandoraderna i "sessioner" i gnome men det fungerade inte... misstänker att det uppstår problem då det ska köras som root och vill ha ett password... eller?

jag är heller ingen höjdare på att ens skriva enkla script i linux, detta måste jag kika på vid tillfälle. kan ju va smidigt eftersom det är 5 mappar jag vill ha mountade.... men tills dess skulle ja bli jätteglad och tacksam om nån kan ta sig tid och guida mig lite :). *känner mig lat*
ubuntu user #10385.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Testat "Platser -> Anslut till server" i menyn?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"