Kommer inte in i datorn
Kommer inte in i datorn
Fick meddelande att home/.dmrc-fil ignoreras vid uppstart. Fel ägare av katalogen och att den skulle ha rättigheter 644. Var in och ändrade och nu kommer jag inte åt datorn. Den går i en loop logga in. Har försökt med felsäkert läge gnome samma resultat. Har ej testat felsäkert terminal då jag inte vet vad som skall göras.
mvh/nierw
mvh/nierw
SV: Kommer inte in i datorn
Starta upp Live-skivan och ta bort ändringarna du har gjort. 

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Min .dmrc, som då inte orsakar problem, har bara ägaren läs- och skrivrättigheter till. Värdet är alltså 600. Det som står i filen är följande
[Desktop]
Session=default
[Desktop]
Session=default
Jag kan skriva till den som användare. I.o.f.s. så har jag skript> root-nautilus-here installerat men jag använder den inte i detta fallet. Konstigt.maths57 skrev: Min .dmrc, som då inte orsakar problem, har bara ägaren läs- och skrivrättigheter till. Värdet är alltså 600. Det som står i filen är följande
[Desktop]
Session=default
Ok. mitt UID-värde är 1

Senast redigerad av 1 Turbo, redigerad totalt 1 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det hår med .dmrc filen är ganska vanlig här på forumet.
hemkatalogen ska påverkar detta också... suck, en bättre felkod hade varit bra.
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/to ... #msg171099
Starta aldrig nautilus med sudo. Starta med gksu.
hemkatalogen ska påverkar detta också... suck, en bättre felkod hade varit bra.
Kod: Markera allt
chmod 755 ~
Starta aldrig nautilus med sudo. Starta med gksu.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
- maths57
Så att öppna ett program med sudo skulle alltså göra att rättigheterna skrivs om.
- mcNisse
Nja. Det gäller program som är gjorda för att köra under X. http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg147261maths57 skrev: Så att öppna ett program med sudo skulle alltså göra att rättigheterna skrivs om.
Men i "nierw:s" (trådskaparens fall), vad kan man göra? Måste han ominstallera?
Om problemet bara vore att skriva om i ".dmrc" så skulle jag kunna det med Puppy+Rox. (Rox visar ingen respekt för vem som äger.) Men hur fixar man att filen blir kopplad till användare igen, i Ubuntu, så att Ubuntu startar upp?
Enklast är väl ominstallation?
Om problemet bara vore att skriva om i ".dmrc" så skulle jag kunna det med Puppy+Rox. (Rox visar ingen respekt för vem som äger.) Men hur fixar man att filen blir kopplad till användare igen, i Ubuntu, så att Ubuntu startar upp?

- maths57
Frågan är om det går att göra en sån sak från Puppy. Det enklaste kanske vore att logga in i felsäkert läge (eller vad de nu heter). Man hamnar då i sin hemkatalog, tror jag. Gå att kolla med kommandot ls för att se om man känner igen sig. Sedan skriver man så här:
Kod: Markera allt
sudo chmod 600 .dmrc
sudo chown <ägaren> .dmrc
- mcNisse
Nej och åter nej. Det enklaste är ju att rätta felet. Det är ju bara att ändra rättigheterna. Starta i recovery mode och se till att rättigheterna på hemkatalogen är 755, chmod 755 /home/användarnamn. Är det fel ägare äv en fil skriver man chown användarnamn fil/katalog.Turbo skrev: Men i "nierw:s" (trådskaparens fall), vad kan man göra? Måste han ominstallera?
NB. kommanordna är skrivna för att fungera i recovery mode. Är man inne som sin egen änvandare behöver man sudo framför om man inte äger filen.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Nu var det ett tag sedan jag lekte med .dmrc men det finns en massa frågor om det i forumet:
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,21531.0.html
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,22625.0.html
osv.
Äger fel användare .dmrc ska det inte leda till att man inte kan logga in.
Om du startar upp normalt och när du får frägan om du vill logga in trycker ctrl-alt-F1 och loggar in där (det är ickegrafiskt, när du skriver in lösenordet ska det inte visas något, skriv bara in det och tryck på [enter]) och sedan kör sudo chmod 0644 ~/.dmrc och sudo chmod 0755 ~ .
Hoppas det hjälper...
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,21531.0.html
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,22625.0.html
osv.
Äger fel användare .dmrc ska det inte leda till att man inte kan logga in.
Om du startar upp normalt och när du får frägan om du vill logga in trycker ctrl-alt-F1 och loggar in där (det är ickegrafiskt, när du skriver in lösenordet ska det inte visas något, skriv bara in det och tryck på [enter]) och sedan kör sudo chmod 0644 ~/.dmrc och sudo chmod 0755 ~ .
Hoppas det hjälper...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Jag borde inte yttra mej eftersom jag inte är kompetent i frågan men jag blev nyfiken på .dmrc och beslöt ändra i den och spara som fel "ägare". Nästa gång jag startade upp Ubuntu så fick jag felmeddelande just ang. .dmrc , att .dmrc ignoreras och det var fel ägare rättigheter 644 o.s.v. Jag gjorde då så att jag helt enkelt tog bort filen ".dmrc" och startade om datorn. Då var felmeddelandet borta och en ny .dmrc hade skapats i home.

Testade med förslaget som Mekaniserad apelsin föreslog, men det hjälpte inte. Jag får svar att min hemkatalog /home/nierw inte finns och om jag vill logga in i rootkatalogen. Men det går inte, kommer tillbaka i samma loop.
mvh/nierw
mvh/nierw
- mcNisse
Prova att starta i recovery mod och titta på rättigheter på din hemkatalog.
Har du separat partition för home?
Har du separat partition för home?
Startade upp med ctrl-alt-F1 och ändrade rättigheter i /home och /home/nierw till 755 och då kunde jag logga in, men dmrc felet kvarstår. Är det root som är ägare till home och vilka rättigheter skall den ha, samt vilka rättigheter skall nierw ha?
mvh/nierw
mvh/nierw
- mcNisse
/home ska ägas av root.
/home/nierw ska ha 755 och ägas av nierw, grupp nierw
/home/neirw/.dmrc ska ha 644 och ägas av nierw, grupp nierw
Du kan ju testa turbos tips att ta bort ~/.dmrc om det ovan inte hjälper
/home/nierw ska ha 755 och ägas av nierw, grupp nierw
/home/neirw/.dmrc ska ha 644 och ägas av nierw, grupp nierw
Du kan ju testa turbos tips att ta bort ~/.dmrc om det ovan inte hjälper
Det är så att jag inte hittar /home/nierw/.dmrc
mvh/nierw
mvh/nierw
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
/ok, för att en dold fil som börjar en punkt ( .dmrc) trycker man ctrl + H

mvh/nierw

- mcNisse
De där siffrona ska ses som en tre bitar, rwx, som upprepas tre gånger. En för ägaren, en för grupp och en för alla andra.nierw skrev:Tusen tack. Tog bort dmrc filen och en ny skapades och felmeddelandet var borta. Några frågor angående rättigheter Skapa=7 komma åt=5 lista=4 inget=0?
mvh/nierw![]()
r: läs
w: skriv
x: exekvera.
7 -> rwx
6 -> rw
5 -> rx
4 -> r
3 -> wx
2 -> w
1 -> x
0 ->