Uppringt internet med modem i usb port

JörgenP

Uppringt internet med modem i usb port

Inlägg av JörgenP »

Hej,

Som alldeles färsk Linux användare så har jag haft en stor nytta av detta forum. Mängder av kunskap !!

Nu har jag dock kört fast när det gäller att få mitt uppringa internet att funka.Jag har sökt och tittat på en massa länkar men hittar inte något som löser mitt problem. Jag har ett modem som är anslutet via en av usb-portarna och jag får ingen kontakt med det.....dvs jag kan inte ringa upp.
Jag har en del andra bekymmer som jag tror kan lösas bara jag kommer ut "på nätet" ex uppgradering drivrutin för grafikkort,uppdatera programlistan mm mm

Passar även på att fråga om det finns någon bra lösning för att komma runt den "något" krångliga vägen med noapic ??

Hoppas att någon kan ta sig an mig och guida mig in i Linuxvärlden

Hälsningar Jörgen
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Uppringt internet med modem i usb port

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se

Just modem kan vara lite krångliga, i alla fall mjukvarusorten. Berätta gärna vad du har för modem så blir det lättare att hjälpa dig. Öppna ett terminalfönster (program/tillbehör/terminal) och kör kommandot lsusb, det ger exakt information om alla USB-enheter.

Vilken är den krångliga vägen att använda apic? Ändrar du manuellt vid varje uppstart eller?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Finns inte ditt modem med i Nätverkskonfigurationsverktyget?

1. Vänsterklicka på nätverksikonen i den övre panelen.
2. Välj Manuell konfiguration.
3. Under fliken Anslutningar borde ditt modem finnas med.
4. Markera det och klicka på knappen Egenskaper.
5. Här kan du sedan skriva in dina uppgifter.
JörgenP

Inlägg av JörgenP »

Hej ,

Hmmm..det hände något nyss som gör att jag för tillfället lägger in Win XP igen,jag kör dual boot.Efter det får jag nog installera Ubuntu igen.... Puhhh gissa om man kan datorer...... Nå väl jag är väldigt tacksam för era svar och kommer att återkomma så fort "burken" är i drift igen.

Ett svar kan jag ge ; Ja jag lägger till noapic vid varje gång. Jag får en del error annars.Tyvärr kommer jag inte håg vad det stod nu när jag inte kan köra men återkommer även med det.

Verkar bli en trevlig fredagskväll ???.....Lördag......Söndag...... Puhhh

Mvh Jörgen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"