GNOME kan inte starta [LÖST]

Användarvisningsbild
DeeBee
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

GNOME kan inte starta [LÖST]

Inlägg av DeeBee »

Jag försökte att få min bärbara dator att visa bildspel på en ansluten projektor, men fick aldrig någon bild på projjen. Så jag ändrade upplösningen på skärmen för att se om det kunde hjälpa. Jodå, efter omstart och när jag tryckt Fn+F4 ett antal gånger fick jag en bild på projjen, men klåfingrig som jag är tryckte jag vidare (det finns u bara tre olika lägen!) och då försvann bilden både från projjen och skärmen. Och kom aldrig tillbaka.

Jag gav upp projjen och försökte starta om datorn så att jag skulle få tillbaka bilden på skärmen, men då kommer jag (efter ett par blinkningar) bara till TTY1 - ingen grafisk inloggning.

Provade att skriva "startx" men utan resultat.

Felmeddelandena ovanför inloggningen säger nåt om fel skärmupplösning och att grafikkort och skärm inte kan identifieras av Ubuntu.

Hur kan jag ändra inställningarna för GNOME i terminalläge så att den grafiska miljön kan starta igen? Vilken textfil skall jag in och pilla i?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 30 gånger.
Jag tittar på Öppen Bredbands-TV - - - http://www.OpenChoice.tv
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: GNOME kan inte starta

Inlägg av Cadryc »

Nåt liknande hände mig för inte så längesedan, jag kom bara in i datorn i terminalläge. Eftersom jag är terminalhandikappad fick jag googla lite först (hur klarar sig folk med bara en dator? ;-)  ) och löste det hela genom att gå till /etc/X11 (med cd) och såg att det fanns en xorg.conf.backup (med ls) som jag kopierade i samma katalog med nya namnet xorg.conf men det är klokt att först göra en backup på den befintliga xorg.conf först, utifall att..... Jag har även en xorg.conf.1, och jag har inget minne utav att själv ha skapat säkerhetskopiorna så undrar om de inte finns där från början eller skapas automatiskt.

Om du har lite terminalvana så äre det nog värt ett försök att åtminstone kolla i /etc/X11, jag har som sagt inte så mycket av den varan men det kommer säkert nart nån som kan säga mer exakt vad man bör skriva.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
DeeBee
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

SV: GNOME kan inte starta

Inlägg av DeeBee »

Klockrent! ;D

Jag hade flera backupfiler av konfen. Provade den som hette bara xorg.conf_backup och fick igång GNOME med 800x600. Sedan kunde jag fixa lite i det grafiska läget med val av monitor och upplösning, så nu är det "back to normal".

Tack!

Är det någon som har en aning om varför det blev som det blev? Hur skall jag göra för att kunna visa skärmen på en projj?
Jag tittar på Öppen Bredbands-TV - - - http://www.OpenChoice.tv
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"